Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 20 juni 2013

Filmrecensie: The house of sand (2006), Andrucha Waddington



Vestigingsproblemen die over de generaties heen reiken

The house of sand speelt zich af in de woestijn in Brazilië. Een karavaan trekt aan het begin van de vorige eeuw naar Maranhao om daar te gaan wonen. Leider José Vasco de Sá ontdekt water en is vastbesloten daar te blijven, al zijn de plaatselijke inwoners, gevluchte slaven waaronder Massu, niet erg blij met hun komst. Ook Vasco’s vrouw Aurea en haar moeder Don Maria willen liever terug. Vasco is druk bezig om een huis te maken van stro en hout dat hij heeft met de slaven geruild voor ezels en een pistool. Als Aurea haar man vertelt dat ze zwanger ziet hij een goede hulp in een zoon.

Don Maria geeft Massu geld om hen terug te brengen, maar als ze de volgende ochtend wakker wordt, is de groep weg. Vasco is woedend, aangezien hij nu alles helemaal zelf moet doen. In zijn ongeduld krijgt hij een ongeluk en gaat dood. Moeder gaat na de begrafenis naar de kust om te informeren naar een boot die hen terug kan brengen. Massu, die met zijn zoon in een hut woont, vertelt dat hij nog nooit een boot heeft gezien, maar dat zijn vader een winkeltje heeft op een eiland waar wel eens een zoutverkoper komt, die hen wellicht kan meenemen. De dames waden er naar toe. De vader vertelt dat diens eigen vader hier kwam als vluchteling en nooit meer is teruggegaan. Hij laat weten wanneer de zoutverkoper langs komt. Als die verschijnt meldt hij dat hij eerst nog de bunnenlanden in gaat en op de terugweg langs komt. Dat zal na het volgende regenseizoen zijn.

Een jaar of tien later heeft Aurea een kudde geiten. Ze vraagt Massu die te verkopen. Met het geld daarvoor kunnen ze met de zoutverkoper mee. Haar moeder wil echter niet terug. Haar wens wordt verhoord, want de oude zoutverkoper sterft in de woestijn. Aurea gaat naar hem op zoek en stuit op een wetenschappelijke expeditie die de sterrenlichamen onderzoekt. Ze zijn blij met experiment waarin ze ontdekt hebben dat licht afbuigt langs sterren. Het gevolg daarvan is dat men jonger uit de ruimte terugkeert. Een begeleidende soldaat legt dat aan Aurea uit. Ze vrijen. De soldaat wil haar, haar moeder en dochter wel meenemen. Aurea gaat terug maar ziet dat de hut is ingestort door het wandelende zand. Ze vindt haar dochter Maria terug en samen gaan ze bij Massu en zijn zoon wonen.

Maria voelt zich wat verloren daar. Haar moeder vraagt de soldaat die weer terug is om naar slachtoffers van een militair vliegongeluk te zoeken haar mee te nemen. Zelf heeft ze inmiddels besloten om bij Massu te blijven, van wie ze ook een kind heeft. Vele jaren later komt Maria nog eens op bezoek. Het is 1969. Haar moeder heeft grijze haren. Maria vertelt over de landing op de maan. Er is daar niets gevonden, alleen zand.

The house of sand is een film die over de generaties heen reikt en bevat mooie natuur opnames. Er is natuurlijk zand in overvloed in de eindeloze vlaktes, maar ook regen en wind. Het zijn barre omstandigheden om te overleven.

Aurea en Don Maria zijn ook in het echt dochter en moeder. Een rolverwisseling tussen hen pakt niet zo handig uit. Het was enigszins verwarrend dat Don Maria - die vrij matig acteert - na haar dood de rol op zich neemt van Aurea en dat de laatste dochter Maria gaat spelen. Hierdoor wordt het hoofd van de kijker even door elkaar geschud.  

Hier de trailer.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen