Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 6 november 2016

Filmrecensie: The outlaw (1943), Howard Hughes



Drie sporen die met elkaar in de war komen

The outlaw is a story of the untamed West, staat te lezen op de filmrol. ‘Frontier days when the reckless fire of guns and passions blazed an era of death, destruction and lawlessness. Day when the fiercy desert sun beat down avengingly on the many who dared defy justice and outrage decency.Het is nogal gezwollen taal voor een drama van bordkarton, maar veel wordt goed gemaakt door de homo-erotische sfeer en het optreden van Jane Russell als Rio McDonald, die ondanks haar schoonheid bijna twee uur aan het kortste eind trekt en door de mannen nogal gemakkelijk wordt ingewisseld voor een paard.

De mannen waar het in The outlaw om gaat zijn Pat Garrett, sheriff van Lincoln County in New Mexico, zijn vriend Doc Holiday en de legendarische Billy the Kid. Hun sporen raken behoorlijk met elkaar in de war. De film begint met de aankomst van Doc in de plaats waar Pat inmiddels sheriff is. De vriendschap tussen de twee wordt op de proef gesteld door Billy die het paard van Doc gestolen heeft. Pat wil hem daarvoor oppakken, maar heeft buiten de sympathie van Doc voor Billy gerekend en kan daarom niet anders dan hen vanaf de volgende dag de verdere toegang tot het stadje te verbieden.

Na een spelletje poker vraagt Billy of Doc in zijn hotel slaapt, maar Doc heeft een vriendinnetje verderop. De wantrouwige Billy, zo blijkt, vindt meisjes maar niets. Als Doc zijn paard probeert terug te stelen, blijft Billy in de stal om zijn bezit te beschermen. In de nacht wordt hij aangevallen door Rio die wraak wil nemen op haar gedode broer. Er ontstaat een worsteling tussen de twee die veel lijkt op een amoureuze verstrengeling. Rio blijkt het vriendinnetje van Doc. De laatste brengt Billy naar haar toe als hij gewond is geraakt na een vuurgevecht met Pat.

Rio woont in een huis met haar tante en verzorgt Billy heel goed. Ze kruipt zelfs bij hem in bed als hij het koud heeft, maar daar is Billy zich niet van bewust. Pas een maand later komt hij weer bij kennis. De poging tot hun eerste kus wordt nadrukkelijk lang in beeld gebracht, maar faalt tenslotte. Als Doc terugkomt, blijken de twee nog in bed te liggen. Ze zijn inmiddels getrouwd. De tante praat zo luid over de terugkomst van Doc dat die argwaan krijgt. Billy biedt zijn verontschuldigingen aan Doc aan en wil het paard ruilen voor Rio, maar dat vindt Doc niet goed. Rio staat er bij met ongeloof. Ze is zo boos dat ze de waterzakken van de vertrekkende mannen met zand vult. Een afscheidskus kunnen we dus wel vergeten.

Tijdens de tocht meldt ook Pat zich die op zoek was naar de voortvluchtige mannen. Hij krijgt Doc te pakken, maar Billy ontsnapt en gaat terug naar Rio, niet om met haar te vrijen maar om haar te laten boeten voor het zand in de waterzakken. Hij neemt haar mee, bindt haar tussen de rotsen vast en vertrekt weer. Pat en Doc vinden haar en bedenken dat Billy weer terug zal komen, hetgeen inderdaad het geval is. Dan is de happy family weer compleet, merkt Doc op, al krijgt hij meteen weer ruzie met Billy over zijn paard.

Vijandige Mescaleros maken aan de tegenstellingen een eind. De vier vluchten met Rio voorop te paard. Tijdens een overnachting ontstaan weer de nodige complicaties, waarbij Doc door Pat wordt neergeschoten. Na een kwestie tussen Pat en Billy over de wapens van Billy, die ermee eindigt dat Billy Pat vastbindt aan een paal, kan de romance eindelijk beginnen. 

De muziek past fraai bij de beelden en bestaat uit delen uit Pathétique en Symphonie nr. 5 van Tchaikovsky en de instrumentale versie van Bury me not on the lone prairie.

Later kreeg Howard Hughes nog problemen met de censuurcommissie over de boezem van Jane Russell. In The aviator (2004) zien we dat hij zich daar met verve uitpraat. Hier een schreeuwerige trailer van The outlaw, hier Johnny Cash met Bury me not on the lone prairie.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten