Een echt gesprek leidt tot andere denkbeelden
De Antwerpse schrijver Ivo Victoria (1971) schreef eerder al
drie romans, die, zoals hij op zijn site schrijft, nog nimmer in de prijzen
vielen. Billie & Seb is een roman
over de zeventienjarige, licht autistische Seb, die treurt over zijn geliefde
Billie die in coma ligt na een ongeval op een trampoline. Gespreksleider
Carolina Lo Galbo merkt in het gesprek op dat Billie ook al voorkwam in de
tweede roman Gelukkig zijn we machteloos
(2011) en dat ze toen in coma geraakte. Billie vervult de functie van
zuiverheid voor Seb.
Lo Galbo vraagt meteen naar het airsoft-wapen - een
namaakwapen dat plastic bolletjes schiet - dat in de roman voorkomt.
Victoria denkt niet dat hij zoiets cadeau zou doen aan zijn
dochters. Het idee daarover kwam hij tegen toen vrienden van hem vertelden over
hun moeilijke zoon die baat had bij een airsoft-wapen. Hij zocht ernaar op
internet en ontdekte dat mensen daarmee gevechten naspelen. Hij vroeg zich af
wat dit over onze maatschappij zegt. De Tweede Wereldoorlog ligt inmiddels
buiten het geheugen van de jongere generatie. Zij gaan weer oorlogje spelen alsof er nooit zoiets geweest is. Airsoft
is inmiddels ook een officiële sport. Victoria stelde zich de vraag waarvoor
jongeren die dit spelen nog bereid zouden zijn om zich in te zetten. Het
verhaal verbreedde zich met de licht autistische Seb die moeite heeft met
contact omdat hij vaak de context van woorden niet begrijpt. Billie accepteert
hem zoals hij is. Samen met haar trampoline springen is fijn, totdat Billie een
ongeluk krijgt en in coma raakt. Seb mag haar niet bezoeken en gaat op zoek
naar het gevoel dat hij kwijt is geraakt en komt uit op het schieten. Victoria
heeft zelf nooit met een airsoftwapen geschoten. Dat zou zijn verbeelding alleen
maar belemmeren.
Lo Galbo gaat in op Syriëstrijders die in een bungalowpark
samenkomen.
Victoria ontleende dat aan een artikel over een soortgelijke
gebeurtenis in Duitsland. Terroristen in spe werden niet zozeer gedreven door
religieuze motieven, maar uit verveling en de behoefte zelf iets voor te
stellen. Van de Rote Armee Fraktion hadden ze nog nooit gehoord. Ze raakten
begeesterd vanuit een leegte. Het bracht Victoria op de vraag wat een held nou
eigenlijk is. Het antwoord op die vraag maakt ook een deel van het boek uit.
Volgens hem komt zoiets toevallig op je pad. De grens tussen heldendom en dader
is maar heel dun. De jongens met wie Seb na het ongeluk van Billie gaat
schieten, hebben ook weinig toekomst. Victoria was benieuwd hoe men die zag. In
alle onschuld gaat men op zoek naar iets dat hen in beweging brengt. Volgens
Victoria denkt iedereen altijd dat men in een bepaalde situatie de beste
beslissing neemt. Er is weinig voor nodig om het leven een ingrijpende wending
te geven.
Lo Galbo merkt op dat Billie & Seb naast alle geschiet
een romantisch boek is.
Victoria beaamt dat het gaat om een verlangen naar echtheid
en eerlijkheid. Dat romantische is uit de mode geraakt. De natuur speelt ook
een belangrijke rol in het boek. De mens is daarin maar een voetnoot. De wereld
zou best zonder mensen kunnen. Victoria wilde graag een boek over het heden
schrijven. Over de omgang tussen mensen die niet best is omdat men tijdens een gesprek
al uitgaat van het eigen gelijk, terwijl het denken juist in een gesprek wordt
gestimuleerd. De oom en de ouders van Seb zetten de woorden echter naar hun
hand. Vandaar dat ze pas namen krijgen als ze zich meer openstellen voor de
ander.
Hier de site van
Ivo Victoria met meer informatie, hier een
leesfragment op de site van Athenaeum Boekhandel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten