De wisselvalligheden van een opgroeiende tiener met een gehandicapte
vader
De eerste speelfilm
van televisiemaker Saskia Diesing (1972) gaat over het zestien jarige meisje
Nena (Abbey Hoes), dat in een tijd van sociale verandering opgroeit in de
grensstreek met Duitsland, niet heel ver van de Martinitoren en het niet
gemakkelijk heeft met haar gescheiden ouders en haar zieke Duitse vader. Helaas
wordt in de film wel heel erg gefocust op het gezicht van Nena zelf, waardoor
het meer een reclame lijkt voor de hoofdpersoon dan een portret van een
plattelandsmeisje tegen de achtergrond van de val van de Muur die verder niet
echt gevolgen voor haar heeft.
Diesing opent met beelden van de vader die in het zwembad
gerevalideerd wordt na een ziekte die verder buiten beschouwing blijft. Het is
wel duidelijk dat zijn dochter Nena veel van hem houdt want zij zwemt om hem
heen terwijl een fysiotherapeut zijn arm manipuleert. De toestand van de vader,
Martin geheten, maakt dat hij door zijn broer Paul, een vrijzinnige geestelijke,
wordt opgenomen in de pastorie waar hij woont. Samen met de potige vriend Theo
wordt de verhuizing geregeld, waarbij Nena natuurlijk niet kan ontbreken.
Daarna wacht echter weer de school en het verblijf bij haar moeder (Monic
Hendrickx). Een blik op het meisje in haar bed toont een jongere met zorgen.
Gelukkig leert ze tijdens de honkbal Carlo leren, een
pitcher met een groot hart. Hij is een houvast in een tijd waarin haar vader na
een zelfmoordpoging in het ziekenhuis terecht komt. Vooral het feit dat Nena
niet weet dat het niet de eerste keer is dat hij dit deed, maakt haar
overstuur. Ze gaat naar de pastorie en leest Het lijden van de jonge Werther op het bed van haar vader. De
problemen voor Nena lijken helemaal niet meer te overzien als Carlo staat te
zoenen met de vervelende klasgenote Heidemarie, maar gelukkig blijkt dat van
voorbijgaande aard en blijkt ook haar vader te helpen.
Nena is erg
gestileerd en bevat veel stilte, hetgeen afbreuk doet aan de identificatie van
de kijker met haar. Die ziet vooral haar knappe gezicht met de grote
amandelvormige ogen op verschillende momenten, maar vergeet daardoor de
moeilijkheden die het meisje op haar levenspad ondervindt. In de film staat
Nena vaak voor de keuze van het een of het ander. Ze maakt daar een spelletje
van dat ze ook met Carlo speelt die daar graag in meegaat. Wie van de twee zou
je kiezen: Madonna of Samantha Fox? Een zoen of een kus?
Het effectbejag maakt de film er niet sympathieker op, zoals
in beelden van de vader die in de kerk ligt zolang zijn kamer in de pastorie
opgeknapt wordt, van de rode luchtballonen die Carlo voor Nena heeft gekocht om
het weer goed te maken of van de planken die Nena koopt om haar vader te helpen
en achter zich neerzet in het café, waar ze zichzelf moed indrinkt. Welllicht
dat de samenloop met de val van de Muur in het najaar duidt op de bevrijding
die haar vader na een lang ziekbed tegemoet gaat. Samen zingen ze in ieder
geval op weg naar de plaats waar haar vader de dood zal treffen, weemoedige
Duitse liederen over het leven dat voorbij gaat maar de trouw die eeuwig zal
blijven bestaan.
Schrijfster Esther Gerritsen maakte samen met Saskia Diesing
het scenario van de film die geselecteerd werd voor het filmproject De
oversteek, bedoeld om nieuw talent een kans te geven zich waar te maken. Out of love van Paloma Aguilera
Valdebenito was een andere film in deze klasse.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten