Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 15 maart 2013

Onder vrouwen (2012), documentaire van Kim Brand



Impressie van inwijdingsrituelen voor Afrikaanse meisjes

Kim Brand is terug in een dorp in Zambia, waar ze vier jaar eerder was. Ze is benieuwd naar de rituelen die plaatsvinden bij de inwijding van meisje tot vrouw. Ze is zelf verliefd, op Toon die ver weg is in Nederland. Ze is onzekerheid over haar rol in de relatie en wil weten hoe dat Afrikanen daarmee omgaan.

De vriendelijke vrouwelijke gids met een witte doek op haar hoofd ondervraagt haar nieuwsgierig op een kleed waarop ze bonen doppen naar de gang van zaken op het gebied van de partnervorming in Nederland. Kim vertelt hoe ze haar vriend Toon heeft leren kennen en toont een foto van hem op de smartphone. Ze hebben al vier maanden verkering. Volgens de gids is Toon wel een goede man voor haar. Je kunt na twee weken al weten of een man goed voor je is, zegt ze, al kun je natuurlijk niet bij een ander in zijn hart kijken.

De inwijding duurt zeven dagen. Twee jonge vrouwen doen er aan mee. Een van de twee krijgt een telefoontje dat haar vriend in Lusaka is en haar over een week komt ophalen.

De inwijding gebeurt in de vrouwengroep. Ze onbloten de borsten en dansen om de moeder te bedanken voor het leven. De.jonge vrouwen krijgen een last op hun hoofd als teken dat ze hun huwelijk moeten dragen. Jezelf wassen en schoon zijn is belangrijk, leert men in een liedje.  Kim doet mee met de bekkenbewegingen. Het draaien met de heupen is tijdens seks van belang om de clitoris te stimuleren en prettige gevoelens op te wekken. Zoiets moet vooral langzaam gebeuren om de afloop niet te versnellen.

Door zang en dans worden de vrouwelijke gewoonten ingeprent. De jonge vrouwen nemen een kip tussen de benen en hakken die de kop af, hetgeen staat voor de ontmaagding. Ze verwijderen de snavel om aan te geven dat ze niet slechte dingen zullen zeggen. Aan het einde van de inwijding zitten de jonge vrouwen in een donkere tent met een kralenkrans om de heupen, die de vrouwen eerder gemaakt hebben. Ze worden beschenen maar de bedoeling daarvan werd me niet duidelijk.

Regels zijn in Afrika belangrijk, legt de gids uit. Het is niet de bedoeling dat een vrouw tegen een man zegt dat ze van hem houdt. Dat moet de man doen. Na afloop van de seks geeft een vrouw twee klapjes aan iedere zijkant om haar dank uit te drukken.
  
Kim voelt zich veilig te midden van de vrouwen, maar denkt niet dat zij de regels zou kunnen accepteren. Ze voelt zich dubbel over de inwijding. De vrouw moet veel over hebben voor de man, maar anderzijds is dat dansen een ontdekking voor haar. Ze belt erover met Toon die vindt dat zelf ontdekken belangrijk is in een intieme relatie.

Met de inwijding is men er nog niet, zeggen de volwassen vrouwen. Het blijft belangrijk om met elkaar van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over de mogelijkheid dat een man met een andere vrouw slaapt. De beste remedie is om voor goede seks te zorgen. Kim zegt dat ze haar gevoelens moeilijk zou kunnen controleren en dat ze van een overspelige vriend zou willen horen dat het hem spijt. In Afrika gaat dat anders. De vrouw blijft ten alle tijden gebonden aan de man, die nu eenmaal moeilijk in toom te houden is. Kim vraagt een zwarte vrouw die ook bij de inwijding betrokken is of ze niet liever vrij zou zijn net als zijzelf. Maar de vrouw zegt dat regels belangrijk zijn. Ze voelt zich juist vrij als ze de regels kan opvolgen. Kim zoekt toch meer het avontuur.

Hier de trailer op Vimeo.

1 opmerking:

  1. Zo zie je maar dat met alleen een westers humanistische conceptie van mensenrecht en vrouwenrecht het toch tot je doordingt dat je die anderen niet op kunt dringen. Het enige wat je altijd wel kunt doen is, zoals hier, met elkaar in gesprek blijven, je over elkaar verwonderen en goed naar elkaar blijven luisteren. Het duurt nog wel een tijdje voor we echt wereldwijd mensenrecht en vrouwenrecht hebben. Ondertusen moeten we maar gewoon ons hart volgen. joost tibosch sr

    BeantwoordenVerwijderen