Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 9 januari 2017

Filmrecensie: The here after (2015), Magnus von Horn


Pijn van een jonge delinquent mooi zichtbaar gemaakt

Het debuut van de Zweedse filmmaker Magnus van Horn, die in Polen aan de filmacademie studeerde, mag er zijn. Het onderwerp is boeiend genoeg. De eenzaamheid van een jonge delinquent die weer aansluiting probeert te vinden bij zijn vroegere leven in een Zweedse plattelandsgemeente, wordt fraai weergegeven met lange shots, die The here after ofwel Efterskalv veel zeggingskracht geven. De harde geluiden van de televisie en knetterende brommertjes versterken die alleen maar.

Van Horn vertelt het verhaal op een rustige manier van begin tot eind zonder een flashback naar de gebeurtenis die hoofdpersoon John twee jaar van zijn leven in een cel kostte. In het begin van de film wordt hij door zijn vader met de auto opgehaald uit de gevangenis. Met lange shots op het gezicht van John schept Van Horn spanning over hetgeen John overkomen is en wat hem nog gaat overkomen.

Dat laatste valt niet mee. De aansluiting op school verloopt nogal desastreus en zijn vader is ook de gemakkelijkste niet. Een moeder ontbreekt en broertje Filip is nog te klein om John tot steun te zijn. De enige die hem echt goed gezind is, is schoolgenootje Malin, het nieuwe buurmeisje van Bea, die de reden was dat John in de gevangenis belandde. In een fraaie scène uit het begin van de film komt John Beai n de supermarkt tegen. Zij werkt hem meteen tegen de vloer, waardoor John door zijn vader ontzet moet worden.

Na een eerste wantrouwen van John die ziet dat Malin heeft gezien dat hij uit het huis van de ouders van Bea kwam, ontstaat er een band tussen de twee. Malin neemt John mee naar haar huis en vraagt hem, terwijl ze samen in de schuur een brommer repareren, naar het incident. Malin hoort dat Bea inmiddels verkering had met Kim, maar dat John toch nog heel kwaad werd toen zij met hem naar bed ging. Malin vraagt John zelfs voor te doen hoe hij Bea te grazen nam.

Een aparte plaats in de film neemt de opa van John en Filip in. De oude man komt wel eens op de boerderij en schiet daar op een dag de zieke hond dood, terwijl Filip een dierenarts ging bellen. Filip is des duivels en neemt het zijn oudere broer kwalijk dat hij daar niets tegen gedaan heeft en zelfs een graf voor de hond graaft. Hij verdomt het zelfs om naar huis te gaan als zijn vader hem te midden van voetballende jongens ziet en roept. De scène waarin de groep zich tegen de vader keert, is angstwekkend, de volgende scène waarin men de ramen bij het gezin ingooit is angstaanjagend. Het laat zien wat er gebeurt als er helemaal niet gecommuniceerd wordt. De crisis die ontstaat wordt heel sterk door Von Horn in beeld gebracht.

John zegt verschillende keren dat hij niet alleen wil zijn. Hij doet zijn best om aansluiting te vinden bij zijn eerdere vriendengroep, maar wordt bij de eerste gelegenheid al uitgekotst. Ook thuis heeft hij het niet gemakkelijk met een vader die vooral oog heeft voor zijn tafelmanieren. Het enige wat hij op het eind nog kan bedenken om Bea te vragen hem met een geweer dood te schieten.

Hier de trailer, die begint met de eerste dag van John op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen