Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 5 april 2016

Rendement van geluk, Tegenlicht, 3 april 2016


Maatschappelijk doel voorop in de betekeniseconomie

Voor ondernemers die zich elke dag afbeulen om het hoofd boven water te houden en de touwtjes aan elkaar vast te knopen, is er goed nieuws. In happiness economics, die in het Nederlands vertaald wordt als betekeniseconomie, wordt iedereen gelukkiger. Het gaat daarbij om bedrijven en sociale instellingen die niet alleen in termen van rendement denken, maar vanuit een maatschappelijk doel om daarmee bijvoorbeeld eenzaamheid te verminderen, droogte bestrijden of arbeidsomstandigheden verbeteren. Door verbondenheid en gelijkheid worden hebzucht, individualisme en respectloosheid de kop in gedrukt, zo staat in de toelichting. Kortom: de betekeniseconomie belooft de hemel op aarde.

Regisseur Frank Wiering toont verschillende voorbeelden van deze nieuwe vorm van ondernemen en legt zijn oor te luisteren bij bedrijfsadviseur en boeddhist Kees Klomp die regelmatig over dit onderwerp schrijft. Volgende maand verschijnt het Handboek betekenisvol ondernemen, dat hij met Stefan Wobben schreef` .

Wiering begint met een uitspraak van de koning van Bhutan die het bruto nationaal geluk als standaard als norm voor het bestaan wilde invoeren. Zijn idee werd in 2010 onder andere opgepikt door David Cameron, al hebben we daar later weinig meer over gehoord. De econoom Richard Layard van de London School of Economics onderzoekt de verhouding tussen geluk en welvaart en stelt vast dat teleurstelling over de vruchten van de economische groei ertoe leidt dat geluk als uitgangspunt genomen wordt. Dit gebeurt in Groot Brittannië door de burgerbeweging Action for Happiness, die samenkomsten organiseert waarbij leden praten over initiatieven om dat geluk naderbij te brengen. In de Happy Start up School in Brighton leren jonge ondernemers hoe ze hun bedrijven volgens de nieuwe formule kunnen opzetten. Ruth Anslow heeft dit toegepast in een supermarkt die als een waardengemeenschap werkt en gezond, milieubewust eten verkoopt voor een redelijke prijs. Marjolein Calon heeft de dienst Koken met oma opgezet waarbij ouderen voor studenten koken en daarmee weer een zin in het leven vinden.

Klomp spreekt van een omslag die gaande is van een ik gerichte manier van ondernemen, waarbij winstmaximalisatie voorop staat, naar een betekeniseconomie die het ego overstijgt. Er is volgens hem een verschuiving merkbaar naar waarde en welzijnsbevordering. Hij noemt Bojan Slat die nadacht over een manier om het plastic uit de oceaan te halen. Het zakelijke en het maatschappelijke is in de betekeniseconomie met elkaar verbonden. Men begint met een maatschappelijk probleem. In de Amsterdamse haven is De mobiele fabriek een proefproject gestart om van puin, dat door oprichter Gerard Steijn de grootste ecologische vervuiler wordt genoemd, een soort legostenen te maken waarmee simpele huizen kunnen worden gebouwd die straks in aardbevingsgebieden zoals in Haïti kunnen worden neergezet.  

Het maatschappelijk ondernemen, dat steeds meer de norm wordt in bedrijven, is onderdeel van de betekeniseconomie. Maatschappelijke vooruitgang is de motor. De Landlife compagny heeft bakken ontworpen waarmee bomen in de woestijn geplant kunnen worden die na een klein jaar levensvatbaar zijn. In de New Yorkse wijk Yonkers staat een koekjesfabriek waar iedereen aan het werk kan, ongeacht zijn of haar achtergrond. De sociale missie is een voorbeeld voor andere bedrijven. Teun van de Keuken van Tony Chocolonely streefde naar maatschappelijk succes en bereikte dat ook. Hoewel Klomp zegt dat hij daarmee de cacaomarkt opwaardeerde, las ik onlangs (Trouw, 2 april 2016) dat Van de Keuken teleurgesteld was dat het met de cacaomarkt alleen maar slechter gaat. Het is dan ook de vraag hoeveel zoden de betekeniseconomie aan de dijk zet. Of het kapitalisme zich hiermee niet in nieuwe jasje steekt. Winstmaximalisatie is nu eenmaal een wet in het huidige systeem. Ik denk dat de angel daar uit gehaald moet worden, al passen de genoemde initiatieven natuurlijk wel in een aanzet tot vernieuwing. De Amerikaanse futurist Aaron Hurst, bedenker van de Purpose economy, noemde aan het eind elke aankoop een politieke en sociale daad. De consument kan in de tussentijd nadenken over de gevolgen van zijn transacties.

Hier meer informatie op de site van Tegenlicht. Morgenavond napraten in Pakhuis de Zwijger met onder andere Frank Wiering en Teun van de Keuken. het tweede gedeelte van de meet up proberen jonge ondernemers hun ideeën aan de man te brengen bij succesvolle zakenmensen. De zaal zit vol, maar de uitzending is zoals gebruikelijk ook op een live stream te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten