Chaotische beelden gaan ten koste van de inhoud
Made in Europe is een breed opgezette reisserie, geregisseerd door
Erik Lieshout en Maarten Slagboom, waarin de Europese cultuur in het licht
gezet wordt aan de hand van gelijknamige boek uit 2014 van de onlangs overleden
Pieter Steinz, die daarin honderden Europese culturele iconen beschrijft en
laat zien hoe ons continent door kunst verbonden wordt. De identiteitscrisis
waarmee Europa worstelt kan misschien door de kunst opgelost worden. Dimitri
Verhulst praat de vaak rommelig gemonteerde fragmenten aan elkaar, blijkt ook
nog aardig piano te kunnen spelen, maar kan toch maar beter achter zijn
typemachine blijven zitten.
1: rebellie
In de eerste aflevering wordt geprobeerd de fenomenen punk,
Pippi Langkous, Socrates en Brel met elkaar te verbinden. De montage moet het
doen voorkomen of deze verschijnselen met elkaar te maken hebben, maar het
verband is ver te zoeken en blijkt alleen op een oppervlakkige manier waar te
zijn. De door Plato opgeschreven Apologie
van Socrates, gespeeld door een Griekse acteur in Athene, brengt ons niet
veel verder dan een man die in politieke zin een luis in de pels probeerde te
zijn en dat is heel wat anders dan de meer emotionele rebellie van de eerder
volgzame Jacques Brel, die in 1978 overleed. De Ierse zanger Gavin Friday van The Virgin Prunes heeft, gegrepen door
Brel, zijn carrière omgebogen in de richting van het chanson, maar wat daarvan
nou de rebellie uitmaakt kon hij niet goed uitleggen.
Dichter in de buurt komt Pussy
Riot. Nadja was een van de drie meiden die in de Russisch orthodoxe kerk in
Moskou de macht van kerk en staat aan de kaak stelde en dat moest bezuren met
anderhalf jaar gevangenisstraf. Ze is nog steeds niet genezen van de filosofie
van de actie, hetgeen Verhulst verbindt met Bakoenin, die volgens Verhulst
alles om zich heen in de grond wilde stampen om te zien wat er overeind bleef.
Een jonge Zweedse wetenschapster probeert een beetje meer
Pippi te zijn dan Annika in het mannenbolwerk dat haar omringt maar of daarmee de
revolutie uitbreekt is de vraag.
2: religie
De aflevering begint met de prachtige regel van John Lennon God is a concept by which we measure our
pain. Na imposante beelden van de kathedraal van Chartres, zegt Verhulst
meteen dat het concept religie in verval is geraakt, zoals ook blijkt uit de
blasfemie die Charlie Hebdo predikte. Verhulst spreekt Jeanette Bougrab, de vriendin
van Charb, die het idee van Voltaire aanhangt en zegt dat kritiek op de
godsdienst gerechtvaardigd is zolang men niet oproept tot moord. Ze vindt de
zelfcensuur na de aanslag op Charlie Hebdo vreselijk. In haar huis heeft ze
voorwerpen van verschillende religies die ze graag met elkaar wil verbinden.
Het is vreemd dat ze op het eind zegt dat ze zich niet alleen voelt.
De Russische schilder Malevitsj uitte zijn verbondenheid met
God door middel van een Zwart vierkant
uit 1915. Nog steeds zijn vele Russen overdonderd door het werk dat lijnrecht
tegenover alle goud in de Russsich orthodoxe kerken staat. Verhulst zegt vanuit
een taxi dat Malevitsj daarmee aan de basis van de abstracte kunst stond. Zelf
houdt hij meer van Kandinsky.
De Turkse schrijver Orhan Pamuk breekt een lans voor de
roman, die in de achttiende eeuw opkwam als persoonlijke kunstuiting, als een
uiting van hedendaagse, bevrijdende spiritualiteit.
Nietzsche verklaarde God in Genua dood. Verhulst doet hem op
de markt na maar kan weinig weerwoord geven omdat hij wellicht niet meer dan
dat ene zinnetje Italiaans kan. Hij vindt het vreemd dat kunst en religie niet
meer dwarsverbanden zijn aangegaan. Zelf brak hij op zijn twaalfde met God. Hij
was eerder zeer gelovig en vreesde dat hij de volgende dag niet zou ontwaken
maar dat viel mee. Hij gelooft nu vooral in het leven voor de dood.
3: vrije vrouwen
De hoop dat de serie meer grond onder de voeten zou krijgen
werd in de aflevering over vrije vrouwen verder de grond in geboord. De kunst
die zou laten zien wie wij Europeanen zijn, komt te weinig aan bod en wordt
opgesoupeerd door oppervlakkige portretten van personen die zijdelings met het
onderwerp te maken hebben. In deze aflevering worden ze vertegenwoordigd door
een neef van Virginia Woolf en een kleindochter van Hendrik Ibsen. Iets
dichterbij staat hoofdrolspeelster Sofia Helin uit de serie The bridge die tegen Verhulst zegt dat
zijzelf en de mensen in Scandinavië haar personage helemaal niet als een sterke
vrouw zien maar eerder als een kwetsbaar persoon en dat de mannen nog altijd
een bedreigende factor in de maatschappij vormen. Naast haar staat actrice Juni
Dahr die de rol van Nora in Het poppenhuis van Henrik Ibsen speelt. Ze zegt dat
de strijd van de vrouw voor eigen rechten nog steeds niet gestreden is.
Beelden uit The hours waarin
Virginia Woolf met stenen in haar jas de rivier in loopt en een excursie naar
deze plek met een neef en zijn vrouw zeggen minder over de bezieling en het
werk van Woolf. Ook de achteloze uitspraken van vrouwen over de minirok tonen
eerder een continent in verval dan een werelddeel waar energie van uitgaat. Het
ergst is nog wel dat Verhulst zijn bezoek aan Denemarken aangrijpt om nog eens
te treuren over een liefje dat hij daar achterliet. Europa op zijn smalst.
4: verbeelding
In de vierde aflevering verbindt Verhulst ongelijksoortige
grootheden als Jules Verne, Hans Christian Andersen, David Bowie en markies De
Sade aan elkaar. Het mengsel lijkt minder onsmakelijk dan in vorige
afleveringen, wellicht omdat de methode went.
We horen, natuurlijk voorgelezen door een nazaat van
sprookjesschrijver Andersen, een fragment uit Het lelijke eendje, dat volgens Verhulst veel zegt over de persoon
van de schrijver zelf die zich niet bij de maatschappij voelde horen en
verliefd was op een man. Een huidige LGBT-er zegt dat het belangrijk is om zelf
een keuze te kunnen maken over de manier waarop het leven wil leiden.
Drie huidige afstammelingen van markies De Sade geven
commentaar op diens vrijzinnige werk, waarin het sadisme een belangrijke rol
speelt. Ze menen dat de mens slechter is dan hij denkt. Volgens Verhulst leent
de seksualiteit zich heel goed als onderwerp van de verbeelding. Originele
stukken werden door de vader van de broers op zolder ontdekt. Er is ook een
brief bij waarin De Sade zijn vrouw vraagt hem weer in huis toe te laten,
hetgeen zij weigert.
Een tochtje met een luchtballon vormt een brug naar Jules
Verne die volgens een achterkleinzoon geen schrijver van sciencefiction was,
maar de jeugd wilde informeren over de toekomst. De achterkleinzoon haalde een
ontbrekend werk van Verne over Parijs in de twintigste eeuw uit de kluis,
waaruit blijkt dat Verne een goed oog had voor maatschappelijke ontwikkelingen.
David Bowie trad in 1987 op in Berlijn en leverde daarmee
een bijdrage aan de val van de Muur in 1989. Verhulst loopt met kunstenaar Jan
Vormann over een voormalig Berlijn treinstation. Vormann verfraait de openbare
ruimte met legosteentjes, een project dat gevolgd wordt door mensen over de
hele wereld.
Verhulst sluit af met een eerbetoon aan de verbeelding die
veel macht kan hebben, zoals uit de vier voorbeelden bleek. Hij pleit voor het
genoegen om naïef te zijn.
5: de duistere kant
De duistere kant van Europa wordt vooral gezocht in de
figuur van graaf Dracula die in een kasteel in de bergen van het landsdeel
Transsylvanië in Roemenië woonde. Verhulst bezoekt het plaatsje Sighisoara waar
zijn erfenis wordt herdacht en loopt met een achter-achterkleinzoon van
schrijver Bram Stoker de vele trappen op naar het kasteel hoog in de bergen.
Stoker zelf is er nooit geweest en verknoopte mythe en werkelijkheid met
elkaar. Verhulst denkt dat de bloeddorst een surrogaat is voor seks.
Uit Belgrado komt Marina Abramovic, de eerste performance
artieste van Europa. Verhulst werd begeesterd door een
overzichtstentoonstelling van haar werk, waarp men beelden toonde van
plattelandsvrouwen die hun jurken hoog heffen om te verhinderen dat hun mannen
ten oorlog trekken. Ook laat hij een fragment zien uit The artist is present waarin Abramovic in MoMA oogcontact maakt met
haar voormalige geliefde Klaus, zie hier
mijn bespreking van de documentaire.
De Duitse Heavy Metal zanger Bliya Bargeld van de band Einstürzende Neubauten stelt, naar een
uitspraak van Bob Dylan, dat er buiten het paradijs geen duidelijke waarheid
bestaat en zingt daarover op een rauwe manier. Zwart staat volgens hem voor
leegte. Hij denkt niet in nationale concepten, maar ziet zich eerder als een
Europeaan.
Boeiender dan de eerste drie onderwerpen is de aandacht voor
Metropolis van Fritz Lang uit 1927.
Verhulst loopt rond in de enorme studio in Berlijn waar de film is opgenomen en
waar men later nazipropagandafilms maakte. Lang ging niet in op het verzoek van
Goebbels om daaraan mee te werken. Zijn vrouw deed dat wel terwijl hij naar de
Verenigde Staten vluchtte.
6: verlangen
De weemoed wordt het mooist vertolkt in de fado en wel door
een Portugese volksvrouw in Lissabon die uit het raam hangend een prachtig
voorbeeld daarvan geeft in een lied over de moederliefde. Daarnaast praat
Verhulst met zangeres Cristina Branco, die een plaat opzet met een oud fadonummer
dat haar ontroert. Ze spreekt over de saudade, die meer is dan verdriet alleen,
maar ook een kracht in zich heeft om verder te gaan. Tegenwoordig is de fado
minder in trek vanwege de associatie van de militaire dictatuur onder Salazar,
hoewel het genre, dat ook wel de Portugese blues wordt genoemd, toch alleen
over emoties gaat. Verhulst zelf heeft moeite om zichzelf te laten gaan en
neemt zijn toevlucht tot een bord uien en treurige jeugdherinneringen om verdriet op te wekken.
De Citroen DS als een object van verlangen steekt mager af bij
de fado. Hoe oppervlakkig is de vergelijking van een auto met een vrouwelijk
lichaam vergeleken met het verdriet van een Portugese die vijf kinderen
verloren heeft. Verhulst bezoekt een camping op de Veluwe waar liefhebbers van
de DS samenkomen. Hij spreekt met een Fransman die niet zo goed uit zijn
woorden kan komen, maar wel hard moet lachen over de seks die hij vroeger in de
goed verende DS had.
Een uitstapje naar Weimar waar Wolfgang von Goethe, auteur
van de brievenroman Die Leiden des jongen
Werthers (1774), woonde, zou weer diepte kunnen geven, maar helaas blijft
het bij het liefdesverlangen van de grote Duitse schrijver. Onder het mom de
bloemetjes in de tuin te bewonderen, rent Verhulst in de rol van Goethe naar
zijn liefje. Nog net horen we dat Goethe begeesterd werd door een dichter uit
Perzië en daaruit zijn fascinatie voor de islam ontleende. Eenmaal in Duitsland
kan natuurlijk een reisje langs de Rijn in de buurt van de door Heinrich Heine
bezongen mythische rotspunt Lorelei niet ontbreken. De Syrische vluchtelingen
in Koblenz en de Baedeker reisgidsen kunnen zijdelings ook nog wel in het
onderwerp opgenomen worden, maar mager blijft de uitwerking wel.
7: individualisme
Startpunt van het onderwerp is Michel de Montaigne die in de
Renaissance als herontdekker van het ik geldt omdat hij in zijn essays zijn
ziel blootlegt. Verhulst loopt met een Montaigne kenner rond op het terrein van
het kasteel in de buurt van Bordeaux en drinkt de wijn die daar verbouwd wordt.
Zelfkennis brengt wijsheid, dacht Montaigne die zich na een politieke loopbaan
opsloot in een zolderkamer. Hij liet de godsdienstoorlogen die om hem heen
woedden, aan zich voorbijgaan en poogde meer over de mens te weten te komen
door over zichzelf te schrijven. Helaas voerde hij dat zo ver door dat hij daar
gek van werd.
De verbinding tussen individualisme en de Via Appia ontging
mij, maar misschien wilde Verhulst net als de Italiaanse filmmaker Nanni
Moretti vrij als een vogel op een Vespa door Rome rijden. Het uitstapje naar de
Zweedse meubelgigant vond ik nogal overdreven. De items werden verenigd door de
uitspraak van Verhulst dat waar een wil is een weg wordt gelegd.
Dan was de aandacht voor het Duitse band Kraftwerk en die
voor de roman Ulysses (1904) van
James Joyce heel wat gepaster. Joyce schreef het boek als een stream of
consciousness over de Ier Leopold Bloom die wanhoopt over de ontrouw van zijn
vrouw Marion. Veel mensen vinden het boek vanwege de vele verwijzingen naar de
klassieken moeilijk te lezen en luisteren liever naar een vertolking ervan
zoals elk jaar op Bloomsday plaatsvindt, maar Verhulst moest negenhonderd
bladzijden lachen. Hij raadt de drukbezette kijker aan om met het laatste
hoofdstuk te beginnen. Een plot zit er toch niet in. Vandaar gaat men
ongetwijfeld terug naar het begin. Kevin Friday noemt Joyce vanwege de
muzikaliteit in zijn teksten een mislukte zanger. Hij vertelt ook nog dat Nora
Barnacle, de vrouw van Joyce uit noorderlijker regionen kwam en zelfs het
Engels niet beheerste.
8: idealen
Wat de uitsmijter van de serie had moeten worden met een
gesprek tussen de schrijvers György Konrad en Arnon Grunberg, actrice Juliette
Binoche en violiste Patricia Kopatchinskaja over de tegengestelde humanistische
en nihilistische visies van Settembrini en Naphta in De toverberg van Thomas Mann, verzandde in een spelletje
sneeuwballen gooien tussen Verhulst en Binoche (zie foto). Men kan ook niet tegelijkertijd
eten als met elkaar praten, al moest dit wellicht mooie plaatjes opleveren in
het kuurhotel waarin drie van de gasten de dagen met elkaar doorbrachten. Het feit
dat Konrad vanwege gezondheidsproblemen niet kon komen en dat Binoche verlaat
was, zei wellicht al genoeg over het thema van de uitzending: idealen zijn mooi
maar komen zelden uit.
Het meest zinnig te midden van veel obligate opmerkingen en
camerashots was nog het gesprek van Verhulst met Konrad die in zijn woonplaats
Budapest vertelde over de oorlog waarin zijn ouders weggevoerd werden en een
jaar wegbleven en de opstand in 1956 waarbij hij een geweerloop op zijn
voorhoofd gedrukt kreeg, maar het overleefde door de tegenstander in de ogen te
kijken. Hij is zorgelijk over de huidige ontwikkelingen, vergelijkt onze tijd
met die van voor de Tweede Wereldoorlog toen Thomas Mann moest kiezen hoe hij
zijn schrijverschap het beste kon voortzetten, heeft veel geleerd van
Settembrini die wist waar de stellingname van Naphta toe zou leiden en denkt
dat kunst Europa vooruit kan helpen, kracht kan geven en het gevoel dat we iets
goeds doen. Dat laatste, daar ging het toch om.
Binoche heeft gelijk. Gooi sneeuwballen om die overhitte ijdeltuit een beetje af te koelen. Verhulst maakt keer op keer geen indruk op de vrouwen die hij wil betoveren met lege one-liners. Zelfs pianospel helpt de poseur niet verder.
BeantwoordenVerwijderen