Liefdesdrama dat door vele andere werd gevolgd
Twee jonge meiden stormen in prachtige avondkledij de
trappen af op weg naar het bal. Dansen met vriendjes, in het rond draaien,
pralen, wat kan er mooier zijn in het leven? Effi, een van de dochters van
landgoedeigenaar Briest, treft het niet, want ze krijgt niet de man van haar
keuze. Haar ouders beslissen voor haar. Baron Geert Innstetten, die ook op het
bal is, is een zeer geschikte partij voor hun dochter. Het is twintig jaar geleden
dat ze contact met hem hadden. Hij begeerde de moeder van Effi, die
uiteindelijk niet een goede partij in hem zag. Toen niet.
De huwelijksnacht is zeer pijnlijk voor Effi die vervolgens
met haar nieuwbakken echtgenoot, een districtsbestuurder die nauw samenwerkt
met de keizer, meegaat naar zijn landgoed aan de kust. We zitten in de jaren na
de Eerste Wereldoorlog, in aristocratische kringen, waarin men er nog een hofhouding
op nahield. Geert, om hem zo maar te blijven noemen, heeft ook de nodige
werknemers in dienst, waaronder Joannna die als een soort hofdame fungeert. Op
het landgoed is ook nog een Chinees, maar die ligt in zijn graf. Hij laat
echter nog wel van zich horen, namelijk door geschuifel van passen en het
geruis van jurken in de zaal boven de slaapkamer, waardoor Effi bang is en niet
kan slapen.
Ze bezoekt de apotheker voor een slaapmiddel. De aardige
man, die wil weten waarom zo’n mooie jonge vrouw zoiets nodig zou hebben, omarmt
Effi als ze in tranen uitbarst. Hij zal wel zorgen voor een activiteit waardoor
ze wat afleiding krijgt. Niet veel later bezorgt hij haar een rol in een
toneelstuk, geregisseerd door de knappe majoor Crampas, een vroegere vriend van
Geert, die met zijn vrouw en twee zoons in het kustplaatsje is neergestreken.
Het is te voorzien dat de rusteloze Effi door deze verleider
ingewijd wordt in de liefde. Ze heeft dan al een dochtertje, Anna, maar
gelukkig ook een lieve babysit Roswitha, zodat ze overdag zich kan vrijmaken
voor de liefde met Crampas in het strandhuis en in de avond voor de briefjes
waarmee ze die bezegelen. Het liefst wil ze met hem weg, eventueel nemen ze ook
zijn kinderen mee, maar Crampas wil niet en Effi is boos dat hij geen
samenleven voor haar over heeft, die meedogenloze verleider.
De ambitieuze Geert krijgt een aanstelling in Berlijn, waardoor
Effi eindelijk verlost is van dat spookhuis. Zes jaar later ontdekt Geert de
correspondentie tussen Effi en Crampas. Hij stuurt aan op een duel met Crampas
en schiet hem dood. Effi wordt in de ban gedaan. Ze mag haar dochter niet meer
zien en ook haar ouders, die erg bang zijn dat anderen haar gedrag en daardoor
henzelf zullen veroordelen, willen niets met haar te maken hebben.
Het drama wordt met veel vertoon van dure kleding, bruisende
golven en stemmige muziek gebracht, maar doet niet veel meer waarschijnlijk
omdat het thema van de gebonden vrouw die vrijheid zoekt al zo vaak is nagespeeld.
Het lijdzame gezicht van de pseudo schele Effi (Julia Jentsch) wordt heel vaak
in beeld gebracht, als om de kijker te vervoeren, maar daar is tegenwoordig
meer voor nodig.
De roman van de Duitse schrijver Theodor Fontane verscheen
in 1894-1895 als feuilleton in het tijdschrift ‘Deutsche Rundschau’ en werd in
1896 voor het eerst als boek gepubliceerd.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten