We kunnen niet anders dan onze voorbestemming volgen.
From the life of the
marionettes is een verslag van een moord. In verschillende scènes daarvoor
en daarna wordt de achtergrond ervan verklaard. De proloog en epiloog geven er
een kop en een staart aan.
De moord wordt gepleegd op een prostitué door Peter Egermann.
Twintig uur daarna spreekt psychiater Mogens Jens met de onderzoeksrechter over de
moord. Jens werd door Egermann naar de moordplek, een kelder waarin ze naakt
voor mannen danste, geroepen. Hij kende Egermann al tien jaar. Zijn moeder is
actrice, zijn vader overleden. Twee weken daarvoor bezocht Egermann hem voor
het laatst in zijn praktijk aan huis. Hij was uitgeput en bang om zijn vrouw te
doden. Hoewel hun seks geweldig was, waren ze elkaar ontrouw. Jens wilde hem
geen pillen geven, maar raadde hem een lange wandeling aan om van zijn obsessie
af te komen.
Egermann deed alsof hij de praktijk verliet, maar wachtte in
de donkere hal. Hij hoorde hoe Jens zijn vrouw Katarina opbelde en haar
uitnodigde langs te komen om over haar man te praten. Jens probeerde haar te
verleiden, maar Katarina wilde dat niet vanwege haar man. Ze hadden dan wel
vaak ruzie maar ze waren ook zielsverwanten.
De onderzoeksrechter spreekt een week na de moord met de
moeder van Egermann. Ze zegt dat Peter gewenst was en begaafd, veel angsten
kende en wellicht te beschermd werd opgevoed. Ze betreurt het dat hij onder de
invloed van Katarina kwam.
Vijf dagen voor de moord beleefden Katarina en Peter een
slapeloze nacht. Terwijl Peter dronk zei Katarina dat ze geen tijd had om naar
een zakenlunch van de moeder van Peter te gaan. Ze was druk bezig met de
voorbereiding van een modeshow.
Tim, een homoseksuele college van Katarina, nam haar mee
naar huis omdat ze uitgeput was en ontfermde zich over haar. Hij vertelt haar dat
zijn vriend vertrokken is en dat hij daar erg veel verdriet over heeft. Vooral
omdat hij veel behoefte heeft aan intimiteit. Anderzijds heeft hij rauwe seks
in homobars.
Tim wordt ondervraagd door de onderzoeksrechter over zijn
band met Egermann. Hij zegt dat hij hem in contact bracht met de prostitué
Katarina Krafft. Het zou kunnen dat hij hem voor zichzelf wilde. Zo goed kent
hij zichzelf ook niet.
Drie weken na de moord bezoekt Katarina, de vrouw van Peter,
diens moeder, die overstuur is. Zij zegt dat Katarina te moeilijk was voor haar
zoon. Katarina van haar kant zegt dat de moeder hun relatie nooit accepteerde
en dat Peter eenzaam was. Ze vindt de werkelijkheid ondraaglijk.
Op de avond van de moord zien we Peter met de prostitué. Hij
is niet geïnteresseerd in haar erotische dans, maar vindt haar wel bekoorlijk.
De bewaker zegt dat hij bij haar mag blijven maar niet voor zes uur de deur uit
kan vanwege controles door de politie. Peter voelt zich ongemakkelijk in haar
kamer en wil met haar op het toneel liggen.
Jens vat de achtergrond van de moord samen: Peter Egermann
had een dominante moeder, was latent homoseksueel, kende een sterk plichtsbesef
en distantieerde zich van zijn gevoelens. Hij had een sterke vrouw, leed aan
angst voor de angst en probeerde die te dempen met alcohol.
De film begint en eindigt in kleur, maar is verder zwart wit
en dat versterkt de somberheid die er in zit: wij zijn slechts marionetten,
geleid door onze achtergrond, machteloos tegenover het leven. We lopen onze
voorbestemming achterna.
Hier
de trailer, die begint met een nooit verstuurde brief van Egermann aan Jens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten