Drie sporen die met elkaar in de war komen
The outlaw is a story of the untamed West, staat te lezen op de filmrol. ‘Frontier days when the reckless fire of guns
and passions blazed an era of death, destruction and lawlessness. Day when the
fiercy desert sun beat down avengingly on the many who dared defy justice and
outrage decency.’ Het is nogal gezwollen taal voor een drama van
bordkarton, maar veel wordt goed gemaakt door de homo-erotische sfeer en het
optreden van Jane Russell als Rio McDonald, die ondanks haar schoonheid bijna
twee uur aan het kortste eind trekt en door de mannen nogal gemakkelijk wordt
ingewisseld voor een paard.
De mannen waar het in The
outlaw om gaat zijn Pat Garrett, sheriff van Lincoln County in New Mexico, zijn
vriend Doc Holiday en de legendarische Billy the Kid. Hun sporen raken behoorlijk met
elkaar in de war. De film begint met de aankomst van Doc in de
plaats waar Pat inmiddels sheriff is. De vriendschap tussen de twee wordt op de
proef gesteld door Billy die het paard van Doc gestolen heeft. Pat wil hem
daarvoor oppakken, maar heeft buiten de sympathie van Doc voor Billy gerekend en
kan daarom niet anders dan hen vanaf de volgende dag de verdere toegang tot het
stadje te verbieden.
Na een spelletje poker vraagt Billy of Doc in zijn hotel
slaapt, maar Doc heeft een vriendinnetje verderop. De wantrouwige Billy, zo
blijkt, vindt meisjes maar niets. Als Doc zijn paard probeert terug te stelen,
blijft Billy in de stal om zijn bezit te beschermen. In de nacht wordt hij
aangevallen door Rio die wraak wil nemen op haar gedode broer. Er ontstaat een
worsteling tussen de twee die veel lijkt op een amoureuze verstrengeling. Rio
blijkt het vriendinnetje van Doc. De laatste brengt Billy naar haar toe als hij
gewond is geraakt na een vuurgevecht met Pat.
Rio woont in een huis met haar tante en verzorgt Billy heel
goed. Ze kruipt zelfs bij hem in bed als hij het koud heeft, maar daar is Billy
zich niet van bewust. Pas een maand later komt hij weer bij kennis. De poging
tot hun eerste kus wordt nadrukkelijk lang in beeld gebracht, maar faalt tenslotte.
Als Doc terugkomt, blijken de twee nog in bed te liggen. Ze zijn inmiddels getrouwd.
De tante praat zo luid over de terugkomst van Doc dat die argwaan krijgt. Billy
biedt zijn verontschuldigingen aan Doc aan en wil het paard ruilen voor Rio,
maar dat vindt Doc niet goed. Rio staat er bij met ongeloof. Ze is zo boos dat
ze de waterzakken van de vertrekkende mannen met zand vult. Een afscheidskus
kunnen we dus wel vergeten.
Tijdens de tocht meldt ook Pat zich die op zoek was naar de
voortvluchtige mannen. Hij krijgt Doc te pakken, maar Billy ontsnapt en gaat
terug naar Rio, niet om met haar te vrijen maar om haar te laten boeten voor het
zand in de waterzakken. Hij neemt haar mee, bindt haar tussen de rotsen vast en
vertrekt weer. Pat en Doc vinden haar en bedenken dat Billy weer terug zal
komen, hetgeen inderdaad het geval is. Dan is de happy family weer compleet,
merkt Doc op, al krijgt hij meteen weer ruzie met Billy over zijn paard.
Vijandige Mescaleros maken aan de tegenstellingen een eind.
De vier vluchten met Rio voorop te paard. Tijdens een overnachting ontstaan
weer de nodige complicaties, waarbij Doc door Pat wordt neergeschoten. Na een kwestie
tussen Pat en Billy over de wapens van Billy, die ermee eindigt dat Billy Pat
vastbindt aan een paal, kan de romance eindelijk beginnen.
De muziek past fraai bij de beelden en bestaat uit delen uit
Pathétique en Symphonie nr. 5 van Tchaikovsky en de instrumentale versie van Bury me not on the lone prairie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten