Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 17 januari 2017

Ivo Victoria over Billie & Seb, VPRO Boeken, 15 januari 2017


Een echt gesprek leidt tot andere denkbeelden

De Antwerpse schrijver Ivo Victoria (1971) schreef eerder al drie romans, die, zoals hij op zijn site schrijft, nog nimmer in de prijzen vielen. Billie & Seb is een roman over de zeventienjarige, licht autistische Seb, die treurt over zijn geliefde Billie die in coma ligt na een ongeval op een trampoline. Gespreksleider Carolina Lo Galbo merkt in het gesprek op dat Billie ook al voorkwam in de tweede roman Gelukkig zijn we machteloos (2011) en dat ze toen in coma geraakte. Billie vervult de functie van zuiverheid voor Seb.  

Lo Galbo vraagt meteen naar het airsoft-wapen - een namaakwapen dat plastic bolletjes schiet - dat in de roman voorkomt.
Victoria denkt niet dat hij zoiets cadeau zou doen aan zijn dochters. Het idee daarover kwam hij tegen toen vrienden van hem vertelden over hun moeilijke zoon die baat had bij een airsoft-wapen. Hij zocht ernaar op internet en ontdekte dat mensen daarmee gevechten naspelen. Hij vroeg zich af wat dit over onze maatschappij zegt. De Tweede Wereldoorlog ligt inmiddels buiten het geheugen van de jongere generatie. Zij gaan weer oorlogje spelen alsof er nooit zoiets geweest is. Airsoft is inmiddels ook een officiële sport. Victoria stelde zich de vraag waarvoor jongeren die dit spelen nog bereid zouden zijn om zich in te zetten. Het verhaal verbreedde zich met de licht autistische Seb die moeite heeft met contact omdat hij vaak de context van woorden niet begrijpt. Billie accepteert hem zoals hij is. Samen met haar trampoline springen is fijn, totdat Billie een ongeluk krijgt en in coma raakt. Seb mag haar niet bezoeken en gaat op zoek naar het gevoel dat hij kwijt is geraakt en komt uit op het schieten. Victoria heeft zelf nooit met een airsoftwapen geschoten. Dat zou zijn verbeelding alleen maar belemmeren.

Lo Galbo gaat in op Syriëstrijders die in een bungalowpark samenkomen.
Victoria ontleende dat aan een artikel over een soortgelijke gebeurtenis in Duitsland. Terroristen in spe werden niet zozeer gedreven door religieuze motieven, maar uit verveling en de behoefte zelf iets voor te stellen. Van de Rote Armee Fraktion hadden ze nog nooit gehoord. Ze raakten begeesterd vanuit een leegte. Het bracht Victoria op de vraag wat een held nou eigenlijk is. Het antwoord op die vraag maakt ook een deel van het boek uit. Volgens hem komt zoiets toevallig op je pad. De grens tussen heldendom en dader is maar heel dun. De jongens met wie Seb na het ongeluk van Billie gaat schieten, hebben ook weinig toekomst. Victoria was benieuwd hoe men die zag. In alle onschuld gaat men op zoek naar iets dat hen in beweging brengt. Volgens Victoria denkt iedereen altijd dat men in een bepaalde situatie de beste beslissing neemt. Er is weinig voor nodig om het leven een ingrijpende wending te geven.

Lo Galbo merkt op dat Billie & Seb naast alle geschiet een romantisch boek is.
Victoria beaamt dat het gaat om een verlangen naar echtheid en eerlijkheid. Dat romantische is uit de mode geraakt. De natuur speelt ook een belangrijke rol in het boek. De mens is daarin maar een voetnoot. De wereld zou best zonder mensen kunnen. Victoria wilde graag een boek over het heden schrijven. Over de omgang tussen mensen die niet best is omdat men tijdens een gesprek al uitgaat van het eigen gelijk, terwijl het denken juist in een gesprek wordt gestimuleerd. De oom en de ouders van Seb zetten de woorden echter naar hun hand. Vandaar dat ze pas namen krijgen als ze zich meer openstellen voor de ander.

Hier de site van Ivo Victoria met meer informatie, hier een leesfragment op de site van Athenaeum Boekhandel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen