Sentimentele schets van de relatie tussen een
literatuurprofessor en zijn studente
Bij een herhaalde kennismaking met een film vallen soms
eerder zwakke kanten op, die de eerste keer verdoezeld werden. In Elegy gebeurt dit door de overrompelende
Consuela Castillo, gespeeld door Penélope Cruz, een van mijn lievelingsactrices,
die haar charme inzet om een professor in de literatuur aan zich te binden. Deze
alweer sinds lang gescheiden David Kepesh uit New York is een gevierd criticus
die voor de New Yorker schrijft en colleges geeft. Hij raakt in de ban van studente
Consuela, die van Cubaanse afkomst is. Die wil hij wel aan zijn stokje rijgen.
Maar dan wel, vanwege het gevaar beschuldigd te worden van seks met een leerlinge,
na haar eindexamen.
Dat is niet al te moeilijk omdat Consuela erg onder de
indruk is van de staat van dienst van de professor. Het blijft niet bij een
nachtje samen. Consuela keert als een tortelduifje steeds bij hem terug. Met de
dichter George O’Hearn die nog wel getrouwd is maar ook problemen heeft met
zijn vrouw Amy en er een vriendin op na houdt, bespreekt Kepesh zijn kansen.
Met de relatie kruipt er meteen jaloezie binnen bij Kepesh. Het leeftijdsverschil
is dertig jaar. Straks pakt een jonge kerel haar van hem af.
Hoewel Kepesh, op advies van George, besluit afscheid van
haar te nemen, kan hij dat toch niet over zijn lippen krijgen. Hij wil graag met
haar naar Europa, zegt hij aan het strand. Als hij hoort dat Consuela die avond
met haar broer gaat dansen, is Kepesh ten prooi aan jaloezie. Hij gaat een
kijkje nemen in de danstent, waar Consuela inderdaad met haar broer danst. Ze
is niet blij met zijn wantrouwen in haar.
Zijn minnares Carolyn, een drukke zakenvrouw, is boos als ze
een tampon in de badkamer ontdekt en Kepesh durft niet naar een
verjaardagsfeest van Consuela. Hij ziet op tegen een kennismaking met de ouders
en andere vrienden van haar. Hij zit verslagen in zijn appartement. Daar treft
zijn zoon Kenny hem in het donker aan. Kenny is dokter en getrouwd met Lisa en vertelt
zijn vader over een affaire met een knappe vrouw uit Florida. Hij wil graag
advies van zijn vader, maar die weet ook niet hoe te handelen.
Als hij al lang niets meer van Consuela gehoord heeft
vertelt hij zijn minnares Carolyn over de affaire met zijn vroegere studente. Eindelijk
praten zij, die altijd alleen voor de seks bij elkaar kwamen, met elkaar over
verlogen hoop en de last van de ouderdom. Na twee jaar neemt Consuela weer
contact op met Kepesh. Ze wil hem iets belangrijks vertellen. Hetgeen de inleiding
vormt voor de ontknoping van de film.
Door middel van een voice over maakt Kepesh de staat van zijn
gedachten af en toe duidelijk. Subtiele pianoklanken van Erik Satie tijdens het
liefdesspel met Consuela en overdonderende operamuziek als zij hem dreigt te
verlaten wisselen elkaar af. De verhouding is nogal overdreven voor een
professor in de literatuur, die meer genot zou moeten peuren uit de kunst.
Consuela sluit bij zijn romantische inslag aan door behaagziek gedrag, waardoor
de film een sentimenteel karakter krijgt. Gelukkig komen er in het tweede
gedeelte, na de zoetige verhouding tussen de oude man en de knappe jonge vrouw
meer emoties aan bod. De cast is in ieder geval sterk met naast Penélope Cruz ook
Ben Kingsley als David Kepesh en Dennis Hopper als de dichter George O’Hearn.
Hier
de trailer van Elegy, gemaakt naar The dying animal van Philip Roth.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten