Ondernemende tante berooid na ramp Fukushima
Kyoko herinnert zich de stad Namie waar zij geboren werd. Haar
tante Kunika woonde daar. Het was een paradijsje aan het strand. Zij bracht
haar jeugd door in Tokio en woonde daarna tien jaar in Londen maar de de ramp
met de kerncentrale van Tepco, twee jaar geleden, ging ze verschillende keren terug
om te horen hoe haar tante het maakte. De levenslustige, goed verzorgde, sociale
vrouw bezat zowel een bruiloftszaak, een begrafenisonderneming als een
banketzaak.
Na vijf maanden, in augustus 2011, wonen tante en haar man
in een tijdelijk flatje op zestig kilometer van het rampgebied. De straling op
de grens van het evacuatiegebied is ook nog steeds erg hoog. Een ongeluk leek
onmogelijk. In een promotiefilm zegt Tepco dat de kerncentrale hoger ligt dan
een tsunami kan komen. Tante voelt tot verbazing van Kyoko geen woede en hoopt
dat de straling snel afneemt. Ze is mandenvlechten beu en toont foto’s van vroeger.
Haar drie zoons zijn uitgezwermd over het land.
Tien maanden na de ramp is het nieuwjaar. Het was een
periode waarin altijd veel familie bij tante over de vloer kwam, maar nu is er
niemand. Kyoko gaat mee naar de middelste zoon die zonder overleg een flat
heeft gekocht, 250 km verder, en een eigen zaak op bruiloftgebied is begonnen. Kyoko
vindt dat hij daar goed aan gedaan heeft. Tante betreurt dat de familiezaak niet
wordt voortgezet. Omdat de schoonmaak van Namie vordert neemt tante, gekleed in
een witte overall en een mondkapje voor, een kijkje in haar bedrijfspand. Een Boeddhabeeld
is gevallen en de dak van de kapel is beschadigd. Ze passeert een terrein met
een hek eromheen waar zwarte zakken met radioactief materiaal liggen
opgeslagen.
De kaart met veilige gebieden is nog niet klaar. Tante weet
nog niet of ze kan terugkeren.
Kyoko hoort van een oom met een kat dat men jaloers was omdat
Tepco de eigen mensen voortrok.
Op 12 maart 2012 leidt een andere oom een herdenkingsdienst,
waarop Tepco spijt betuigt. Daarop wordt het bedrijf verzocht de zaal te verlaten.
Kyoko voelt een sluimerende emotie in de zaal en vraagt zich af hoe lang men
die nog opkropt. Men verwacht dat meer mensen in leven waren gebleven als de
reddingsoperatie vanwege de hoge straling niet was afgeblazen. Tante knapt op
van de kapper en doet aan fitness omdat ze vijftien kilo is aangekomen. Haar
man wil veilige kernenergie, tante vraagt zich af of men in Tokio al vergeten
is. Kyoko voelt zich ongemakkelijk. Hoewel de reis met de hogesnelheidstrein
slechts negentig minuten duurt, lijkt Fukushima een andere wereld, terwijl
Tokio bruist en flonkert van het licht.
Hoewel Kyoko zich Namie voorstelde als een vreedzaam stadje,
was men vanwege de ontvolking bezig om daar ook een kerncentrale te krijgen. Door
protesten werd dat steeds uitgesteld. Tegenstanders werden gepest. Na veertig
jaar heeft de tsunami definitief een einde gemaakt aan het oude verlangen. Het
stelde Kyoko teleur dat men dat ooit heeft gewild.
Tante is bozer. Ze huilt als ze in haar eentje is en zou
iets tegen Tepco willen ondernemen.
Na zestien maanden doet tante mee aan een anti-kernenergie demonstratie.
Eindelijk is er een kaart met veilige gebieden. Daarop staat dat zij niet terug
mag. De oom van de kat is aangeschoten door de drank en zingt een weemoedig
lied over zijn geboorteplaats. ‘Kun je mijn pijn voelen?’ vraagt hij vervolgens
aan Kyoko. De laatste begint de tegenstrijdige gevoelens van de mensen te
begrijpen. Die confronteren haar met haar eigen tegenstrijdigheid: ze is tegen
kernenergie zijn, maar geniet van alle electriciteit in Tokio, geleverd door
Tepco.
Tante zegt dat de demonstratie geen effect heeft gehad. Ze
waren vroeger onwetend en naïef. Het is ondraaglijk te bedenken dat ze zonder
kernenergie gelukkig waren geweest. Samen met haar man gaat ze terug naar haar
huis op acht kilometer van de centrale om dierbare bezittingen op te halen. Kyoko
fotografeert de schilderijen, tante geeft de planten nog eens water.
Aan het eind is tante bezig om een nieuwe ruimte te zoeken voor
haar begrafenisonderneming.
Hier de trailer van Surviving the tsunami – My atomic aunt. Een persoonlijk,
ontroerend hedentijds document, deze eerste lange documentaire van Kyoko Miyake.
Ik las lang geleden een boek van een Amerikaanse journalist die 25 jaar na de antoombom terug ging naar Japan. Een indrukwekkend boek. Ik ken de schrijver en titel niet meer, dat moet ik opzoeken maar
BeantwoordenVerwijderennu ik dit lees ga ik dat weer doen.
groet