Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 10 november 2013

Filmrecensie: In a better world (2010), Susanne Bier



Ondanks melodramatische kanten toch sterk beeld van het moeilijke leven van een Zweedse dokter in Denemarken en Soedan.

Anton heeft het niet gemakkelijk. Als dokter in een Soedanees vluchtelingenkamp wordt hij tegengewerkt door Big man die zwangere meisjes opensnijdt en zijn relatie met zijn hoogblonde vrouw Marianne is ook niet best vanwege een avontuurtje dat Marianne hem niet kan vergeven. Anton en Marianne wonen met hun twee zoons Elias en Morten in een dorp in Denemarken.

De tienjarige Elias wordt zwaar gepest op school door Sofus en consorten vanwege zijn Zweedse achtergrond. Hij kan zich daar onmogelijk tegen verweren, maar hij krijgt hulp van Christian die nieuw is op school en bij hem in de klas komt. Na de dood van zijn moeder woont Christian bij zijn oma. Zijn vader Claus zit veel in Londen voor zijn werk.

Elias is, anders dan zijn moeder, blij met het verlof van zijn vader uit Soedan. De ouders worden meteen opgeroepen voor een oudergesprek op school. Men denkt dat de huwelijksproblemen van Marianne en Anton meespelen in het problematische gedrag van Elias, maar Marianne wil daar absoluut niets van weten. Anton en zij wonen inmiddels gescheiden, hij in hun zomerhuis. Elias vertelt zijn vader dat hij samen met Christian vanaf de bovenkant van een hoge silo hun huis kon zien. Zijn vader verbiedt hem daar nog eens te komen.

Als Christian de klier Sofus, die Elias weer pest, in elkaar beukt verergeren zich de problemen.
Christian heeft daarbij een mes gebruikt maar ontkent dat en geeft het mes aan Elias.
Anton krijgt op zijn beurt mot met een monteur na een ruzie tussen Morten en het zoontje van de monteur. Christian en Elias zien dat Anton een klap krijgt, maar inbindt (zie foto). Ze zijn uit op wraak. Ze noteren het adres van de garage waar de man werkt en geven het door aan Anton. Met z’n allen gaan ze naar de garage, op zoek naar genoegdoening. De monteur is echter nog even bot en na een kaakslag druipt Anton weer af, gevolgd door zijn zoons en Christian. Anton doet alsof hij de morele winnaar is en vertrekt weer naar Soedan.

Christian laat het niet op zich zitten en fabriceert, met hulp van Elias, een bom om daarmee de auto van de monteur op te blazen. De moeder van Elias ontdekt inmiddels het mes bij Elias en gaat ermee naar de vader van Christian, die op zijn beurt verhaal komt halen bij zijn zoon. Die gaat in de aanval en vraagt of zijn vader Marianne gekust heeft. Christian lijdt nog onder de dood van zijn moeder die door kanker geveld werd.

Inmiddels krijgt Anton bezoek van Big man die een ernstige wond heeft aan zijn been. Hij wil dat Anton hem opereert. Anton stemt met enige twijfels toe, maar wil wel dat alle huurlingen het kamp uit gaan. Big man stemt daarin toe. Als hij na een ziekbed weer begint over zijn hobby om zwangere meisjes open te snijden, gooit Anton hem het ziekenhuis uit, waarna Big man door de Soedanezen wordt gelyncht. Op dezelfde dag skypt Elias met hem. Hij wil hem iets belangrijks vertellen over de bom die Christian heeft gemaakt, maar Antons hoofd staat er niet naar. Hij vraagt zijn zoon de volgende dag terug te bellen.

Dan heeft het drama zich echter al vertrokken. Bij de bomaanslag komt Elias bijna om het leven omdat hij een vrouw en haar kind vlak bij de auto ziet en naar hen toeloopt om hen te waarschuwen niet naderbij te komen. De ziekenhuisopname van Elias vormt het begin van de afloop van de film. Christian voelt zich schuldig en vlucht naar het dak van de silo, met de bedoeling een eind aan zijn leven te maken. Anton weet hem net op tijd van de rand weg te trekken.

Dat laatste heeft, zoals meer scènes, een sterk melodramatisch effect, waarmee de film naar een Amerikaanse productie tendeert. Ook het pesten is erg sterk aangezet. De toestand in Afrika is aan de andere kant nogal bordkartonnerig. Omdat de kijker zich niet kan inleven in de achtergrond van het leed, blijft de ontwikkeling van het conflict schematisch. Desondanks trekt de afloop het oordeel over In a better world weer meer naar Europa toe. De tranen van Christian over het verlies van zijn moeder komen als geroepen.

Hier de trailer van de film die in Denemarken uitkwam als Hævnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten