Collectief verzet tegen de macht van een winkelreus
De eerste lange speelfilm van de Vlaamse grafisch ontwerper
en filmregisseur Nicolaas Rahoens speelt zich af in Gent en vertelt over een
sociaal drama aldaar tussen een Franse warenhuisketen die een vestiging wil
neerzetten op een terrein dat is ingericht voor volkstuintjes. Een vriendelijke
geestelijke, die Padre wordt genoemd en een samenbindende rol vervult bij de
voedselvoorziening aan daklozen, beklaagt zich bij de burgemeester over de
macht van de economische bazen, maar hij weet aanvankelijk niet dat de
burgemeester gechanteerd wordt. Daarmee is het drama uit het leven gegrepen.
Het knappe van de productie is dat die nergens over de top gaat, zoals nogal
eens gebeurt in sociale drama’s. De sfeer blijft menselijk en dat maakt De maagd van Gent een heerlijke
kijkervaring.
De film begint en eindigt met een inval van de politie bij
een mevrouw die een man zou verbergen. De eerste keer leidt dat tot een grap
met een sterk seksuele ondertoon, de tweede keer tot de vondst van politieagent
Geert die eerder in de film een liefje heeft die in een groentewinkel werkt,
maar betrapt wordt als hij met haar in de opslag is. Geert is een gemoedelijke
diender die vaak samen op pad gaat met agent Kevin, de zoon van de
burgemeester. Deze Kevin schiet op een onbewaakt moment per ongeluk de zwerver
Walter neer in de buurt van de volkstuintjes. Deze actie werd opgenomen met
bewakingscamera’s en later wordt de burgemeester daarmee gechanteerd om toch
vooral het winkelbedrijf toegang te geven tot het terrein van de volkstuintjes.
In de film komen veel meer verhaallijnen voor, waaronder die
van Lara, de dochter van de politiecommissaris Buysse die onder de plak zit van
zijn baas, die weer belang heeft bij de komst van het warenhuis en later, zoals
we horen zelfs een functie daarin gaat vervullen. Lara krijgt bijles van Hugo,
een advocaat buiten dienst die ook bedreven is in de muziek en net zo
geïnteresseerd in de knappe jonge meid. Deze valt echter niet op hem, maar met
enige aarzeling op Kevin, die alleen woont in een flat en er zeer van geniet
dat Lara bij hem op bezoek komt en, na een ruzie met haar vader, zelfs bij hem
komt slapen, ook al is dat eerst nog platoons. Na het schietincident is Kevin
echter aangeslagen. Hij gaat op bezoek bij Walter die in coma in het ziekenhuis
ligt en verzorgt samen met Lara de hond van de zwerver op het terrein van de
volkstuintjes.
Een andere boeiende verhaallijn is die tussen Padre en
Aicha, de islamitische wijkhulp die bij Padre langs komt om de brandwond te
verzorgen die hij heeft opgelopen. In het begint schrikt ze van een
heiligenbeeld in de gang dat haar streng aankijkt, maar ze laat zich niet
kennen, net zo min als in de beginnende liefdesrelatie met Padre, die een
aanbod heeft gehad om in Kinshasa te komen werken. Het is boeiend te zien hoe
de moslima haar eigen spoor trekt en zich op haar manier meehelpt om het verzet
tegen de winkelreus te organiseren, namelijk door de media erbij te betrekken.
Uiteindelijk is er een kleinigheid nodig om de burgemeester
van zijn eerdere besluit af te brengen. Zijn angst dat zijn zoon de gevangenis
in zou gaan vanwege het neerschieten van Walter, wordt door de laatste in de
rechtszaal ontkracht, waarna een stormachtig einde volgt dat de weg vrij maakt
voor een zorgeloze en sociale toekomst in een stad dat de termen liefde en
trouw van de maagd van Gent in haar vaandel draagt.
Hier de trailer op
vimeo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten