Intrigerende vervlechting van levens ten tijde van de Koude
Oorlog
De Duitse regisseur Georg Maas (Aken, 1960) maakte met
medewerking van Judith Kaufmann een intrigerende psychologische thriller over
de Lebensborn problematiek waarbij de nazi’s in hun zucht naar een Arische
bevolking raszuivere kinderen uit omliggende landen naar Duitsland brachten en
daar in weeshuizen of pleeggezinen grootbrachten. Katrine, de dochter van de
Noorse Ase Evensen was een van die kinderen. Ze werd verwerkt door haar Duitse
vriend Kurt, een soldaat die daarna in de oorlog omkwam. Ze accepteerde dat
haar dochter Karin naar Duitsland werd gebracht, want de zogenaamde
moffenmeiden hadden het niet gemakkelijk in Noorwegen.
Zwei Leben ofwel Two lives begint met de eenwording van
Duitsland, een jaar na de val van de Muur in november 1989 en beschrijft een
dubbelleven van de vrouw van wie de kijker meent dat zij Katrine is. In
werkelijkheid heette zij Vera en werkte ze voor de Stasi. In november 1990 gaat
ze terug naar Oost Duitsland om een document met de naam van de verpleegster
die meer zou kunnen vertellen over de tijd van Katrine in het weeshuis, uit het
archief te halen. Daarmee zou ze voorkomen dat haar dubbelleven ooit nog aan
het licht zou komen.
In mooie korrelige archiefbeelden wordt uitgelegd wat zich
in de DDR tijd heeft voorgedaan. Vera werd als Katrine erop uit gestuurd om te
spioneren voor de Stasi. In die functie leerde ze de Noorse
onderzeebootkapitein Bjarte kennen, die ze trouwde en een leven lang onwetend
hield van haar dubbelrol. Inmiddels heeft ze ook een dochter Anne, die rechten
studeert en een kind heeft. In het begin van de film brengt onze
hoofdrolspeelster het kind naar diens overgrootmoeder, die aan zee woont en
waar ze vaak zelf aan watersport doet.
Een advocaat die bezig is met de Lebensborn zaak gooit roet
in het ontspannen leven dat onze hoofdpersoon in Noorwegen geleefd heeft. Ze
wil deze Solbach dan ook op afstand houden, maar de ongehuwde Anne voelt meteen
wel wat voor de sympathieke jonge advocaat. Op het moment dat hij meer over
haar moeder aan de weet dreigt te komen, reist de hoofdpersoon dan ook zonder
dat haar man dat weet naar Duitsland af om de bewijzen rond haar bestaan te
vernietigen. Bjarte voelt nattigheid als zijn vrouw weer thuis is.
Omdat Solbach ook niet stil heeft gezeten, bekent de
hoofdpersoon dat ze onder de schuilnaam Kathrin Lehnbacher uit de DDR gevlucht
is en ze wil ook meewerken aan een proces tegen de Noorse Staat, die Solbach op
poten zet. Tijdens een verhoor weet ze zich echter essentiële zaken over haar
vlucht naar Denemarken niet meer te herinneren, hetgeen tot een verwijdering
tussen haar en Bjarte leidt. De oude Stasi mensen die de zaak op de voet
volgen, willen haar naar Cuba sturen, maar voor het zover is geeft de
hoofdpersoon de familie toch nog openheid van zaken, hetgeen een fraai en
spannend slot van de film vormt.
Maas maakte Zwei Leben
op basis van de roman Eiszeiten van
Hannelore Hippe. In de aftiteling wordt nog gezegd dat de zaak rond de dood van
Katrine op deze manier gegaan zou kunnen zijn. Liv Ullmann speelt de rol van
grootmoeder en Juliane Köhler die van de hoofdpersoon.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten