Sterke weergave van de strijd tussen koppige Rus en corrupte
burgemeester
De leviathan is een bijbels monster stammend uit de oertijd,
die nog steeds zijn invloed op het leven uitoefent. In de film Leviathan van Andrej Zvyagintsev spookt
dit monster in het hoofd van hoofdpersoon Kolja, een automonteur die de strijd
aanbindt met de louche burgemeester Vadim Shelevgat in zijn dorp over zijn
huis, garage en land. Vadim wil daar graag een villa op bouwen en heeft daartoe
al de nodige wettelijke stappen gezet. De plaatselijke pope, die op de hand is
van burgemeester, waarschuwt Kolja voor de leviathan als hij al behoorlijk in
de problemen zit en net zijn vrouw heeft verloren.
In dit fascinerende sociaal drama, spelend in Rusland aan de
kust met de Barentszee, krijgt Kolja de steun van zijn oude vriend Dimitri uit
Moskou. In het begin van de film gaat Kolja in de vroege ochtend naar het
station om zijn vriend op te halen. Nadat hij heeft ingecheckt in een hotel in de
stad, rijden ze samen naar het huis van Kolja om de zaak tegen de burgemeester
door te nemen. Onderweg worden ze aangehouden bij een politie controle, maar
het is meteen duidelijk dat die op de hand van Kolja is. Op de vraag of hij die
dag nog een auto van collega Stephanitsj kan repareren, moet hij een negatief
antwoord geven. Hij moet nog naar de rechtbank om de uitspraak van het geschil
met de burgemeester te vernemen. In de auto moppert hij tegen Dimitri over het
verzoek. Daarmee krijgen we meteen een indruk van zijn driftige karakter.
Dat blijkt ook thuis bij zijn vrouw Lilja en zijn zoon,
afkomstig uit een eerder huwelijk. Omdat de jongen brutaal is tegen Lilja
krijgt hij een klap voor zijn kop van Kolja. Dimitri probeert de zaak te
sussen. Van Lilja hoort Dimitri dat zij wel wil verhuizen. Kolja maakt het weer
goed met zijn zoon door hem naar zijn school te laten rijden. Tijdens de
uitspraak van de rechter, die de lange tekst snel voorleest, krijgt Kolja nul
op zijn rekest. Dimitri heeft echter een en ander uitgezocht over het verleden
van Vadim en confronteert hem daarmee. Hoewel de burgemeester belooft met geld
over de brug te komen, laat hij Dimitri in elkaar slaan.
Als die daarop de trein naar Moskou neemt, blijkt ook Lilja
verdwenen. Eerder al kreeg ze een affaire met Dimitri, die tijdens een mooi in
beeld gebracht schietfeestje van Stephanitsj aan het licht kwam. Kolja verdenkt
haar ervan dat ze Dimitri achterna is gereisd, terwijl de kijker weet dat ze
vooral overstuur was over het woedende gedrag van de zoon van Kolja. In een
aangrijpende scène zien we dat ze de volgende ochtend niet naar haar werk in de
visfabriek gaat maar naar de kust, om daar, zo meent de kijker een uitweg te
vinden voor haar problemen.
De vader zoon relatie speelt net als in The return (2003) een belangrijke rol in de film. Kolja heeft een
moeilijke verhouding met zijn zoon en probeert de onenigheid tussen hem en zijn
nieuwe vrouw te sussen, tot dat niet meer gaat. Kolja probeert de problemen,
zoals eerder in de film, met wodka weg te spoelen, maar uiteindelijk blijkt het
monster in zijn hoofd toch aan de winnende hand.
De muziek van Philip Glass waarmee het drama begint en
eindigt is van een hemelse schoonheid. De beelden daarbij van de golven die op
de rotsen slaan zeggen veel over de harde strijd tussen twee koppige lieden en
het onderspit dat een onvervalste Rus delft tegen het corrupte staatsapparaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten