Vrouw verslingerd aan de telefoon als lijn met de wereld
De menselijke stem
was de Nederlandse weergave van de eenakter La
voix humane (op de foto een exemplaar van de eerste editie) van Jean Cocteau uit 1930, in 1962 gespeeld door Ellen Vogel en
geregisseerd door Herman Fortuin. De televisieregistratie was nog in zwart wit
maar dat maakt voor de indrukwekkende prestatie van de onlangs overleden Vogel
niet uit. Met verve speelt ze de Parisiènne, die vijf jaar een relatie had met
een man, die volgens mij – het geluid kwam niet steeds goed door - Etienne heet.
Ze voert een telefoongesprek met hem op de dag voordat hij in Marseille in het
huwelijk treedt met een ander.
Fortuin laat eerst de ravage in het appartement van de
anonieme vrouw zien, die ik Elle zal noemen, zoals ze in de Franse versie heet.
De camera glijdt langs de verscheurde foto’s op de grond, de omgevallen
voorwerpen en de kleren die overal rondslingeren om te eindigen bij Elle die op
de grond naast haar bed bij het open raam ligt zoals stadsgeluiden al aangaven.
De vitrage waait rond haar hoofd. Het zou een laatste beeld kunnen zijn maar
het is het begin, want de vrouw beweegt haar hoofd, staat op, doolt rond om
vervolgens in een jas te schieten en de telefoon te grijpen.
Het is nog een oud model die men gemakkelijk in de hand kan
houden, al werkt die niet zo goed als de huidige modellen. Men spreekt nog met
elkaar middels een telefoniste, wordt vaak verkeerd doorverbonden en als men
elkaar wel aan de lijn krijgt, dan klinken er soms andere stemmen mee, zoals ik
zelf tijdens intercontinentale gesprekken mocht ervaren. Deze technische
onvolkomenheden bieden wel veel mogelijkheden om spanning op te voeren en
afwisseling. Herhaaldelijk roept Elle ‘hallo, hallo’ in de hoorn. Het is onzeker
of het gesprek wel of niet is afgebroken. Vooral in het begin duurt het een
tijd voor ze Etienne aan de lijn krijgt.
Onbewogen vertelt ze hem dat ze net thuis is van een bezoek
aan haar vriendin Marthe, al weet de kijker beter. Ze vertelt wat ze die dag
zo’n beetje heeft gedaan. Elle wil Etienne niet de indruk geven dat ze hem mist
en dat ze doodsbang is voor het alleen-zijn. Hij komt morgen nog wat spullen
van hem ophalen. Ze zal die bij de conciërge afgeven. Hij moet de hond ook maar
meenemen. Daar kan hij beter mee overweg dan zijzelf. Etienne vraagt naar zijn
gevoerde handschoenen. Ze legt de telefoon neer om te zoeken, wrijft er
liefdevol mee over haar gezicht en zegt daarna dat ze ze niet heeft kunnen
vinden. De avond ervoor had ze maar een slaappil genomen om in slaap te kunnen
vallen, zegt ze. Ze verwijt hem niets.
Hij is haar lieveling. Het is allemaal haar eigen schuld. Ze schiet vol als ze
zegt dat hij haar brieven moet verbranden en de as in een houten doosje moet
doen dat ze aan hem moet retourneren.
Aan de andere kant van de lijn is in toenemende mate
verontrusting merkbaar, zoals blijkt uit de sussende woorden van Elle, die
opbiecht dat het niet zo goed gaat als ze voorspiegelde. Terwijl ze het
voordoet dat ze het allemaal wel aankan, is ze in werkelijkheid diep wanhopig,
zoals blijkt uit de poging van zojuist om met pillen een eind aan haar leven te
maken. De telefoon vormt de laatste verbinding met de wereld. Ze is doodsbang
dat Etienne die de volgende dag vroeg op, ophangt. Ze haalt de draad zelfs om
haar hals om het contact niet te verliezen en neemt de telefoon op het eind
zelfs mee in bed. Liegen brengt geen geluk, zegt ze, maar de waarheid kan haar
ook niet meer helpen. Terwijl hun situatie onbegrijpelijk was voor anderen, geldt
dat voor haar eigen situatie nog meer.
Deze bespreking publiceer ik omdat ik las dat Ramsey Nasr een nieuwe interpretatie van La voix humaine heeft gemaakt vanuit het oogpunt van de man die gebeld wordt. Hij speelt De andere stem op dit moment in Brussel en in mei in Amsterdam.
Deze bespreking publiceer ik omdat ik las dat Ramsey Nasr een nieuwe interpretatie van La voix humaine heeft gemaakt vanuit het oogpunt van de man die gebeld wordt. Hij speelt De andere stem op dit moment in Brussel en in mei in Amsterdam.
Hier
een site met daarop het begin van de monoloog met daarbij
verwerkingsmogelijkheden voor het onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten