Kazachstaanse versie van Boer zoekt vrouw
Tulpan zou je het
broertje kunnen noemen van Tuya’s
marriage (2006). Terwijl Tuya kampt met haar invalide man, die weinig werk meer
kan doen, gaat Tulpan over Asa
die ontslag heeft gekregen uit de Russische marine, naar zijn zus gaat die in
de woestijn woont maar problemen heeft om daar een vrouw te vinden. Die heeft
hij volgens zijn zwager nodig om zijn droom, een eigen schapenboerderij, te
verwezenlijken. Beide films spelen zich af in de woestijn met schapen, kamelen
en yurts. Tulpan heeft nog meer humor
dan Tuya’s marriage en is ook aardser.
De film, die weer prachtige shots laat zien van de natuur op
het Kazachstaanse platteland, begint met het bezoek dat Asa samen met zijn
zwager Ondas en de komische chauffeur Boni brengt aan de ouders van Tulpan. De
vrouw zelf krijgen ze niet te zien. Die houdt zich verborgen achter het gordijn,
maar ziet en luistert wel toe. Asa praat heel druk over zijn ervaringen in de
marine, over zeepaardjes en octopussen. Zonder resultaat gaan ze terug naar de
yurt van Ondas. Boni draait The rivers of
Babylon, maar moet de cassette uitzetten van Ondas, die zegt dat hij nog hoorde
dat Tulpan de oren van Asa te groot vond.
Het is een levendige toestand in de yurt van Ondas en zijn
vrouw Samal. Ze hebben drie kinderen: het meisje Maha houdt heel erg van zingen
en doet dat prachtig, de jongen Beke luistert naar Radio Kazachstan en geeft de
berichten aan zijn vader door terwijl hij vetpuisten uit zijn rug haalt, de
kleine vent Noeka loopt overal tussendoor en vraagt zijn inwonende oom Asa
wanneer ze nou eens met de auto naar Alma Ata gaan. Ondas is nogal nukkig.
Vaders wil is wet. Hij wil niet dat Maha de hele tijd zingt en Beke moet zijn
lepel goed op zijn bord liggen. Ondas heeft zorgen. Er is te weinig gras voor
de schapen.
Asa helpt Ondas met het hoeden van de kudde en het merken
van drachtige beesten. Hij vraagt wanneer hij een eigen kudde krijgt, maar Ondas
zegt dat hij eerst aan een vrouw moet komen, anders redt hij het niet om boer
te worden. Asa wil daarop vertrekken maar Samal houdt hem tegen en raadt hem
aan het nog eens met Tulpan te praten. Eenmaal weer in de yurt van de ouders
van Tulpan, horen ze dat Tulpan liever naar de stad gaat om daar te studeren
dan boerin te worden. Boni toont de ouders een foto van een prins die nog
grotere oren heeft dan Asa. De vader wil dat Tulpan komt praten maar ze vlucht
weg naar de stal. Asa gaat naar Tulpan toe en vertelt haar in de deuropening over
het mooie leven dat ze op de ranch met televisie en schriftelijk onderwijs voor
haar kunnen opbouwen, tot de moeder hem wegjaagt.
Boni die zijn cabine heeft volhangen met pornografische foto’s
en steeds weer The rivers of Babylon
opzet, ligt samen met Asa in de woestijn waar Asa toezicht houdt op de schapen.
Hij bekijkt samen met Asa een oud tijdschrift waarin behalve blote vrouwen ook huizen
met zonnepanelen staan, waardoor er altijd stroom is en Asa wel 900 zenders op
zijn televisie kan ontvangen. ’s Nachts bindt Asa een lint om zijn hoofd om
zijn oren platter te maken.
Tussen hoop en wanhoop speelt de film zich af. Het laatste
zien we uitgebeeld als Ondas een drachtige ooi wil meenemen naar de yurt terwijl
zijn paard ervan door gaat. Asa helpt maar het lam haalt het niet. De
dierenarts die al een zieke kameel op zijn motor heeft (zie foto), zegt later dat de
schapen te weinig gras hebben. Ondas mag van zijn baas vertrekken. Samal is
blij en zingt samen met Maha, maar is later teleurgesteld als Asa na een
conflict met Ondas, die zijn frustratie op zijn zwager lijkt te botvieren, vertrekt.
In de woestijn ziet hij een ooi dat moet bevallen. Asa weet met veel moeite het
lam eruit te krijgen en is zeer tevreden met zichzelf. Hij keert weer terug
naar de yurt en gaat ten derde male nog eens naar Tulpan. Hij zegt tegen de gesloten
staldeur dat zijn oren beter zijn en dat hij haar nooit zal vergeten, tot hij
weer wordt weggejaagd door de moeder van Tulpan.
Hier
de trailer van Dvortsevoy’s eersteling. Een plaatje!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten