Sterk gezinsdrama rond de invulling van de sekserollen
De film Turist,
ofwel Force Majeure in de Frans, is
een sterk product van Zweedse makelij. Dit gezinsdrama, dat zich tijdens een
wintersportvakantie in de Franse Alpen afspeelt, doet denken aan films van
Ingmar Bergman. De subtiele psychologische ontwikkeling staat voorop. Het is
daarbij niet meteen gezegd hoe de zaken precies in elkaar steken. Voor de
kijker blijft er daarom nog wat te denken over.
De film speelt zich af in vijf dagen en begint heel vrolijk.
Het gezin van Tomas en Edda en hun kinderen Vera en Harry worden in de sneeuw
gefotografeerd door een drukke fotograaf. Dit detail past in de geheel
verzorgde vakantie die het gezin beleeft. De dagen zijn gevuld met skiën, goed
en slapen in een comfortabel sporthotel. De lawines die gecontroleerd
geactiveerd worden geven een zekere dreiging op de achtergrond.
Op de tweede dag vindt de gebeurtenis plaats die de rest van
de vakantie zal bepalen. Tijdens een lunch op een terras in een berghut ziet
het gezin een lawine op zich afkomen, steeds sneller als een tsunami. Tomas
maakt nog opnames maar vlucht weg als de sneeuw hen rond de oren vliegt.
Uiteindelijk valt het allemaal wel mee, want het was alleen nog de poeder die
rondzweefde en het gezin kan gewoon de maaltijd vervolgen. Edda is echter niet
te spreken over het onverantwoordelijke gedrag van haar man. Een gesprek met
Tomas voor de deur van hun kamer leidt tot bezorgdheid bij de kinderen. De
ouders sluiten een compromis en spreken in ieder geval af dat ze een lastige
situatie zaten en dat ze er goed vanaf gekomen zijn.
Dit zou het einde van het incident kunnen betekenen, als
Edda niet op de derde dag de zaak opnieuw oprakelt. Dat is na een dag waarin ze
zelf uit skiën is gegaan op aanraden van een landgenote die haar kinderen in
Oslo had achtergelaten om het er zelf eens helemaal van te nemen. Edda voelt
zich echter niet tevreden met de situatie en bespreekt het incident daarom met een
bevriend stel, Fanny en Mats. Die gaan er dermate diep op in dat ze er zelf een
slapeloze nacht aan overhouden.
Op de vierde dag gaat Tomas en Mats samen in de Tiefschnee
skiën. Hoewel ze een heerlijke dag hebben, is Tomas nog steeds aangeslagen.
Mats raadt hem aan de ellende van zich af te schreeuwen. Vijf minuten
schreeuwen had bij hem meer effect dan twee jaar gesprekken met een psycholoog.
De verbale actie van Tomas heeft echter een tegengesteld effect. Hij komt
gedeprimeerd thuis, moet ook nog lang wachten tot hij de kamer in kan en zit
verstrikt in zijn emoties. Edda raakt door zijn hysterische gedrag vervolgens
ook ten einde raad.
Op de laatste dag vindt toch weer een verzoening plaats, omdat
Tomas zich van zijn goede kant laat zien. Een incident waarbij Edda
achterblijft tijdens het skiën zorgt er in ieder geval voor dat de kinderen het
vertrouwen in hun ouders hervinden. In de verrassende epiloog zien we dat Edda zich
tijdens de terugreis in de bus niet veel beter gedraagt dan Tomas. Mats speelt
dan de rol van de man die het overzicht behoudt.
De dialogen, die ook door Ruben Östlund geschreven zijn,
zijn sterk en details, zoals het tanden poetsen met electrische borstels en een
schoonmaker die vanaf het balkon van het hotel het gezin in de gaten houdt, geven
nog meer kracht aan het verhaal.De film zet aan het denken over de invulling van de sekserollen, vooral in situaties van gevaar.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten