Bijzonder portret van onzekere mensen in het moderne leven
Omdat ik graag een bespreking van de film Me and you and everyone we know tussen
al mijn andere films wilde hebben, keek ik opnieuw naar deze bijzondere film
van het multi-talent Miranda July (Barre, Vermont, 1974). Me and you and everyone we know onderscheidt zich van veel andere
films vanwege de originaliteit van het verhaal en de verrassende scènes. De
film is gedurfd en openhartig en de muziek eronder net zo eigenzinnig als de
personages, zeker die van Christine Jesperson die door Miranda July zelf
gespeeld wordt.
Net als July is Jesperson een multi-talent. Ze rijdt in een
taxi voor ouderen en is video kunstenaar. Daarnaast is ze wanhopig op zoek naar
de grote liefde in haar leven. Die dient zich aan als ze met de oudere Michael
een schoenenzaak bezoekt, waarin Richard Swersey werkt. Jesperson kan hem niet
meer uit haar hoofd zetten.
Regelmatig schakelt July naar het huis van Swersey die twee
zonen heeft, Peter van veertien en Robbie van zeven die de wereld vooral via
internet ontdekken, hoewel Peter door twee vrijgevochten meisjes uit zijn klas voor
een seksueel experiment wordt gebruikt. Dat heeft te maken met een verleidelijk
contact dat ze met een werkende man gemaakt hebben. De scène op zich waarin de
meisjes doen alsof ze achttien zijn en met elkaar kussen om de man helemaal
wild van opwinding te maken, spreekt tot de verbeelding, net als de scène
waarin Jesperson een auto ziet met een vis in een plastic zakje op het dak als
ze met Michael terug naar huis rijdt.
De relatie tussen Jesperson en Swersey ontwikkelt zich
langzaam maar onontkoombaar. Jesperson wil van geen wijken weten. Op een dag
loopt ze samen met Swersey terug naar hun auto’s en doen alsof de weg een
tijdpad van een relatie aangeeft, hetgeen zeer origineel is. Helaas komt
Jesperson niet erg aan de bak wat betreft haar videoperformances. Nancy
Herrington, die haar werk beoordeelt raadt haar, terwijl ze samen in de lift van
het bureau staan, zelfs aan om de video op te sturen, want als ze die aanneemt
zou die weg kunnen raken.
Ook Robbie komt in een vreemd parket terecht na enige
chatactiviteit, waarbij hij in eerste instantie geholpen werd door Peter. Met
zijn verhalen over poepseks verovert hij het hart van een vrouw die met hem wil
kennismaken in het park. Dat blijkt Nancy Herrington te zijn. Als ze daar op
een bankje zit, wordt ze eerst afgeleid door de werkende man die daar tai-chi
oefeningen doet, tot ze door krijgt dat de kleine jongen naast haar degene is
met wie ze heeft afgesproken. Na een kus op de wang gaat ze ervandoor. Ze legt
contact met Jesperson die zich op de video te buiten is gegaan aan gekkigheid
omdat ze dacht dat de redactrice toch de hele band niet zou afkijken.
Ook de onzekerheid van Swersey mag er zijn. Een man alleen
met twee opgroeiende zoons heeft het niet gemakkelijk in het computertijdperk. Hij
steekt zijn hand in de fik om de aandacht van zijn zoons te trekken, maar heeft
de verkeerde vloeistof gebruikt. Alles bij elkaar is Me and you and everyone we know een dijk van een film over het
moderne leven waarin iedereen zich zo goed mogelijk op de been probeert te
houden.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten