Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 16 maart 2013

Filmrecensie: Paradise (1982), Stuart Gillard




Tienerliefde bedreigd door gemene Arabier

Een verhaal over jonge mensen die de seksualiteit ontdekken spreekt tot de verbeelding. Anders dan in Zambia waar meisjes met rituelen worden ingewijd, zoals Kim Brand laat zien in haar documentaire Onder vrouwen, moet men in het westen zichzelf inwijden Daarbij komt veel onzekerheid te pas, zoals Kim zelf zegt.

In de film Paradise gaat het ook nog over een heel andere tijdsperiode, namelijk  het begin van de negentiende eeuw. Hoe komen we in die tijd aan een meisje en een jongen die ongestoord van elkaar kunnen genieten? De film begint in Bagdad in 1823. De knappe Engelse Sarah (Phoebe Cates) wordt op haar reis door Arabië begeleid door de oudere Geoffrey, een kennis van haar vader. De Amerikaanse ouders van David vragen of ze mee kunnen reizen naar Damascus. De vader is predikant en vindt het veiliger te vertrekken want in de stad is de Jackal, een slechte Arabier actief, die ook al Sara probeerde te kopen.

Mooi zijn de beelden van de stoet kamelen die door de woestijn trekt. Op de eerste pleisterplaats wordt de karavaan overvallen door de bende van de Jackal. De ouders van David vinden de dood, David, Sara en Geoffrey schuilen in een waterput. Als de kust veilig is trekken ze verder met een kameel. Helaas raken ze het spoor kwijt, maar ze vinden wel een grote grot met een warme waterval. Helaas wordt Geoffrey ziek. Sarah raadpleegt het medische handboek dat ze van haar vader heeft meegekregen. Ze kijkt veel naar de plaatjes met blote mensen en laat die ook aan David zien, maar die vindt dat kijken een zonde. Nadat hij op jacht is gegaan en en teruggekomen is met een konijn, staat Sarah naakt onder de waterstraal. David kan zijn ogen niet van haar gebronsde, glimmende naakte lijf afhouden.

Niet veel later ontdekt hij een verlaten kamp. Geoffrey is opgeknapt en besluit op onderzoek uit te gaan. Wellicht kan men hen helpen. Omdat hij niet terugkeert sluipt David het kamp binnen. Het is er stil. Hij ontdekt dat Geoffrey aan zijn benen is opgehangen. Hij krijgt de bende van de Jackal in het oog, ontsnapt met een pijl en boog en vlucht verder met Sarah.

Als ze een oase bereiken aan de rand van de zee lijkt alles klaar voor een paradijslijke idylle. Ze doen spelletjes als hinkelen en sleetje rijden en hebben een menselijke chimpansee als vriend. Sarah ontdekt haar lijf en bekijkt David in zijn slaap. Ze daagt hem uit maar David geeft niet toe aan zijn gevoelens. Als hij haar echter wil zoenen is Sarah daar weer niet van gediend. Het tactiele contact is nog iets anders voor haar dan plaatjes kijken.

Om de twee echt bij elkaar te brengen is nog enige tegenwerking nodig van de bende van de Jakal. Sarah wordt ontvoerd en David redt haar weer met een schorpioenbeet tot gevolg. Helaas heeft hij het medisch handboek verscheurt maar Sarah zorgt ervoor dat hij overleeft. Daarna is ze niet bang meer voor intimiteit. Een katharis volgt. Ze zijn vrij als vissen in de zee en zoogdieren op het land, maar alles blijft in het nette. Ze dragen keurig een broekje en Sarah ook een bikini. Na de overval door de bende heeft ook de aap een vriendinnetje gevonden, die zwanger is en een baby krijgt. Voor Sarah is dat een goed moment om David te zeggen dat hij ook vader wordt.

Helaas is de idylle nog niet volledig. Ze moeten weer vluchten voor de Jackal, waarbij de kameel door te grote inspanning het loodje legt. David staat met zijn pijl en boog klaar om de Jackal te verrassen.
‘He’s coming,’ zegt hij tegen Sarah, die in een kort wit opwaaiend jurkje boven op een zandheuvel staat.
Waarna een finaal gevecht tussen zwaard en pijl en boog én een apotheose in de liefde volgt.    

Gillard regisseerde niet alleen deze film maar schreef ook zelf het romantische verhaal, dat met zoetige muziek wordt omlijst. Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen