Controversieel onderwerp nader beschouwd
Willem de Jong pakt met ‘het verwende kind syndroom’ een
controversieel onderwerp op. Temeer omdat het niet als zodanig erkend,
ongedefinieerd en moeilijk meetbaar is. Het verschijnsel doet denken aan de
narcistische persoonlijkheid die de Amerikaanse historicus Lasch eind jaren
zeventig om zich heen meende te ontwaren.
Het zal ongetwijfeld regelmatig voorkomen dat kinderen door
zogenaamde hyperouders met een zak chips en een glas prik voor de televisie gezet
worden. Ik kan me zelf nog de tijd herinneren dat ik weer eens een film van Pipi
Langkous opzette en zelf heerlijk met een boek op de bank ging liggen. Anderzijds
trapt De Jong daarmee ouders op de ziel die niet terugwillen naar de goede oude
tijd, waarin men poep nog met een lange oe schreef (zoals mijn zoon me wel eens
inwrijft als ik weer eens over vroeger begin). Frustratie een bron van energie
en motivatie noemen en spreken over een land van watjes en softies is al snel
tegen het zere been.
Opvoeden speelt zich af in een maatschappelijk krachtenveld
dat aan verandering onderhevig is. Vooral in onze tijd, die ook wel een
overgangsfase naar een nieuwe periode genoemd wordt, is het niet verwonderlijk dat
daarin wel eens wat misgaat. Vooral als er materieel veel te verhapstukken is,
wordt daarmee al snel aandacht gecompenseerd. Aanpassing aan nieuwe
omstandigheden kost moeite en vroeger ging er natuurlijk ook veel mis.
Naast het fraaie portret op de omslag van een verwend meisje,
dat doet denken aan het pruilende prinsesje uit Klokhuis, treffend uitgebeeld
door Tjitske Reidinga, lezen we als ondertitel: jongens en meisjes verwaarloosd door verwenning. Verwenning als vorm
van verwaarlozing. Het gaat daarbij om een tragisch gebrek aan liefde en steun.
Romans staan er vol van, in films worden er vele tranen over vergoten. Er
bestond niets mooier als de onderwijzer van de derde klas op het eind van een
lange schooldag voorlas uit Kruimeltje, de jongen die voor galg en rad
opgroeide.
De drie vormen van verwenning die De Jong onderscheidt:
materieel, pedagogisch en affectief, zou ik eerder vormen van verwaarlozing noemen.
De motieven voor het oververwennen - dat mij een betere term lijkt dan
problematisch verwennen - kunnen heel verschillend zijn, maar hebben ook vaak
te maken met de eigen achtergrond van de ouders. Zij dragen zelf ook een rugzak
aan oud zeer mee. Problematisch verwennen heeft raakvlakken met andere
stoornissen en syndromen als ODD, depressie of ADD. Het is goed daarop bedacht
te zijn als er zo’n psychiatrische stoornis gesplakt gaat worden.
In een wat houterige stijl recapituleert De Jong op schoolse
wijze opvoedingsstijlen en de ego ontwikkeling volgens Erikson. Af en toe komt
er een casus langs, die meer handen en voeten aan het betoog geeft. Dat hadden
er meer mogen zijn in het oerwoud van de geschetste mogelijkheden en moeilijkheden.
De Jong schrijft vanuit de jeugdhulpverlening. Het is
daaruit wellicht verklaarbaar dat hij wil stilstaan bij een doel voor de
ouders. Volgens mij hebben ouders van kinderen die helemaal geen doelen nodig.
Het contact tussen kinderen en ouders is een vorm van samenspel waarbij onderling
de regels worden bepaald, die met het vorderen van de leeftijd, steeds weer
worden aangepast. Anderzijds vindt ook De Jong dat ouders geen project van hun
kind moeten maken. Daar zullen de meeste ouders het wel mee eens zijn.
Hier
een artikel uit Trouw van 15 mei j.l. over dit onderwerp van de hand van Mieke
van Stigt. Met een link naar de reactie van Willem de Jong. Hier
een recensie van Het Moederfront d.d.
april j.l. met daarna ook nog een reactie van de auteur. Hier de site
van de in het boek genoemde organisatie Eigen
kracht, die eigen netwerken vormt van lotgenoten(groepen), zoals men in de
Verenigde Staten al veel gewoner is te doen.
aangepast om 11:12 uur.
aangepast om 11:12 uur.
aanbevolen!
BeantwoordenVerwijderengroet, Fenny