Verademende eenvoud in clowneske sfeer
Pointless International is terug van weg geweest. Blijkbaar
heeft het gezelschap - bestaande uit Jorn Heidenrijk en Matthias de Koning van Maatschappij
Discordia en Vincent van den Berg en Czeslaw de Wijs van ’t Barre Land - na hun
eerste succesvolle voorstelling een wereldtournee gemaakt en is daar met een internationale
faam van teruggekomen. De voertaal is dan ook Engels al valt er af en toe ook
wel een verdwaald woordje Frans, een onvervalste Hollandse vloek en een woord
als koetsier, dat in het Engels blijkbaar te moeilijk wordt gevonden. We hebben dan ook te maken
met een gezelschap dat niet al te gebakken zit aan de dagelijkse werkelijkheid.
De relativering van onze ingebakken gewoonten en denkbeelden
dient, zoals blijkt uit het interview dat Erik Bindervoet met drie van de heren
hield, af en toe weer ingepeperd te worden. Clowns are a matter of perspective,
staat er in de flyer. in hun clownsrollen nemen ze de zwaarwichtigheid op de hak en
in tal van sketches blijkt steeds weer de betrekkelijkheid van succes. Alle
vier dragen ze daar op hun eigen manier aan bij. Heidenrijk is de tragische Coco die voor de gelegenheid zijn gezicht ook geschminkt heeft en nog net
geen ballon kan oppakken die hij met zijn voet vooruit trapt. Wel moet hij hard
huilen als hij weer eens een act in de mist ziet gaan, zoals met een speelgoedolifantje
uit een doos. De anderen wijzen fijntjes op een bordje waarop staat dat elephants stricty forbidden zijn. De
Wijs speelt Joey van de trucs die hij dan ook met veel concentratie brengt,
zich zeer bewust van het gevaar, vooral voor hem zelf en daardoor, zoals
tijdens de fabricage van een molotovcocktail, tot het uiterste gespannen. De
Koning figureert als Buster, onder andere in de spiegelact The broken Mirror als een verbinding
tussen Coco en Joey. Van den Berg is als Sugar te dom om mee te doen en beperkt
zich met zijn blauwe ijsmuts op zijn hoofd tot de rol van stalknecht, die
ervoor zorgt dat de anderen te paard kunnen blijven.
De voorstelling begint net zo low profile als ie blijft. De
clowns staan in tamelijk gewone colberts het publiek op te wachten en zorgen daarmee
meteen voor een hartelijke sfeer. Dit blijft bijna twee uur de basis waardoor
de tijd omvliegt, al zijn de trucs niet altijd even interessant en worden ze
soms te lang aangehouden. Anders dan in Atelier
waar De Koning in het voorjaar nog aan meewerkte, is er van een
inhoudelijke verdieping geen sprake. De positieve kracht van de groep, die niet
te beroerd is steeds duidelijk te maken hoe zeer men van elkaar en het publiek
houdt, maakt echter dat de aandacht vastgehouden wordt. Coco weet de harten te stelen met een
bruisende Shakespeareaanse voordracht, een monoloog van een filosofische hond,
die ook in het interview van Bindervoet te vinden is en een tot twee keer toe
herhaalde goocheltruc. Joey draagt de voorstelling met
zijn grote uitstraling (zie foto van Sofie Knijff). Sterk is zijn ingehouden
teleurstelling als hij na een truc waarbij men van twee sigaretten drie maakt,
met lege handen overblijft. Het is juist dit stille spel dat de voorstelling
tot een groot succes maakt.
Dat geldt ook voor het contact met het publiek, vanaf het
begin waneer Coco worstelt met zijn jasje en de hulp in roept van een mevrouw,
die hij vorstelijk beloont met een luciferdoosje met daarin 182 kussen. Een man
die spontaan een twee euromunt aan Buster afstaat voor een act waarbij de munt via
een trechter in de broek van Coco of Joey met vallen, krijgt in tienvoud
terugbetaald. Heel grappig is de onbewuste inbreng van een mevrouw die na een
lied over een vreemde mevrouw de zaal verlaat en daarmee de lach opwekt, juist
terwijl de clowns een onderlinge aanvaring hebben. Het publiek krijgt
tussendoor een glas water aangeboden en wordt aan het eind getrakteerd op de
rode wijn en de champagne waar al tijdens de acts overvloedig gebruik van
gemaakt werd. Daarmee wordt het toch al lage profiel helemaal gelijkgemaakt en dringt
de boodschap van vrijheid en acceptatie verder in de harten door.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten