Ziekte huisarts vormt bron van ingewikkelde
loyaliteitsgevoelens
Nicole van Kilsdonk draait alweer enige tijd mee in de
filmwereld met regelmatig een nieuwe productie. Eerder besprak ik haar film Man, vrouw, hondje (1999), die een paar
jaar geleden nog eens werd uitgezonden als eerbetoon aan Kees Brusse. Vijftien
jaar later maakte ze Onder het hart,
dat in het Engels In the heart heet.
De laatste titel is duidelijker dan de Nederlandse die net als de film zelf niet
helemaal raak is.
Het is moeilijk te zeggen wat er aan Onder het hart schort want de tekst van Peer Wittenbols mag er zijn
en het spel van Koen de Graeve, Kim van Kooten en Lies Visschedijk is ook niets
mis. Wellicht is het toch het onderwerp dat niet helemaal geslaagd is: de
strubbelingen die ontstaan als een man, die net bij zijn vrouw is weggegaan en
een nieuwe vriendin heeft, hoort dat hij een hersentumor heeft. Ik moest nadat
de ziekte geconstateerd was meteen denken aan Turks fruit, een film met veel meer impact.
De man die met zijn aandoening geconfronteerd wordt, heet
Luuk en is huisarts. Op een dag is hij met zijn puberdochters naar een
vlindertuin, waar biologe Masha werkt. De ontmoeting tussen Luuk en Masha vindt
plaats nadat hij per ongeluk op een vlinder is gaan zitten, hetgeen meteen al
tot een grappige situatie leidt. Luuk houdt goede herinneringen over aan hun
ontmoeting en gaat nog een keertje terug. Van het een komt het ander en voor we
het weten zien we een eerste happerige kus, gevolgd door een onstuimige
vrijpartij.
De eerste irritatie dient zich aan tijdens een spelletje
midgetgolf, dat misschien al te kneuterig is voor een echte romance. Masha is
nogal overstuur dat Luuk haar nog niet aan zijn dochters wil voorstellen, maar eerst
nog een tijdje voor zichzelf wil houden. Desalniettemin volgt per ongeluk een
confrontatie met de dochters van Luuk. Vooral de oudere Sophie moet niets van
Masha hebben. Haar broer Rogier, een gemoedelijke caféhouder met een vrouw die
op het punt van bevallen staat, buigt zich over de karaktereigenschappen van
Luuk en keurt hem goed. De twee kunnen daarop op zoek naar een nieuwe woning.
Tijdens een bezoek met een makelaar die heel onnodig lijdt
aan bloedneuzen, hoort Masha dat Luuk met spoed naar het ziekenhuis vervoerd
is. Als ze zich daar heen haast ziet ze diens vrouw Suzanne aan het bed zitten
en deinst ze achteruit. Dat vormt een duidelijke vooruitwijzing naar de
problemen die gaan komen. Hoe stelt Masha zich op tegenover het gezin van Luuk
dat nog altijd hele sterke banden met hem heeft? Ook vanuit de zieke Luuk
gezien zijn de loyaliteitsgevoelens lastig te bepalen. De onzekerheden zijn
groot. Masha trekt zich in de laatste fase terug en komt pas weer terug tijdens
de euthanasiebijeenkomst.
Het valt niet mee om de genuanceerde verhoudingen rond het
afscheid van een geliefde helder voor het voetlicht te brengen, zelfs niet met
de romantische muziek die af toe ook onder de beelden doorloopt. Masha weet dan
ook niet meteen antwoord te geven op de vraag van de jongste dochter of ze op
haar twaalfde verjaardag komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten