Hulpverlenersdrama ontaardt in ongeloofwaardige thriller
Side effects zijn de bijwerkingen van medicijnen, in dit
geval tegen depressie. De Engelse psychiater Jonathan Banks, die in de
Verenigde Staten is gaan werken omdat men daar meer op genezing uit is dan in
zijn geboorteland, dient die toe aan Emily Taylor die zich niet erg vrolijk
voelt. Helaas heeft de film van Steven Soderbergh weinig van een
hulpverlenersdrama, maar ontwikkelt die zich tot een cynische thriller, waarin
het alleen om geld gaat.
In het begin van de film wordt ingezoomd op het appartement
waar de 28 jarige Emily met haar echtgenoot Martin woont. De camera volgt het
spoor van bloed over de grond, dat naar later blijkt niet van Emily maar van
haar echtgenoot is. Daarna gaan we drie maanden terug in de tijd om aan de weet
te komen wat er in het appartement aan de hand is geweest.
De knappe Emily (Rooney Mara) gaat op bezoek bij haar man in
de gevangenis. Hun echtelijk geluk is maar korte tijd beschoren geweest, zoals
we later in de film in een flashback zien, maar het stel krijgt een tweede
kans. Martin vertelt na zijn vrijlating en een daaraan gekoppelde heftige
vrijpartij
over een man
die hij in de gevangenis leerde kennen met wie hij veel geld zou kunnen
verdienen om een heerlijk leventje te kunnen leiden.
Emily lijkt daar echter weinig blij van te worden. Nogal vanuit
het niets knalt ze met de auto van Martin tegen de muur van de parkeergarage en
belandt met hoofdpijn in een psychiatrisch ziekenhuis. Daar ontmoet ze de empathische psychiater Jonathan Banks
(Jude Law) die zich zorgen over haar maakt en afdwingt dat ze bij hem in
behandeling komt. Ze vertelt hem dat ze vijf jaar eerder in behandeling is
geweest bij Victoria Siebert. Banks besluit contact op te nemen met Siebert
(Catherine Zeta Jones) die hem op nogal slinkse manier aanzet om Emily het
nieuwe ssri medicijn Albixa te geven, dat heel goed schijnt te werken.
Dat is het begin van de ontsporing van een boeiend
psychologisch drama in een verhaal waarin het slechts draait om geld. Dat Banks een lucratief aanbod van
de farmaceutische industrie aanneemt om het medicijn te promoten, komt hem
later op gezichtsverlies te staan als Emily zomaar uit het niets haar man dood,
zoals we in het begin van de film al zagen. Het blijkt dat het nieuwe medicijn
als bijwerking slaapwandelen heeft waardoor men allerlei dingen gaat doen
zonder die later nog te herinneren.
Een politieambtenaar schetst helder het dilemma: of Emily,
die inmiddels vast zit, is een moordenares of ze is het slachtoffer geworden
van onoordeelkundig handelen van een hulpverlener. Er moet altijd iemand
hangen. In het verloop van Side effects
worden verschillende kanten van dit dilemma naar voren gehaald, waarbij nu eens
de ene dan weer de andere partij aan de winnende hand lijkt, totdat een van hen
zegeviert en de ander het onderspit delft. Maar dan zijn we al behoorlijk moe
geworden van alle intriges die rond dit drama een rol gespeeld hebben. Achteraf
gezien is het allemaal niet zo geloofwaardig en erg bedacht.
Hier
de Engelse trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten