Het zware lot van een jonge Griekse moeder teveel in de
overdrive
De Griekse regisseur Syllas Tzoumerkas (Thessaloniki, 1978)
loopt alweer enkele jaren mee in de filmwereld en maakte in 2010 zijn eerste
lange speelfilm Homeland. In A Blast, die hij vier jaar later maakte,
gaat het om een ontsnapping van een Griekse moeder uit omstandigheden die haar
steeds meer benauwen. De vitale jonge vrouw vol seksuele begeerte denkt een
goede echtgenoot en minnaar gevonden te hebben in Yannis, die zich vooral op
zee ophoudt, maar komt bedrogen uit.
Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de
financiële crisis in Griekenland in de afgelopen jaren, maar is toch vooral een
psychologische schets van Maria, een impulsieve vrouw in moeilijke
omstandigheden, die haar studie opgeeft en helemaal voor de liefde gaat met de
knappe Yannis. Haar relatie gaat echter de vernieling in door beelden die Maria
later op een sekssite op internet ziet van de biseksuele Yannis die volkomen
los gaat wat zijn lust betreft. Dat de gehandicapte moeder van Maria veel
schulden heeft opgebouwd met haar kruidenierswinkel werkt ook al niet mee om
enig houvast in het leven te vinden. Maria komt in contact met een vastgoedondernemer
die suggereert dat ze aan geld kan komen als haar vader een perceel land in
zijn oude dorp aan zee platbrandt zodat daar een hotel op gebouwd kan worden.
A blast begint met
de spookachtige rit in het donker samen met haar vader naar het dorp, maar
verplaatst zich al gauw naar een uitgelaten middagje op het strand met zus
Gogo, waarbij de twee nog hoopvol zijn over het geluk dat hen in hun leven ten
deel zal vallen. Ze krijgen later allebei een relatie met een zeeman, Maria met
Yannis, Gogo met Costas. De laatste is mee als Yannis voor het eerst bij de
ouders van Maria komt eten. Costas blijkt een aanhanger van extreem rechts,
maar verder wordt dat, op beelden waarop aanhangers van deze beweging
buitenlanders achtervolgen, niet uitgewerkt in de film.
A blast is
opgedeeld in vele korte fragmenten, die het verhaal tot een puzzel maken
waarbij de kijker de taak heeft die op de juiste plaats te leggen. Omdat dit
niet zo’n eenvoudige taak is, boet de film aan emotionele waarde in. Dat ligt
zeker niet aan het spel van Aggeliki Papoulia. Zij toont de lust en onlust van
Maria met verve, zeker ook op seksueel gebied. Ze gaat zelfs naar een
vrouwengroep om over haar problemen te praten. Dat is na de dood van haar
moeder die zich van narigheid van het balkon heeft gestort, maar verlichting
brengt dat niet.
De afloop van de film die ook al in stukjes is versnipperd,
brengt Maria haar kinderen naar Gogo die zelf geen kinderen kan krijgen en gaat
er vandoor. Ze schudt daarbij ook nog een politiewagen van zich af, nadat ze
een slagboom op de snelweg kapot heeft gereden en denkt daarbij steeds aan de
eerdere verklaring van Yannis die zelfs van haar zou blijven houden als ze niet
meer van haar hield. Als geheel zit de film, zoals de achtervolging laat zien,
te veel in een overdrive waardoor de gevoeliger momenten het onderspit delven. Het
is al dramatisch genoeg dat Yannis zich tenslotte toch over de kinderen
ontfermt als zijn vrouw er vandoor is gegaan.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten