Bezit van vuur een belangrijke stap op weg naar beschaving
In de film Quest for
fire – in het Frans La guerre du feu
genoemd – gaan we 80.000 jaar terug in de tijd toen de mens nog meer op een aap
leek dan op zijn huidige verschijning.
De Neanderthalers, zoals we hem tegenwoordig noemen, leefden
in de rotsen en mochten zich zeer gelukkig prijzen met het bezit van vuur.
Daarmee hield men ook wilde dieren van zich af zoals in het begin van de film
te zien is.
Socioloog Joop Goudsblom (1932) was zeer onder de indruk van
de film omdat daarin werd uitgedrukt hoe belangrijk het vuur voor de mens was.
In gesprek met Wim Brands praatte hij over zijn boek Vuur en beschaving, dat voor het eerst in 1992 verscheen. Inmiddels zijn ook zijn memoires onder de titel
Geleerd. verschenen. Die werden zeer
positief besproken door Arnon Grunberg in de Volkskrant van 17 december j.l..
De film Quest for fire
van de Canadees Jean-Jacques Annaud is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1911 van de Brusselaar J.H. Rosny sr.
(1856-1940). Op grond van de inhoud begreep ik dat het verhaal gaat over de stam van
de Ulam, die in een gevecht met de Wagebu het vuur kwijt raakt. Een drietal van
hen, Noah, Amoukar en Gaw genaamd, gaat er weer naar op zoek en beleven daarbij
vele avonturen. Ze komen onder andere een vrouw tegen van een andere stam die
door kannibalen gevangen is genomen en als voedsel dient. Deze Ika speelt een
belangrijke rol als het gaat om zelf vuur maken. In de film is het nogal moeilijk
om, buiten Ika, uit te maken wie wie is, daarom noem ik de drie mannen verder
ook niet bij naam. De communicatie verloopt vooral via het uitstoten van
klanken, zoals we ook wel kennen van het apenverblijf in de dierentuin. Alleen
Ika bezit over meer taal.
Na de bloederige strijd tegen de Wagebu hebben de Ulam zich
teruggetrokken op een mistig eilandje te midden van water. Hier zijn ze in
ieder geval veilig voor de wolven die zich tegoed doen aan de lijken en ook de
levenden bedreigen. Tijdens de overtocht door het water gaat het vuur verloren
dat in een korf zat. Drie leden van de Ulam gaan op weg om weer nieuw vuur te
vinden. De eerste bedreiging vormen leeuwen die het op hun lijven gemunt
hebben. De mannen weten net nog een boom te bereiken waar ze onbereikbaar zijn
voor de hongerige roofdieren. Het water loopt hen in de mond als ze beneden
herten zien, maar ze moeten genoegen nemen met eieren die ze uit nesten stelen.
Kannibalen hebben vuur, zo zien ze aan rook diep in de vallei. Ze weten dat met
een list te ontfutselen en nemen ook Ika mee die aan een boom was opgehangen.
Mammoeten vormen een nieuwe bedreiging maar die blijken vereerd met een pluk
stro en gaan daarop achter de kannibalen aan.
Op de terugweg wijst Ika naar de nederzetting van haar stam,
maar dat wordt genegeerd. Als ze weg is, gaat een van de mannen op onderzoek
uit en belandt in het drijfzand. Voordat hij met speren gedood wordt, redt Ika
zijn leven. In een bijzonder ritueel moet de man met een vrouw van de stam op
zijn hondjes neuken, terwijl hij met veel genoegen, als ware het een peepshow,
wordt gadegeslagen door de rest van de stam. Ika gaf zich eerder niet
vrijwillig aan de mannen, die, zoals gebruikelijk is, nogal hardhandig neuken,
maar zoekt wel het contact met een van de mannen en leert hem op een
liefdevoller manier zich met haar te verenigen. Bij thuiskomst belandt het
meegebrachte vuur door een onverlaat in het water. Uiteindelijk is het Ika die
laat zien hoe met zelf vuur kan maken door wrijvingsweerstand. Ze heeft daartoe
ook brandstof bij zich, door Goudsblom een van de drie componenten van het
maken van vuur genoemd.
Nog vermeld dient te worden dat de muziek van Philip Sarde
een mooie ondersteuning van dit rauwe verhaal biedt. De dramatische momenten
worden zwaar aangezet en de lieflijker fragmenten worden met een panfluit.
Desmond Morris, schrijver van De naakte
aap (1967), controleerde de lichaamstaal en de bewegingen van de spelers.
Ik heb die film ook een keer besproken op mijn blog. Volgens mij gaat de film over de moderne mens en niet over Neanderthalers, hoewel die misschien wel een bijrol spelen in de film. De "onverlaat" was een inproductief stamlid dat de speciale taak had gekregen om het vuur te bewaken. Helaas struikelt hij tijdens een vreugdedans in het water en dan is het vuur uit.
BeantwoordenVerwijderenDie "leeuwen" moesten sabeltandtijgers voorstellen. Die diersoort is uitgestorven.
http://www.kblog.nl/2014/11/quest-for-fire/