Mooie bijrol van Delon in zijn debuutfilm
Quand la femme s’en
mele is de debuutfilm van Alain Delon, zo hoorde ik in de documentaire Alain Delon - portret van een acteur. De romantische fragmenten die door Philippe Kohly getoond werden wekte mijn interesse. Delon speelt in de misdaadfilm een
kleine maar wel belangrijke rol als assistent van Henri Godot (Jean Servais),
de eigenaar van een bordeel in de wijk Pigalle. Het verhaal betreft een
meningsverschil in de onderwereld zoals dat zich daar vaker voordoet en dat
gepaard gaat met een afrekening.
Delon speelt de rol van Jo die door Godot is ingehuurd om
een concurrent te vermoorden, maar is ook geïnteresseerd in de zeventien jarige
Colette (Sophie Daumier), die met haar vader Félix (Bernard Blier) naar Parijs
komt omdat haar moeder Angèle (Edwige Feuillère) zich daar ophoudt samen met
Godot. Vlak voor de aankomst van Félix en Colette uit Grenoble dreigt Angele
ontvoerd te worden, maar Godot en Jo kunnen dat net aan voorkomen.
Na de aankomst van de familie rijdt Jo hen in de sportwagen
van Godot achterna naar het hotel waar zij hun intrek zullen nemen. Jo is meteen
weg van de bevallige Colette en neemt haar mee de stad in. Als Jo de
concurrentie op het spoor komt, belt hij met Godot en legt de heren om. Colette
die niets vermoedend een ijscoupe eet in een ijssalon, schrikt van de schoten,
maar Jo stelt haar gerust dat er niets aan de hand is. Hij heeft evenwel geen
tijd meer voor haar en springt in de sportwagen van Godot nog net voor de
politie arriveert. Als Colette bij het hotel aankomt en tegen haar moeder zegt
wat er gebeurd is, antwoordt Angèle dat zoiets gangbaar is in Parijs, maar toch
valt Colette nog flauw.
Een mooie scène rond het politie onderzoek naar de
verschillende moorden die over en weer gepleegd worden, speelt zich af op de
snelweg rond Parijs. Jo heeft Colette in de sportwagen meegenomen om te laten
zien hoe hard de wagen wel niet kan gaan. Ergens in de middenberm stopt hij om
Colette te kussen, terwijl de auto’s om hem heen toeteren. Als ze met haar
vader in de bioscoop zit wil ze weten hoe dat zit met dat kussen.
Niet veel later blijkt dat Jo haar goed kan gebruiken in de
zaak waarvoor hij is ingehuurd. Ze dient een envelop van het bureau van Godot
weg te pakken. Colette heeft inmiddels haar hart zodanig verpand aan de knappe
jongen dat ze zich voor zijn karretje laat spannen (zie foto). Angèle heeft echter door
wat haar dochter doet en pakt de enveloppe af. Dat leidt tot een ruzie tussen
moeder en dochter, waarbij Colette haar moeder uitscheldt voor hoer en tot een
ruzie tussen Jo en Godot die zijn assistent een bloedneus slaat en zijn
revolver afpakt.
De afloop is zoals van een misdaadfilm verwacht mag worden,
maar tenslotte vertrekken Félix en Colette weer veilig naar Grenoble. Hoe het
verder gaat met Godot en Angèle die hen op de trein zetten, valt nog te bezien.
Quand la femme s’en
mele is gebaseerd op de roman Sans
attendre Godot (1957) van John Amila en heeft voorzover ik het begrijp
niets te maken met het toneelstuk Wachten
op Godot van Samuel Beckett, die in 1953 in première ging.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten