Neemt de game straks bezit van het gewone leven?
Regisseur Bregtje van der Haak ging naar Anaheim in
Californië om daar de preview bij te wonen van het spel Horizon Zero Dawn, dat
ontwikkeld is door de Nederlandse game ontwikkelaar Guerilla Games, het enige Nederlandse
bedrijf dat zich bezig houdt met mondiaal gespeelde games. Guerilla Games, dat
bij elkaar genomen wel duizend medewerkers heeft, waarvan zo’n kwart in
Amsterdam, is sinds 2005 in handen van Sony, die steeds nieuwe spelen zoekt
voor nieuwe versies van Playstation. Terwijl Guerrilla Games gebaat is met
winst om nieuwe games te ontwikkelen, had ik van Van der Haak een kritischer
blik op de verslavende game industrie verwacht. Een van de Amerikanen in
Anaheim, die weinig anders doet dan gamen, vertelt hoe fantastisch het is om
met anderen samen te zijn terwijl men niet de ongemakken van het fysieke
contact heeft. Dat zegt veel over de kwaliteit van leven van zo iemand, de
gevaren die het oplevert voor jongeren nog buiten beschouwing gelaten.
Producer Angie Smets van Guerilla Games vertelt dat de
ontwikkeling van dit spel zes jaar geleden begonnen is bij art director
Jan-Bart van Beek die een idee, een pitch zoals dat in deze kringen heet,
inleverde dat men niet kon laten liggen. Het verhaal over een meisje, Aloy
geheten die na de val van de mensheid door de wereld en zich verwondert over de
robotdino’s die daar inmiddels rondlopen, spreekt tot de verbeelding, te meer
omdat de speler moet zien uit te vinden waar zij vandaan komt en wie haar
moeder is. De Amerikaanse die de stem van Aloy doet is zelf bartender. Het
gezicht is van Hannah Hoekstra en de bewegingen zijn van Engelse acrobate.
Smets vertelt dat een boom op de achtergrond
tweedimensionaal kan blijven hetgeen ook goedkoper is. Vroeger maakte het
bedrijf de Killzone serie maar daarin kon men alleen het kwade verslaan.
Horizon Zero Dawn is een open wereld game waar de speler een grote vrijheid
heeft om zijn eigen plan te trekken. Smet legt uit dat men altijd meer maakt
dan de gamer tegenkomt. Ze zegt ook nog dat het steeds beter lukt om een
geloofwaardige wereld in elkaar te zetten. Van der Haak vraagt over de
verhouding met de echte wereld. Smet antwoordt dat men in de game wereld meer
controle heeft. Men kan daarmee ontsnappen naar een wereld die een goede afloop
kent.
Managing director Hermen Hulst ervaart zelf hoe het spel is.
Net als Deuze vindt hij dat een speler altijd moet kunnen winnen. Hij vindt het
spannend om te zien hoe de gamer zijn verwachtingen op de echte wereld
projecteert. In Anaheim geeft hij voorlichting aan de pers en ontmoet daar ook
andere spelontwikkelaars. Zijn bedrijf werkt samen met de Japanner Kojima.
Communicatiewetenschapper Mark Deuze, werkzaam aan de
Universiteit van Amsterdam, zegt dat de spellogica steeds meer in de pas loopt
met de realiteit. Ging het vroeger, zoals in Doom, om kapot maken, inmiddels is het verhaal heel wat
ingewikkelder. Game makers hebben tegenwoordig de beschikking over filmstudio’s
waar zonder lens de bewegingen worden opgenomen. Anders dan de film is een game
bestemd voor een wereldwijd publiek.
Game journalist Jan Meijroos zegt dat een open wereld spel wereldwijd
aanspreekt. Ook in de Arabische landen waar men niet zo gemakkelijk naar de
film gaat. Volgens hem heeft virtual reality met een sociaal aspect de
toekomst. Hulst denkt dat die nog in de kinderschoenen staat en vraagt zich af
men zo graag een bril opzet waarmee men van de omgeving afgescheiden is.
Meijroos ziet snelle ontwikkelingen op sport en met name op voetbalgebied waar
zelfs al een competitie tussen e-divisieclubs gestart is (rs). Deuze wijst op
de ontwikkeling van spelen die men overal kan spelen zoals Pokémon Go. Straks
weten we misschien zelfs niet meer dat in een game zitten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten