Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 12 juni 2013

Filmrecensie: Tuya’s marriage (2006), Quang an Wang


Parel van een drama uit dorre woestijn

Bij een film uit Mongolië vrees ik meteen een traag verhaal met veel folklore, maar Tuya’s marriage kent vaart, ontwikkelt zich verrassend en speelt zich af in een bijzonder landschap. Daarbij komt nog de prachtige rol van Nan Yu als Tuya, een vastberaden vrouw met duidelijke en hoogstaande morele opvattingen.

In het begin van de film hoedt ze de schapen vanaf een kameel in de Mongoolse woestijn, zo’n zeshonderd kilometer van de hoofdstad. Op het pad ziet ze een man liggen die van zijn motor is gevallen. Ze neemt hem mee naar huis. Haar zoon Zhaya staat al op de uitkijk. Binnen in de yurt schommelt de gehandicapte vader Batoer de stoel van de kleine dochter Baorao.

Tuya brengt de gewonde man bij door wijn over zijn lijf te masseren, die ze eerst uit haar mond gesproeid heeft. De man blijkt de buurman Shenge te zijn die weer eens dronken was omdat hij een slechte relatie heeft met zijn vrouw Sabrina. Wellicht kan hij haar aan zich binden als hij eenmaal een nieuwe vrachtwagen heeft. Wat later komt hij op zijn motor drie schapen brengen als dank maar Tuya wil ze niet. Shenge roept haar toe dat ze een man nodig heeft.
Dat is wat verwarrend omdat haar man thuis zit, maar Shenge bedoelt dat ze moet scheiden en een werkzame kracht moet huwen omdat het werk voor haar te zwaar is. Ze moet met de kameel ook steeds naar een verder gelegen waterput omdat de put die Batoer bij hun huis wilde slaan nooit in werking is geweest. Hij raakte gewond en is kreupel.

Als het been van Shenge bekneld raakt onder de hooiwagen helpt Tuya hem met anderen te ontzetten, maar daarna valt ze flauw en komt in het ziekenhuis. De dokter bekijkt de foto´s en zegt dat haar toestand slecht is. De zus van Batoer, die al eerder haar man verloor, geeft haar een fles drank en zegt dat ze het zelf zonder drank niet gered heeft.

Tuya gaat accoord met een echtscheiding, maar ze wil wel dat haar nieuwe man Batoer erbij neemt. Mooi is de scène waarbij Tuya bezoek krijgt van verschillende partijen die gehoord hebben dat ze een man zoekt, zoals Puribu die echter wil dat Batoer naar een rusthuis gaat. Ze slaagt er echter niet in om haar wens te laten uitkomen. Shenge heeft inmiddels een nieuwe vrachtwagen en vertrekt met zijn vrouw naar elders.

Dan komt er een nieuwe gegadigde op het toneel, Baolier, een oud klasgenoot die rijk is geworden met olie maar daarbij wel zijn vrouw is kwijtgeraakt. In een dure slee rijdt hij naar de yurt. Hij wil graag met haar trouwen, maar Batoer moet wel in een rusthuis en de kinderen op school in de hoofdstad waar hij woont. Tuya gaat accoord. Het is een dramatisch moment als Tuya Batoer in het rusthuis achterlaat. Op weg naar de hoofdstad ziet ze Shenge langs de weg staan. Zijn vrouw is er met een ander en de vrachtwagen vandoor en hij wacht tot die weer langskomt. Tuya vraagt hem op bezoek te gaan bij Batoer.

In de auto voelt Tuya zich niet lekker over haar beslissing. Baolier stopt bij een hotel, maar met de liefde wil het natuurlijk niet vlotten. Inmiddels haalt Shenge Batoer over zijn verdriet te verdrinken. Als Shenge in slaap gevallen is, besluit Batoer zijn pols door te snijden. In paniek belt Shenge naar Baolier, maar die wil nergens van weten. Op zijn paard rijdt Shenge naar het hotel. Tuya dwingt Baolier terug te gaan naar het ziekenhuis. Exit Boalier.

Shenge besluit een put te graven voor Tuya, hoewel Tuya dat niet wil. Ze vreest dat hij net als Batoer gewond raakt, maar hij doet het omdat hij met haar wil trouwen. Tuya gaat accoord. Ze spreken af dat Shenge zijn vrouw zal bewegen tot een scheiding. Als Tuya hoort dat hij meteen op weg is gegaan nadat hij had gehoord dat Sabrina in de stad was, vreest ze dat hij nog steeds in haar ban is. Ze gaat accoord met een huwelijk met Puribu die inmiddels wel Batoer erbij wil nemen.

Een dramatische ontknoping volgt.   
   
Hier de trailer van de film die in 2007 in Berlijn werd onderscheiden met de Gouden Beer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen