Wie is er nooit geweest? Venetië is een verplicht nummer,
straks ook voor al die Chinezen, die een reisje kunnen betalen. Maar zien die
het oude Venetië nog of een pretpark?
De documentaire I love
Venice begint, hoe kan het ook anders, met beelden van de lagune en de
kanalen met de gondels. Daarna zien we een protestbijeenkomst van inwoners
tegen de ontmanteling van het ziekenhuis vanwege een dalend inwonertal. Toen
dat in 2008 onder de zestig duizend kwam, was het tijd voor actie. Venetië werd
symbolisch ten grave gedragen.
We zien verschillende personen die de afbraak van de stad
aan den lijve ervaren. De gezusters Greco die een fourniturenwinkeltje drijven
in het centrum krijgen veel minder klandizie. De toeristen lopen allemaal
langs. Er is minder gemeenschapszin, zeggen ze. De inwoners zijn vreemden voor
elkaar geworden. Ze zien zichzelf te midden van de toeristen als een aparte
diersoort.
Kunstenaar De Luigi schildert de stad in brand. Met vlammen
als in de hel. De stad maakt vanwege de exodus van bewoners een moeilijke
periode door. Carnaval is de mooiste periode. Vroeger duurde het wel een half
jaar. Het masker weerspiegelt de vrijheid.
De voorzitster van de erfgoedorganisatie Italia Nostra vraagt
zich af wat ze met het huis van haar overleden moeder zal doen. Sinds de
woonbestemming is vrijgegeven, zijn er veel hotels en Bed and Breakfasts verschenen.
Winkels voor levensmiddelen zijn spaarzaam geworden. Bijkomend voordeel was dat
oude paleizen werden opgeknapt, maar die zijn anderzijds onbetaalbaar voor autochtone
bewoners. Zelf woont ze aan de andere kant van de lagune op het Lido. Twintig
jaar geleden veranderde de stad in een themapark. De stad kwam haar voor als een
begraafplaats. Er moet een ander stadsbestuur komen om het erfgoed te
beschermen.
Inwoner Francesco kijkt vanuit zijn raam op het San
Marcoplein, dat in de winter verlaten is, maar in de zomer afgeladen vol staat
met toeristen. De zeventig afvalbakken die drie maal daags geleegd worden,
ontsieren het beroemde plein. Ooit flaneerde men er in de avonduren,
tegenwoordig ligt het zwaartepunt midden op de dag. We werpen een blik op de
massa toeristen met hun camera’s en hun snelle blikken. Carnaval diende ooit als
een onderbreking van de alledaagse droefheid en het werkritme, maar inmiddels
heeft het geen betekenis of bestaansrecht meer. Tijdens het carnaval, dat
tegenwoordig de toeristische dip in het voorjaar moet opvangen, vluchten de
inwoners weg.
Een hotelier is teruggekomen naar Venetië omdat hij de stad
niet kon missen. Hij maakt deel uit van Venessia.com,
een actiegroep die de stad probeert te redden. Na de begrafenis in 2008 bedacht
men Veniceland als een persiflage op
Disneyland met eenzelfde soort kaart van de stad. Hij vreest dat Venetië een
museum wordt als het zo doorgaat. Laatst vroeg een Amerikaanse toerist hoe laat
Venetië dicht ging.
Men voert actie tegen de cruiseschepen die als haaien de
lagune binnenvaren en enorme ladingen toeristen over de stad uitstorten. De schepen
brengen schade toe aan de kades en de stad. We zijn geen ansichtkaart maar een
stad, laten de demonstranten weten. Vanaf de oever laten ze hun blote konten
zien. Veel meer toeristen kan de stad niet aan.
Met dagen dat de toeristen het dubbele aantal van de bewoners (60.000) overschrijden, zag je de enorme aantallen door de straatjes, afschuwelijk!!
BeantwoordenVerwijderenFenny