Een verhaal over jonge mensen die de seksualiteit ontdekken
spreekt tot de verbeelding. Anders dan in Zambia waar meisjes met rituelen worden
ingewijd, zoals Kim Brand laat zien in haar documentaire Onder vrouwen, moet men in het westen zichzelf inwijden Daarbij
komt veel onzekerheid te pas, zoals Kim zelf zegt.
In de film Paradise gaat
het ook nog over een heel andere tijdsperiode, namelijk het begin van de
negentiende eeuw. Hoe komen we in die tijd aan een meisje en een jongen die
ongestoord van elkaar kunnen genieten? De film begint in Bagdad in 1823. De
knappe Engelse Sarah (Phoebe Cates) wordt op haar reis door Arabië begeleid door
de oudere Geoffrey, een kennis van haar vader. De Amerikaanse ouders van David vragen
of ze mee kunnen reizen naar Damascus. De vader is predikant en vindt het
veiliger te vertrekken want in de stad is de Jackal, een slechte Arabier
actief, die ook al Sara probeerde te kopen.
Mooi zijn de beelden van de stoet kamelen die door de
woestijn trekt. Op de eerste pleisterplaats wordt de karavaan overvallen door
de bende van de Jackal. De ouders van David vinden de dood, David, Sara en
Geoffrey schuilen in een waterput. Als de kust veilig is trekken ze verder met
een kameel. Helaas raken ze het spoor kwijt, maar ze vinden wel een grote grot
met een warme waterval. Helaas wordt Geoffrey ziek. Sarah raadpleegt het
medische handboek dat ze van haar vader heeft meegekregen. Ze kijkt veel naar
de plaatjes met blote mensen en laat die ook aan David zien, maar die vindt dat
kijken een zonde. Nadat hij op jacht is gegaan en en teruggekomen is met een
konijn, staat Sarah naakt onder de waterstraal. David kan zijn ogen niet van
haar gebronsde, glimmende naakte lijf afhouden.
Niet veel later ontdekt hij een verlaten kamp. Geoffrey is opgeknapt
en besluit op onderzoek uit te gaan. Wellicht kan men hen helpen. Omdat hij
niet terugkeert sluipt David het kamp binnen. Het is er stil. Hij ontdekt dat
Geoffrey aan zijn benen is opgehangen. Hij krijgt de bende van de Jackal in het
oog, ontsnapt met een pijl en boog en vlucht verder met Sarah.
Als ze een oase bereiken aan de rand van de zee lijkt alles klaar
voor een paradijslijke idylle. Ze doen spelletjes als hinkelen en sleetje
rijden en hebben een menselijke chimpansee als vriend. Sarah ontdekt haar lijf
en bekijkt David in zijn slaap. Ze daagt hem uit maar David geeft niet toe aan
zijn gevoelens. Als hij haar echter wil zoenen is Sarah daar weer niet van
gediend. Het tactiele contact is nog iets anders voor haar dan plaatjes kijken.
Om de twee echt bij elkaar te brengen is nog enige
tegenwerking nodig van de bende van de Jakal. Sarah wordt ontvoerd en David redt
haar weer met een schorpioenbeet tot gevolg. Helaas heeft hij het medisch handboek verscheurt maar Sarah zorgt ervoor dat hij overleeft.
Daarna is ze niet bang meer voor intimiteit. Een katharis volgt. Ze zijn vrij
als vissen in de zee en zoogdieren op het land, maar alles blijft in het nette.
Ze dragen keurig een broekje en Sarah ook een bikini. Na de overval door de bende heeft ook de aap een vriendinnetje gevonden, die
zwanger is en een baby krijgt. Voor Sarah is dat een goed moment om David te
zeggen dat hij ook vader wordt.
Helaas is de idylle nog niet volledig. Ze moeten weer
vluchten voor de Jackal, waarbij de kameel door te grote inspanning het loodje
legt. David staat met zijn pijl en boog klaar om de Jackal te verrassen.
‘He’s coming,’ zegt hij tegen Sarah, die in een kort wit
opwaaiend jurkje boven op een zandheuvel staat.
Waarna een finaal gevecht tussen zwaard en pijl en boog én een apotheose in de liefde volgt.
Gillard regisseerde niet alleen deze film maar schreef ook
zelf het romantische verhaal, dat met zoetige muziek wordt omlijst. Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten