Epische film over ontwikkeling geneeskunst blijft van
bordkarton
The psychician is
een lange epische film over de ontwikkeling van de geneeskunst, gebaseerd op de
gelijknamige roman van Noah Gordon uit 1986. De film doet denken aan andere
spektakelfilms zoals Ben Hur, maar mist de brille van zijn voorgangers. Ondanks
de inbreng van acteurs als Tom Payne, Ben Kingsley en Emma Rigby ontbreekt het
vuur in deze nogal schematisch en daardoor voorspelbaar opgezette productie.
Stölzi begint in het jaar 1021 in Londen. We zitten midden
in de Middeleeuwen. De kinderen hebben vieze gezichten, ook die van de moeder
van de negenjarige hoofdpersoon Rob Cole, maar deze laatste jongen blijkt over
een gevoelig vermogen te beschikken om te kunnen voorspellen dat iemand dood
zal gaan. Hij voorvoelt op een avond waarop de kinderen met hun moeder brood
eten, dat zij zal bezwijken en rent naar de rondtrekkende barbier (links op de poster), die niet
alleen mensen knipt maar ook rotte tanden trekt en kruidenmengels verkoopt. Als
Rob met de man terugkeert is er al een geestelijke aanwezig die hij heilig
oliesel heeft toegediend aan de inmiddels ontslapen vrouw.
Tijdens de verdeling van de kinderen over andere gezinnen,
probeert Rob bij de barbier terecht te komen. Hoewel de weinig gevoelige man,
die tijdens zijn intocht in nieuwe plaatsen altijd de schoonheid van de vrouwen
aldaar roemt, weinig zin heeft de jongen mee te nemen, kan hij niet om diens
volharding heen en aanvaardt hem als zijn hulp. Rob leert het een en ander bij en vervangt zelfs zijn
meester als die geen amputatie kan doen vanwege staarproblemen. Een jonge
joodse dokter die opgeleid is door Ibn Sina uit Isfahan (rechts op de poster) helpt hem daar vanaf,
waarop de belangstelling van Rob voor deze geleerde gewekt is.
Hij neemt afscheid van de barbier en reist naar het oosten,
naar Egypte waar hij deelneemt aan een karavaan naar het vroegere Perzië waar
de sjah aan de macht is in een land waar islamitische mullahs de moraal
voorschrijven. In de woestijn komt hij de knappe joodse Rebecca tegen die
vanwege een zakelijke transactie op weg is naar Isfahan. Ze draagt een boek bij
zich waaruit ze hem voorleest over Aladin. Rob is zeer onder de indruk van het
boek en van de vrouw, die door een zandstorm helaas van hem wordt weggerukt,
maar van wie de kijker al weet dat hij haar later nog wel eens zal tegenkomen.
In de madrassa aan het hof van de sjah krijgt Rob lessen van
Ibn Sina, die eerder zijn wonden verzorgde, toegebracht nadat hij door een
assistent van de geleerde als leerling geweigerd was. Rob, die de naam Jesse
heeft aangenomen om niet uit de toon te vallen, knippert natuurlijk met zijn
ogen als hij verneemt dat de beide mannen een en dezelfde persoon zijn. Zijn
leergierigheid is groot. Hij komt op straat inderdaad Rebecca weer tegen die in
het huwelijk treedt met een welgestelde Perzische jood.
De verschijning van de pest brengt een zware tegenslag toe
aan het leven in de stad. Ook Rebecca valt eraan ten prooi. Jesse helpt haar
door voor te lezen over Sinbad de zeeman, waardoor hun contact zich verdiept
tot het seksuele aan toe. Jesse wil de oorzaak van de ziekte opsporen door een
lijk te ontleden maar dat is volgens zijn leermeester, die het verband ontdekt
tussen vlooien, ratten en de pest, tegen de goddelijke principes. Als Jesse de
behandeling van een zieke Zoroastriër opgedragen krijgt, die weinig aandacht
aan zijn lichaam schenkt en het omhulsel na zijn dood aan Jesse toevertrouwt,
gaat de laatste erin snijden om alles te weten te komen over het menselijk lichaam.
Hoewel hij daarmee wel de sjah redt die net als zijn moeder aan een
blindedarmontsteking leed, wordt hij door de mullahs opgebracht en ter dood
veroordeeld.
Zijn dood wordt op het laatste moment afgewend door de inval
van barbaarse Seltsjoeks die de joden en de sjah uit Isfahan komen verdrijven.
Voordat Jesse met de boeken van Ibn Sina uit de brandende stad wordt weggeleid,
heeft hij nog contact met Rebecca die nog bijna gestenigd werd door haar man
vanwege haar overspel en, anders dan ik verwacht had, niet met Jesse meegaat
maar teruggaat naar haar eigen land. In Londen hoort de barbier van zijn
kunsten. De rat, zegt die verbijsterd. Deze rauwe uitspraak van de volkse
magiër en kruidengenezer kan niet verhelen dat de sfeer in de film toch vooral
van bordkarton was.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten