Westerse consument en burger in conflict met elkaar
Er is tegenwoordig in voordeelwinkels veel te koop voor
weinig geld. Prijsvechters maken, net als in de lucht, de winkelstraten
onveilig. Kopen is het nieuwe kijken, zegt Ronald Duong in een van zijn vele
oneliners. Maar wat is de prijs daarvan? De vraag of we in een
consumentenparadijs leven of in een wegwerpmaatschappij had van mij niet
gesteld hoeven te worden. Dat een prijsvechter een toonbeeld van onze
gelijkheid zou zijn, gaat er al helemaal niet in. Het gaat er eerder hoe we een
einde maken aan al die verspilling.
Aflevering 1: Goedkooplust
Ronald gaat met een huisvrouw naar een Action, waar de
artikelen bijna niets kosten. Ze vraagt zich niet af hoe dat kan, maar beschouwt
de winkel als een paradijs en heeft de lage prijzen ook nodig om met haar gezin
rond te komen.
Ons koopgedrag wordt door onbewuste factoren bepaald, zegt
een neuromarketeer die dat goed weet uit te buiten. Marijn Frank laat haar
hersenen doormeten terwijl aan haar artikelen voorbij trekken. Ze hoort dat
haar oog al beslist heeft voor ze zelf een keuze heeft gemaakt. Een
hersenonderzoeker zegt dat onze keuzes door pijn en verlieservaringen gekleurd
worden. De prijzen in de voordeelwinkel gaan onder de pijnprikkel door.
Pijnvrij winkelen heeft de winkelstraat ingrijpend veranderd, zegt Ronald.
Econoom Brando Milano zegt dat onze uitgaven paradoxaal
genoeg gestegen zijn door de goedkope artikelen. Deze hebben een ware spullentsunami
veroorzaakt. Ronald onderzoekt dit aan de hand van een goedkope windlicht. Door
de liberalisering van de wereldhandel maakt China dit soort producten voor de
westerse markt. Omdat geen importeur in Nederland daarover iets kwijt wil, gaat
Ronald met een visitekaartje van de denkbeeldige firma Trupp naar een
speelgoedstad in China. Hij hoort daar dat Lego blokjes daar tachtig procent
goedkoper zijn. Patenten zijn geen probleem. Rechtszaken daarover worden simpel
gewonnen. Zelfs speelgoedfabrikant Jumbo haalt de plastic onderdelen van
spellen uit China. Anders zou een spel te duur worden voor de Nederlandse
markt.
Door de inzet van de Chinese werknemer wordt er in West
Europa steeds minder geproduceerd, hetgeen een verschraling van de middenklasse
tot gevolg heeft. Door meer voor minder te kopen maken we onszelf werkloos.
Milano zegt dat de lonen wereldwijd dichter bij elkaar komen, maar dat de kloof
tussen rijk en arm in de westerse landen groter wordt. Dat is de ironie van de
globalisering die door westerse leiders als Carter werd ingezet. De vraag is of
we goedkoper kopen omdat we minder te besteden hebben of dat we minder te
besteden hebben omdat we goedkoop kopen.
Aflevering 2: Kopen we ons arm?
Ronald is in de speelgoedstad Shantou. Hij loopt door een
kolossale winkel waar alle artikelen die in de duizenden fabrieken gemaakt
worden, uitgestald liggen. Tussendoor kan men een massage krijgen. De artikelen
zijn allemaal van dezelfde soort: plastic, kleurig en goedkoop. Ronald vraagt
zich af wie de enorme productie tegen de laagste prijzen in gang heeft gezet en
komt uit op de Fransman Pascal Lamy, voormalig medewerker van de WTO en
architect van de vrijhandel die zegt dat er hierdoor minder armoede in de
wereld is.
Alan Tonelson, schrijver van het boek Race to the bottom wijst erop dat het gebrek aan regulering op
milieugebied en die van de rechten van arbeiders tot een proces heeft geleid
dat door de titel van zijn boek wordt uitgedrukt. De centrale overheid heeft
moeite om de toestand in het land te beheersen. In Hong Kong spreekt Ronald met
May Wong, die namens een ngo de arbeidsomstandigheden in China in de gaten
houdt. Ze stelt dat Chinese arbeiders de dupe worden van de lage
productiekosten. Ze worden bijvoorbeeld ziek van giftige stoffen waarmee ze
werken. Ronald gaat met haar iets drinken en zet zijn windlicht - volgens Wong een
product van uitbuiting - op tafel voor een romantisch effect. Volgens haar doet
de vakbond weinig aan rechten van arbeiders.
Wie niet hapt naar de baas kan zijn eigen gang gaan, zoals
ondernemer Cornelius Bakker die in China een mallenfabriek heeft. Sinds de stijging
van de lonen zijn de slaapzalen steeds minder in trek. Men woont liever in een
eigen appartement. Ronald constateert dat migranten toch nog vaak in een
slaapzaal wonen, om geld te besparen, waarmee ze later een eigen bedrijfje
kunnen beginnen. Milano spreekt van een precariaat dat werk verricht dat ook
door machines kan worden gedaan, maar blij is met het feit dat men toch werk
heeft. Ronald bezoekt ook een gezin dat inmiddels een eigen appartement bezit.
De man komt uit een boerenmilieu en heeft hard moeten werken om zich daaruit
bevrijden. Hij toont foto’s van een vakantie van vijf dagen naar Thailand en
hoopt dat zijn zoon meer vrijheid zal hebben om zijn eigen leven te bepalen.
Milano wijst op de groei van de Chinese middenklasse. Een
olifantengrafiek toont aan dat de westerse middenklasse klem zit tussen de
Chinese middenklasse en de klasse van de westerse superrijken. Volgens Lamy is
dat ook een verklaring voor de opkomst van Trump. In de Amerikaanse Walmart in
China liggen voornamelijk Chinese artikelen. Een terugkeer naar de oude
situatie acht hij nauwelijks mogelijk, want dat maakt producten alleen maar
duurder. Eerder ziet hij door technologische vernieuwing een wereldwijde
concurrentie ontstaan. Terwijl de westerse burger steeds bozer wordt, is de
consument blij met de goede artikelen. De spagaat is onprettig maar een uitweg
niet zo gauw te vinden.
Aflevering 3: Het plastic paradijs
Ronald gaat maar weer eens naar China, naar Ibou dit keer,
waar een showroom staat die alle in de stad vervaardigde artikelen voor
wegwerpprijzen etaleert. Omdat veel van de enorme toevloed aan artikelen wordt weggegooid
als men het genoeg vindt en liever weer iets nieuws koopt, ontstaat veel
milieuschade. Chinezen zelf volgen de aanwijzingen van Feng Shui over de
inrichting van hun huis en halen minder rotzooi in huis. Ronald spreekt met
geoloog Jan Zalasiewicz die stelt dat we in het antropoceen leven waarin de
menselijke productiedrift het aanschijn der aarde veranderd heeft. De
mineralenproductie is de laatste decennia enorm gegroeid, waardoor roofbouw
wordt gepleegd op de aarde. Dana Winograd van Plastic Free Seas wijst hem op al
het plastic dat zich in de baai van Hong Kong verzameld heeft, zelfs al is het
nog geen eb. Ze geeft ook een buisje met kleine stukjes plastic die overal
terecht komen. Laborante Heather Leslie spoort plastic resten zelfs op in bier
en in flessenwater. Michel Scholte wijst Ronald op de maatschappelijke kosten van
wegwerpartikelen die niet in de prijs verdisconteerd zijn, want anders zouden
die producten veel duurder zijn.
Merijn mag ook weer meedoen. Ze bezoekt Atelier Maarten
Baas, waarin de naamgever, een ondernemer, die duurzaamheid voorop heeft staan
en ook uit China importeert, maar dan houten en geen plastic meubelen. Ze
spreekt ook een medewerker van Rosti Mepal, een Nederlandse kunststofpionier, die
stelt dat zij tenminste de productie en consumptie van wegwerpartikelen
tegenhouden. Hun lunchboxen en – bekers gaan immers lang mee.
Ronald eindigt in stad waar alle zaklantaarns ter wereld
gemaakt worden. Ook zijn windlicht staat in een showroom, al komt die uit een
andere fabriek dan het licht dat hij in zijn rugzak heeft. Een meisje rekent
voor hoeveel meer korting hij krijgt naarmate hij grotere hoeveelheden afneemt.
Hij gaat naar de fabriek waar zijn windlicht gemaakt wordt, alleen helaas niet in
die maand, maar hij spreekt wel met een ontwerper die zegt dat hij het
zeshoekige licht heeft ontworpen naar een Nederlands model en dat het voor een
fabrikant goed is dat mensen veel kopen. Zalasiewicz spreekt daar tegenover van
een aantasting van de biodiversiteit door veranderingen die veel sneller gaan
dan vroeger. Hij denkt dat we aan de vooravond staan van massa uitsterving.
Helaas was de montage in de drie aflevering niet zo sterk,
waardoor een nogal warrig beeld ontstond van een probleem dat op zich heel
duidelijk is. Het gaat er, zoals ik in de inleiding al stelde, alleen om
hieraan iets te doen en liefst zo snel mogelijk. Mogelijk geeft Tegenlicht
hierop een antwoord want die heeft ook een aflevering over het antropoceen
gepland.
Hier
meer informatie op de site van de VPRO
Geen opmerkingen:
Een reactie posten