Voorspelbare ontwikkelingen rond een digitale liefdesverhouding
Spike Jonze, de maker van onder andere Being John Malkovich (1999), probeerde met Her een interessant eigentijds digitaal drama te schetsen, maar
slaagde daar helaas niet in. Aan de stem van Scarlett Johansson als de digitale
vriendin van hoofdrolspeler Theodore Twombly en het spel van flatbewoonster Amy
Adams ligt dat niet. De film gaat vooral mank door weinig originele teksten,
een gemiste filosofische diepte, ongeloofwaardigheid en voorspelbaarheid. Ik zou een
heel cynisch stuk willen schrijven maar beperk me maar tot de inhoud.
Theodore Twombly woont in een glazen appartement ergens hoog
in Los Angeles. Hij werkt voor een bedrijf dat brieven schrijft in opdracht en
doet dat volgens zijn baas Paul erg goed. Theodore zelf is erg eenzaam na het
vertrek van zijn vrouw Catherine. Thuis speelt hij videogames en praat met
soortgenoten in een chatroom. Een bericht op de computer over een date via een
nieuw besturingssysteem wekt zijn interesse. Hij komt aldus in contact met
Samantha die meteen heel invoelend met hem praat en zijn eenzaamheid enigszins
verlicht.
Hij spreekt de documentairemakers Amy en Charles die op zijn
etage wonen over een date met een echte vrouw, die slecht afloopt. Samantha
heeft met hem te doen. Ze kan hem niet alleen helpen met zijn administratie,
maar meent dat ze zelf ook gevoelens heeft, al is ze bevreesd dat die
geprogrammeerd zijn. Ze hebben zelfs enig subtiel tactiel contact, waarbij
Theodore zelfs opgewonden werd. Hij rent met haar in zijn borstzak naar het
strand en luistert daar naar een muziekstuk dat zij ter plekke gecomponeerd
heeft.
Amy is sip omdat Charles de relatie verbroken heeft, in een
klooster is gegaan en omdat het met haar documentaire ook niet erg opschiet. Theodore
helpt haar en vertelt over zijn eigen geluk. Samantha vertelt later dat ze jaloers
is op hun contact en wil graag naar Theodore kijken als hij slaapt. Daartoe zet
hij de camera van zijn mobiele telefoon op zichzelf gericht op zijn nachtkastje.
Een wending krijgt de film tijdens de ontmoeting tussen
Charles en Catherine over het tekenen van de scheidingspapieren. De gevoelige Catherine
verwijt hem dat hij geen relatie kan krijgen met een echt mens en zijn
toevlucht neemt tot een surrogaat. Haar verwijt zet hem aan het denken en maakt
hem verdrietig. Samantha voelt dat Theodore een hart onder de riem nodig heeft
en nodigt een collega van haar uit die wel een lichaam heeft, maar dat seksuele
contact wil evenmin vlotten.
Er ontstaat zelfs onenigheid tussen Theodore en Samantha,
waardoor Theodore voor troost naar Amy gaat die inmiddels zelf ook een digitale
hulp heeft. Ze praten over het nut van een digitale relatie, waarbij Amy zegt
dat het leven kort is en dat ze ook wel wat vreugde mag hebben. Daarop komt het
toch weer goed tussen Theodore en Samantha.
Ze gaan zelfs op vakantie naar de sneeuw. Een onderhoud
tussen Samantha en filosoof Alan Watts schiet Theodore in het verkeerde
keelgat. Hij maakt een wandeling en ploetert door de sneeuw. Als hij hoort dat
Samantha 8316 relaties tegelijk onderhoudt, waarvan 641 liefdesrelaties, is hij
helemaal verstoord, maar toch is hij ongelukkig als hij hoort dat de digitale
besturingssystemen ermee ophouden. Voor vertrek zegt Samantha nog dat hij haar
maar eens moet komen opzoeken. Samen met Amy gaat Theodore het dak op om nog
een laatste blik van hen op te vangen. De allerlaatste blik is voor elkaar.
Hoofdrolspeler Joachim Phoenix speelde in hetzelfde haar samen met Marion Cottilard in The immigrant.
Hoofdrolspeler Joachim Phoenix speelde in hetzelfde haar samen met Marion Cottilard in The immigrant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten