Sterk persoonlijk drama rond ontvoering Aldo Moro
Buongiorno, notte
vertelt het verhaal van de ontvoering in 1978 van de Italiaanse christen-democratische
leider Aldo Moro door de Rode Brigades, maar op een hele bijzondere manier,
vanuit het oogpunt van Chiara (zie foto), een van de leden van deze groep. Door de focus
op haar te houden, maakt de kijker een omslag mee in het denken over politiek terrorisme.
De film begint fraai met het bezichtigen van het appartement
waarin men Moro gevangen gaat houden. De makelaar vraagt de 23-jarige knappe Chiara
en haar zogenaamde vriend Ernesto naar het kind dat hier ongetwijfeld geboren
gaat worden. Chiari knikt. Ernesto schat inmiddels de ruimte waarin men Moro zal
opsluiten.
Samen met Primo en Marciano timmert hij boekenkasten die het
hok van Moro uit het zicht moeten houden. Chiara wordt lastig gevallen door
buren die een en ander van haar willen: even oppassen op een baby of meelopen
naar de tuin omdat er een laken van boven naar beneden gevallen is.
Chiara houdt het contact met de buitenwereld. Ze werkt op
een ministerie en neemt op de terugweg de kranten mee. Bij de deur werpt ze
haar ring in een pot. De ontvoerders kijken naar de televisie en zijn
teleurgesteld dat de bevolking niet in opstand komt tegen de gevestigde orde.
Als de regering zelfs geen concessie wil doen, gaan ze over tot een harde
tactiek. Ze veroordelen Moro na twee maanden tot de doodstraf.
Op haar werk heeft Chiara contact met Enzo, een jongeman die
veel interesse in haar heeft. Hij heeft een script geschreven, getiteld Buongiorno, notte over de ontvoering van
Moro waarin zij een belangrijke rol speelt. ‘Verbeelding heeft nog nooit iemand
gered,’ zegt ze. Ze raakt echter steeds meer begaan met het lot van de ter dood
veroordeelde. Haar overleden vader was ook een overtuigd communist, maar koos
voor het stakingsmiddel en niet voor terreur.
Tenslotte komt Chiara, die steeds vaker door het kijkgaatje
een blik op de ontvoerde politicus ook daadwerkelijk met hem in contact, al is
het van achter de deur. Hij vraagt zijn ontvoerders wat ze vinden van een brief
aan de paus. Chiari moet huilen, niet vanwege ontroering maar uit woede, zegt ze omdat de andere ontvoerders naast haar staan.
Er zit veel spanning in de film, van een laag overkomende
helicopter tot een inval van de politie op het ministerie waarbij Enzo wordt
opgepakt. Ook de meningen van de ontvoerders zijn niet eensluidend. Boeiend
zijn de dromen die Chiara heeft over Moro die vrij door de kamer loopt, net als
de discussies die Moro met zijn ontvoerders voert, over de politieke strijd tot
de waarde van het leven aan toe. Mooi is het strijdlied dat wordt aangeheven
tijdens de herdenking van de vader van Chiara. Net zo mooi is het nummer Shine on you crazy diamond van Pink Floyd
dat klinkt nadat het tribunaal uit onmacht het finale oordeel over Moro heeft
uitgesproken.
Tijdens de film bedacht ik dat het jammer is dat de uitkomst
bekend is. In Buongiorno, notte echter
wordt de dood overstegen. Waarmee wordt aangetoond dat een politieke film ook
heel poëtisch en menselijk kan zijn. Niet in de laatste plaats door de
geweldige, fijngevoelige rol van Maya Sansa (1975) als Chiara.
Ja, die film heb ik zelf ook gezien. Met alle respect Rein, opdreunen wat er op het scherm te zien was is geen recensie.
BeantwoordenVerwijderenDe film heeft een essentie, een thema waar alles om draait. "Verbeelding" is dat thema. Het is juist essentieel dat je de werkelijke afloop kent, omdat de executie in de film niet niet voorkomt.
En nog iets : het meisje antwoordt dat ze huilt uit woede, maar als kijker begrijp je dat ze liegt. Als je de film snapt.
Bedankt voor je reactie. Ik heb niet het idee dat ik de inhoud opdreun. Ik verwijs naar de verbeelding met een citaat van Chiara en vermeld op het eind dat de dood overstegen wordt. Dat van die woede zal ik verduidelijken. Groet.
BeantwoordenVerwijderen