Goddelijk boek over duivelse ziekte
Er is dat morbide grapje over een vrouw die bij de dokter
komt. Hij heeft slecht en goed nieuws voor haar. De vrouw heeft kanker, maar
ook Alzheimer waardoor ze de eerste ziekte zal vergeten. De moeder van Erwin
Mortier overkomt min of meer hetzelfde. Ze kreeg eerder kanker en was bang dat
die terugkwam maar opgelucht dat het Alzheimer was. Het is echter de vraag
welke ziekte erger is.
In Gestameld liedboek
me als ondertitel Moedergetijden
toont Erwin Mortier haar aftakeling op een manier die zeer herkenbaar is voor
personen die zo’n werdegang in hun nabije omgeving meegemaakt hebben. De leegte
op de bovenverdieping als de moeder niet meer naar boven kan slapen, de
geleidelijke maar gestage achteruitgang van haar toestand, het vastklampen aan
pyrrusoverwinningen, die de machteloosheid, die dit teweegbrengt bij de
familieleden, niet kunnen voorkomen, de kilte van de dehumanisering en ga zo
maar door.
Deze zaken zijn eerder beschreven, onder andere door Bernlef
en Voskuil, maar Mortier voegt daar zijn eigen subjectieve impressie aan toe. Het
aftakelingsproces van zijn moeder in Gestameld
liedboek begint met het vergeten van het woord boek. Ze beeldt het uit met
haar handen.
Daarna volgen dwanghandelingen, zoekende ogen, motorische onrust
en paniek.
Mortier vertelt in korte fragmenten ook veel anekdotes,
zoals over de vader die de huishouding in de eerste jaren van de ziekte op zich
neemt:
‘Hij bakt roerei voor haar, met een groot hart zet hij de
pan op tafel. Misnoegd blikt ze hem aan en schudt sakkerend het hoofd.
Je weet toch dat ik geen roerei blief, zegt ze. Ik eet
alleen spiegelei.
Spiegeleieren deden haar kokhalzen vroeger. Ze lustte alleen
omelet.
Hij zet de pan opzij, bakt twee spiegeleieren en eet zelf de
omelet op.
Ze verandert zegt hij.’
Af en toe krijgt hij zelfs de schuld van haar gebrek aan
taal. Hij zou toch moeten weten wat zij bedoelt. Zijn zorg gaat evenwel tot het
gaatje en wordt daarna overgenomen, eerst door de thuiszorg en vervolgens door de
dagopvang in een tehuis en tenslotte intern. Haar man brengt haar nog wel naar
de dagopvang. Haar weg laten brengen door een busje, dat kan hij niet verkopen
voor zichzelf.
Het hele scala aan gevoelens, bestaande uit schuldgevoelens,
spijt, schaamte en angst komt, naast de liefde die ook altijd aanwezig is
voorbij. De zoon is ook bang. ‘Kan ik niet meteen op een woord komen, dan denk
ik: het is begonnen.’
De zoon geeft Alzheimer, de meest lafhartige, achterbakse
ziekte die hij kent, een gestalte. ‘Ik kan haar horen gibberen, de ziekte,
achter de kast, onder de tafel, gemelijk.’
Hij verzet zich tegen medicalisering. Ouderdom is geen
ziekte. Leve de specialist die zich niet verschuilt achter jargon.
Het drama wordt geschetst in mooie krachtige zinnen zoals: ‘De
dood die hier aan tafel zit, zijn naam is mijn ma.’
Of: Wij zijn het, die voortdurend afscheid nemen, van iemand
die er nog is en ook weer niet.’
Gelukkig is er nog taal om de treurigheid neer te kunnen
slaan:
‘Wat een weelde is het, als een gedresseerde aap van liaan
naar liaan door regenwouden van taal te kunnen zwieren.’
Het is laven aan taal, dit goddelijk boek over een duivelse
ziekte.
Rein,
BeantwoordenVerwijderenHet boek kon ik niet uitlezen, hoe mooi ook de zinnen van 'liaan naar liaan' gingen. Hoe ik ook als een gedresseerde aap in een apenkooi, nee..., té pathetisch. Zou het te maken hebben met wat voor moeder ikzelf heb gehad?
Gr
Het lijkt me wel, Robert, dat Erwin Mortier uit een heel warm nest kwam.
Verwijderen