Parel van een drama uit dorre woestijn
Bij een film uit Mongolië vrees ik meteen een traag verhaal
met veel folklore, maar Tuya’s marriage kent vaart, ontwikkelt zich
verrassend en speelt zich af in een bijzonder landschap. Daarbij komt nog de
prachtige rol van Nan Yu als Tuya, een vastberaden vrouw met duidelijke en
hoogstaande morele opvattingen.
In het begin van de film hoedt ze de schapen vanaf een
kameel in de Mongoolse woestijn, zo’n zeshonderd kilometer van de hoofdstad. Op
het pad ziet ze een man liggen die van zijn motor is gevallen. Ze neemt hem mee
naar huis. Haar zoon Zhaya staat al op de uitkijk. Binnen in de yurt schommelt
de gehandicapte vader Batoer de stoel van de kleine dochter Baorao.
Tuya brengt de gewonde man bij door wijn over zijn lijf te
masseren, die ze eerst uit haar mond gesproeid heeft. De man blijkt de buurman
Shenge te zijn die weer eens dronken was omdat hij een slechte relatie heeft
met zijn vrouw Sabrina. Wellicht kan hij haar aan zich binden als hij eenmaal
een nieuwe vrachtwagen heeft. Wat later komt hij op zijn motor drie schapen
brengen als dank maar Tuya wil ze niet. Shenge roept haar toe dat ze een man
nodig heeft.
Dat is wat verwarrend omdat haar man thuis zit, maar Shenge
bedoelt dat ze moet scheiden en een werkzame kracht moet huwen omdat het werk
voor haar te zwaar is. Ze moet met de kameel ook steeds naar een verder gelegen
waterput omdat de put die Batoer bij hun huis wilde slaan nooit in werking is
geweest. Hij raakte gewond en is kreupel.
Als het been van Shenge bekneld raakt onder de hooiwagen
helpt Tuya hem met anderen te ontzetten, maar daarna valt ze flauw en komt in
het ziekenhuis. De dokter bekijkt de foto´s en zegt dat haar toestand slecht
is. De zus van Batoer, die al eerder haar man verloor, geeft haar een fles
drank en zegt dat ze het zelf zonder drank niet gered heeft.
Tuya gaat accoord met een echtscheiding, maar ze wil wel dat
haar nieuwe man Batoer erbij neemt. Mooi is de scène waarbij Tuya bezoek krijgt
van verschillende partijen die gehoord hebben dat ze een man zoekt, zoals
Puribu die echter wil dat Batoer naar een rusthuis gaat. Ze slaagt er echter
niet in om haar wens te laten uitkomen. Shenge heeft inmiddels een nieuwe
vrachtwagen en vertrekt met zijn vrouw naar elders.
Dan komt er een nieuwe gegadigde op het toneel, Baolier, een
oud klasgenoot die rijk is geworden met olie maar daarbij wel zijn vrouw is
kwijtgeraakt. In een dure slee rijdt hij naar de yurt. Hij wil graag met haar
trouwen, maar Batoer moet wel in een rusthuis en de kinderen op school in de
hoofdstad waar hij woont. Tuya gaat accoord. Het is een dramatisch moment als
Tuya Batoer in het rusthuis achterlaat. Op weg naar de hoofdstad ziet ze Shenge
langs de weg staan. Zijn vrouw is er met een ander en de vrachtwagen vandoor en
hij wacht tot die weer langskomt. Tuya vraagt hem op bezoek te gaan bij Batoer.
In de auto voelt Tuya zich niet lekker over haar beslissing.
Baolier stopt bij een hotel, maar met de liefde wil het natuurlijk niet
vlotten. Inmiddels haalt Shenge Batoer over zijn verdriet te verdrinken. Als
Shenge in slaap gevallen is, besluit Batoer zijn pols door te snijden. In
paniek belt Shenge naar Baolier, maar die wil nergens van weten. Op zijn paard
rijdt Shenge naar het hotel. Tuya dwingt Baolier terug te gaan naar het
ziekenhuis. Exit Boalier.
Shenge besluit een put te graven voor Tuya, hoewel Tuya dat
niet wil. Ze vreest dat hij net als Batoer gewond raakt, maar hij doet het
omdat hij met haar wil trouwen. Tuya gaat accoord. Ze spreken af dat Shenge
zijn vrouw zal bewegen tot een scheiding. Als Tuya hoort dat hij meteen op weg
is gegaan nadat hij had gehoord dat Sabrina in de stad was, vreest ze dat hij
nog steeds in haar ban is. Ze gaat accoord met een huwelijk met Puribu die
inmiddels wel Batoer erbij wil nemen.
Een dramatische ontknoping volgt.
Hier
de trailer van de film die in 2007 in Berlijn werd onderscheiden met de Gouden Beer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten