Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 17 juni 2013

Filmrecensie: The illusionist (2006), Neil Burger





Liefdesverhaal tussen goochelaar en hertogin

Het is een riskante zaak om een film die in Wenen speelt aan het begin van de vorige eeuw in het Engels uit te brengen. Wenen en 1900 kennen een sfeer van vernieuwing en traditie, zoals wordt aangegeven met beelden uit een grand café waarin men de krant leest die met een stok wordt samengehouden, iets wat nog steeds wel het geval is in die cafés (over traditie gesproken). Vernieuwing is in de film minder te merken. Of het moeten de vernieuwende trucs zijn van illusionist Edward Abramovitz, die later bekend staat onder zijn artiestennaam Eisenheim, een rol die uitstekend wordt ingevuld door en op het lijf geschreven staat Edward Norton.

The illusionist is vooral een liefdesverhaal tussen Edward en een meisje van goede komaf, Sophie, ofwel hertogin Von Teschen zoals dat meteen hard klinkt in het Duits. Edward en Sophie (Jessica Biel) wonen in hetzelfde dorp, waarin de vader van Edward meubelmaker is. Er ontwikkelt zich een band tussen de beginnende goochelaar en het aristocratische meisje. Als men eenmaal ontdekt hoe nauw die is, wordt die wreed verstoord. Een hertogin dient niet om te gaan met een dorpsjongen. Inmiddels heeft Edward Sophie al een geheim medaillon gegeven dat ze altijd om haar nek draagt en dat nog een belangrijke rol in het vervolg zal spelen.

Edward neemt de wijk, eerst naar een boerderij van een oom in Praag, later verder weg naar Rusland en China waar hij zijn toverkunsten uitbreidt en perfectioneert tot hij genoeg heeft geleerd om de mensen uit Wenen in een theater een lesje te leren, zo weten we achteraf. Prachtig zijn de goocheltrucs waarin hij speelt met het begrip tijd zoals het laten opkomen van een sinaasappelboompje en het laten vervoeren van een zakdoekje door twee vlinders en het oproepen van zielen. Als de kroonprins en Sophie een voorstelling bijwonen is Sophie de eerste proefpersoon die haar spiegelbeeld los van zich ziet komen. 

Het verhaal speelt zich - heel traditioneel - af tussen een goede en een slechte man. De goede is natuurlijk Edward en de slechte is de agressieve en koppige kroonprins Leopold die op het punt staat zich met Sophie te verloven. Hoofdinspecteur Uhl vormt een go-between. Hij moet aan de ene kant zijn plicht als politieman doen en de orders opvolgen van de kroonprins, maar anderzijds voelt hij zich vanwege zijn afkomst als slagerszoon meer verbonden met Edward. De kroonprins, die alles wil weten van de trucs, laat later, als hij van Sophie hoort dat Edward haar jeugdliefde was, de illusionist door Uhl laten arresteren vanwege fraude.

De film begint met de arrestatie van Edward door Uhl en blikt dan terug op het leven van de illusionist, kent een verrassend einde, is zeer verzorgd gemaakt met warme kleuren, sfeervolle muziek van Philip Glass en vooral een sterke rol van de ondoorgrondelijke Edward, waardoor het Engels zelfs vergeten wordt.

Neil Burger tekende ook voor het scenario.

Hier de trailer

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen