Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 29 april 2015

De slimste haven van de wereld, Tegenlicht, 26 april 2015



Een haven van data

De Rotterdamse haven wordt het boegbeeld van onze economie genoemd. In de nieuwe golf van automatisering, een onderwerp dat in de uitzending van 22 maart j.l. aan de orde kwam toen het over Het werken van morgen ging, staat de mens aan de kant, is die zelfs een risicofactor. Is dit de kant waar we naar toe willen?

Vijftig jaar geleden werd de eerste container gelost, zegt commentator Chris Kijne. Dat betekende een revolutie in het goederenvervoer. Rotterdam profiteerde daar van. In 2003 was het de grootste haven van de wereld, inmiddels is het voorbij gestreefd door vooral Aziatische havens. Paul Smits van het havenbedrijf wil daarom niet streven naar de grootste, maar de slimste haven in de wereld, die goederen op een efficiënte manier verwerkt. Daartoe moet de haven een informatie hub worden, zoals hij dat noemt, een haven van data. Het afstemmen van de verschillende processen levert een aanzienlijke besparing op.

Profeet van dit denken is de Amerikaan Jeremy Rifkin, die al schreef over het Internet of Things, het internet van de dingen, die onafhankelijk van de mens met elkaar praten. Tijdens een diner legt hij uit dat er ook veel ongeschoold werk blijft liggen, zoals het leggen van kabels. Portbase is een programma dat informatie aan elkaar koppelt. 

De Tegenlicht uitzending, die geregisseerd wordt door Kees Brouwer, volgt een container vanaf het moment dat het op een schip naar de Rotterdamse haven vaart. Dat is een bijzonder schip, het grootste ter wereld met 18000 containers aan boord. Het is leerzaam om te zien hoe de verschillende fasen van aankomst en verwerking in zijn werk gaan. De loods komt na een bericht van de kapitein aan de havenmeester aan boord, neemt het stuur over en loodst het schip naar de aangewezen kade. Roeiers leggen het schip vast. Gevaarlijk werk omdat ze niet tussen wal en schip moeten komen. Een van hen zegt dat hun werk moeilijk te automatiseren is, maar later in de uitzending horen we dat daaraan wordt gewerkt.

De nieuwe APM terminal, die twintig kilometer in zee ligt, wordt onbemand bestuurd. Er is dan ook geen licht nodig, zegt de man die de gang van zaken in de gaten houdt. De kraandrijver zit niet meer in de kraan maar achter een joystick in de machinekamer. Hij houdt daar de afhandeling in de gaten en grijpt in als dat nodig is. De menselijke factor vormt een risico zegt de directeur van APM. De nieuwe havenarbeider schrijft de software die voor de besturing nodig is. In Delft bevindt zich het bedrijf die die software maakt. Men heeft daar ook een virtuele terminal gebouwd zodat nieuwe werknemers de havenactiviteiten en de veiligheidsprocedures kunnen leren kennen. 

Tegenlicht gaat in op de risico’s van deze manier van goederenoverslag. Zo bestaat de kans op cybercrime: criminelen kunnen de inhoud van de containers achterhalen en die leegroven. Andere problemen zijn stroomuitval, uitval van de mobiele communicatie en hevige sneeuwval. Op de campus van de RDM werken het bedrijfsleven en onderwijs samen om het idee van de slimme haven te vervolmaken, bijvoorbeeld met varende drones.

In Alesund, Noorwegen bouwt Rolls Royce onbemande schepen. Een loods of roeiers zijn niet meer nodig. Een schip wordt met magneten of zuignappen aan de kade vastgemaakt. In de hal is een simulator waarmee de ervaring in de kajuit kan worden nagebootst, tot het dobberende gevoel aan toe.

De uitzending eindigt heel mooi met het nummer Who knows where the time goes van Fairport Convention.

Hier meer informatie op de site van Tegenlicht, hier over Portbase, vanavond is de meet-up in De Zwijger. Over deze uitzending zijn wel wat kritische kanttekeningen te maken, zoals ook blijkt uit de reacties op de site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten