Commentaar op rollen in paleisdrama kan enige leegte niet
verhullen
De Shakespeare Club was de voorloper van de huidige COC, die
inmiddels alweer haar zeventigste jubileum vierde. Het was een club in de jaren
veertig en vijftig waar mensen met afwijkende gevoelens en ideeën gehoor
vonden. In het theaterstuk met dezelfde naam wordt die uitlaatklep verbeeld
doordat de acteurs rond de scènes uit een paleisdrama uiting geven aan hun
eigen misère.
De voorstelling begint met een prachtige klaagzang van
prinses Velvet. Ze maakt zich los uit het statsieportret op de achtergrond en
brengt in het volle licht haar treurnis ter sprake, al wordt dat niet meteen
opgepikt door een lacherig publiek. Al gauw echter begrijpt men dat het haar
menens is: ze lijdt onder haar lesbische gevoelens waarmee ze geen kant op
kant, temeer omdat haar moeder haar geen enkele ruimte geeft. De tekst waarmee
Velvet haar ongenoegen naar voren brengt is sterk, met sappige details over
boerenmeiden in het hooi en een leven in een poezenmand waar men niets liever
doet dan elkaar likken.
De koningin, gespeeld door Christine van Stralen, is het
prototype van hooghartigheid, zoals het statige maar stijve Elisabethiaanse kostuum laat
zien. Ze verbiedt haar dochter om naar een sportveld te gaan om een meidenteam
aan het werk te zien en in de kleedkamer nog even van de bezwete lijven te
genieten. De moeder wil dat Velvet aan een man komt. Een echte heteroseksuele
relatie zal haar bevrijden van haar ingebeelde gevoelens.
De ijzige tirade is aanleiding om in het stuk in te breken.
Anil die de rol speelt van de vriend van de homoseksuele kroonprins Espin, stelt
de praatjes van Christine aan de orde. Hij wijst op de emancipatoire
bedoelingen van de club, maar veel gehoor vindt hij niet bij haar. Ze wordt als
koningin alleen maar narriger omdat haar zoon, vroeger zo’n lieve jongen en na
de dood van de aan lager wal geraakte koning een steun, ook al andere dromen
heeft dan die van een saaie troonopvolger.
Het taalregister dat de koningin hanteert is heel wat volkser
dan dat van de prinses. Dat blijkt al uit de uitspraak van de koningin op de
flyer, namelijk dat ‘ Something is rotten in this rotland.’ Het land waar ze op
doelt is haar eigen kleine koninkrijk dat niettemin veel werk kost, terwijl ze
zich op geen enkele manier gesteund voelt door haar kinderen. De lessen die
huisleraar Sousou aan Espin geeft, komen ook al niet van de grond. De leraar
die voor elk gat te vinden is, vindt dat de kroonprins maar eens de bloemetjes
buiten moet zetten. Hij bekent het publiek dat hij het als oudere homo niet
gemakkelijk heeft en in plaats zich in het uitgaansleven te storten ’s avonds
op de bank Proust leeft, al is dat ook niet verkeerd
In een scène die, net als vaker, te weinig aan de
verbeelding overlaat, zien we de ontmoeting tussen Espin en de minder
geciviliseerde Concul tot stand komen. Het taalregister van de laatste staat
haaks op dat van het hof en valt daarmee uit de toon. Natuurlijk is de moeder
geschokt over de volgens haar gedegenereerde relatie tussen haar zoon en zijn
vriend, maar niet veel later moet ze van Sousou vernemen dat haar dochter met
bittere kruiden een eind aan haar leven gemaakt heeft.
In plaats van tot het besef te komen dat vrijheid en ruimte
op zijn plaats zouden zijn in haar kleine koninkrijk, houdt ze halsstarrig vast
aan haar eigen principes. Ze haakt af en komt als Christine nog eens om haar
zaak te bepleiten in het gezelschap dat zich afvraagt of een afwijkende mening
wel gepast is binnen hun gezelschap. Eerder al zei Christine dat ze alleen maar
lekker wilde spelen en verder niets. Helaas werd door die opvatting een dramatische
ontwikkeling aan het publiek onthouden. Het idee van tekstschrijver Rob de
Graaf om de spelers commentaar te laten leveren op hun rollen, leverde niet het
spektakel op dat men zou verwachten en kon daarmee, de fraaie kostuums ten
spijt, een zekere leegte niet verhullen.
Hier
meer informatie en foto’s op de site van De Gemeenschap. De foto op de omslag
is niet van Sanne Peper, maar van Casper Koster, zo meldde me een medewerker van De Gemeenschap.
bijgewerkt op 30 januari om 19:45 uur.
bijgewerkt op 30 januari om 19:45 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten