Een zebra is geen zwart wit geverfde ezel
De Vlaamse filosoof Tim de Mey doceert in Rotterdam en in
Gent en wil met zijn boek Het voordeel
van de twijfel twijfel zaaien in ons hoofd om betere vragen te oogsten.
Kritisch zijn is op de eerste plaats kritisch zijn op zichzelf. Men moet durven
twijfelen aan de eigen opvattingen. In zijn boek staan wat dat betreft de
nodige denkexperimenten.
Wim Brands haalt Rilke aan die zegt dat uw twijfel een goede
bondgenoot kan zijn als u hem opvoedt en vraagt aan De Mey wat twijfel eigenlijk
is.
Het overwegen van alternatieven, zegt De Mey stellig. Het
kan daarbij gaan om handelingen, zoals de keuze voor een trui of een jasje als
je bij VPRO Boeken gaat opdragen of om een heel wereldbeeld. In dat laatste
geval is de twijfel meer theoretisch van aard. Deze laatste soort twijfel is
zijn lust en zijn leven. De Mey vroeg zich als kind al af hoe de wereld er
anders uit zou kunnen zien en of het geen laboratorium was waarin hij
ontdekkingen kon doen.
Brands toont een fragment uit Himmel über Berlin waarin een gedicht voor van Peter Handke voorkomt
over dit soort theoretische vragen.
Als das Kind Kind war,
war es die Zeit der folgenden Fragen:
Warum bin ich ich und warum nicht du?
Warum bin ich hier und warum nicht dort?
Wann begann die Zeit und wo endet der Raum?
Ist das Leben unter der Sonne nicht bloß ein Traum?
Ist was ich sehe und höre und rieche
nicht bloß der Schein einer Welt vor der Welt?
Gibt es tatsächlich das Böse und Leute,
die wirklich die Bösen sind?
war es die Zeit der folgenden Fragen:
Warum bin ich ich und warum nicht du?
Warum bin ich hier und warum nicht dort?
Wann begann die Zeit und wo endet der Raum?
Ist das Leben unter der Sonne nicht bloß ein Traum?
Ist was ich sehe und höre und rieche
nicht bloß der Schein einer Welt vor der Welt?
Gibt es tatsächlich das Böse und Leute,
die wirklich die Bösen sind?
Wie kann es
sein, daß ich, der ich bin,
bevor ich wurde, nicht war,
und daß einmal ich, der ich bin,
nicht mehr der ich bin, sein werde?
bevor ich wurde, nicht war,
und daß einmal ich, der ich bin,
nicht mehr der ich bin, sein werde?
Brands meent dat elk jongetje zich deze vragen stelt, maar dat men daarmee
ophoudt.
De Mey zegt dat men dit soort vragen leert afblokken omdat ze te
complex zijn. Het doordenken van dit soort vragen en het afwegen van
oplossingen is in het geheel niet verlammend maar juist heel inspirerend.
Brands brengt Rear window van Hitchcock ter sprake, waarin de
rechercheur niet deduceert ofwel afleidt, maar abduceert. Vanuit zintuiglijke
ervaringen komt hij tot een hypothese over de dader. De camera gaat van het ene
naar het andere huis en ziet wat daar loos is. In ons eigen onderzoek naar de
wereld volgen wij deze werkwijze ook. Veronderstellen levert meer op dan afleiden.
Centraal in Het voordeel van de twijfel staat echter dat we, vanwege de
vele alternatieven, nooit zeker van onze veronderstellingen kunnen zijn.
Brands begint over de krekelschool in De kleine Johannes (1885)
van Frederik van Eeden.
De Mey vertelt dat Johannes bij de meester van de
krekelschool komt die vertelt dat zijn leerlingen slechts een aantal beperkte
zekerheden hebben zoals over de aantal duinen en vijvers in de omgeving, waarop
Johannes inziet dat zijn waarheden ook aan beperking onderhevig zijn.
Brands toont een foto van twee zebra’s, althans dat denken we. In
werkelijkheid gaat het om geverfde ezels in een Palestijnse zoo. Daar waren de
zebra’s omgevallen, zoals doodgaan in het Nederlands schijnt te heten, waarop
men ezels in de zebrakleuren schilderde. De Mey wil hiermee aantonen dat de
context onze waarneming bepaalt.
Brands noemt het boek Hoedt u voor mensen die het zeker weten
van Jan Terlouw. De Mey stelt dat het belangrijk is om de eigen opvattingen te
confronteren met die van anderen. Het is leerzaam de twijfel op te zoeken.
Brands doet twee gedachte-experimenten: maakt een vallende boom geluid
als er niemand in de buurt is en is een banaan geel in het donker? De kijkers
mogen zich op deze eerste Paasdag over de laatste vraag buigen. Op de eerste
vraag gaf De Mey het antwoord al.
Bedankt voor deze uitvoerige reactie, Bert. Ik neem aan dat iets dergelijks ook gezegd kan worden voor de kleur van een banaan in het donker.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je referentie, Bert. Na de dood gaat men weer over in de eenheid, die er altijd al was.
BeantwoordenVerwijderen