Een voorstelling om in te lijsten
De toneelvoorstelling Kunst
van Frank Vercruyssen van Stan en Kuno Bakker en Gilles Biesheuvel van Dood
Paard speelt zich af op de grens van kunst en werkelijkheid. Het begint er al
mee dat de mannen rondlopen op het lege toneel en druk aan het telefoneren
zijn. Dan komt er een wagentje met materialen binnengereden, waar men druk mee
aan de slag gaat. Als Gilles daarbij contact maakt met het publiek vraagt
iemand of de voorstelling al begonnen is, hetgeen volgens Gilles niet het geval
is. Als hij een zware lijst niet helemaal recht op een blauw zeildoek neerlegt,
zegt hij er tot genoegen van het publiek bij dat dit zo moet.
Kunst is een
verrassend sterk spel tussen drie oude vrienden, waarin Kuno de rol speelt van Serge,
een bemiddelde dermatoloog die juist voor heel veel geld een wit schilderij
heeft gekocht. Hij laat het zien aan luchtvaartingenieur Marc (Frank) die meteen
cynisch lacht. Daarop wil Serge wel eens horen wat vertegenwoordiger in papier Yvan
(Gilles) daarvan te zeggen heeft, maar die probeert zich buiten schot te
houden. De vrienden sluiten vervolgens bijna twee uur lang wisselende bondgenoten
met elkaar om in steeds heftiger mate het eigen gelijk te laten zegevieren,
waarbij ze niet te beroerd zijn om de buitenstaander in toenemende mate zwaar te
krenken.
Hun karakters zijn heel verschillend. Serge steekt volgens
Marc zijn geld in ultramoderne kunst, die alleen maar lucht is, Marc is iemand
die het allemaal zo goed weet en Yvan is een betreurenswaardige persoon die wat
beroep betreft aan lager wal is geraakt en in de netten van een hysterische dochter
van een oom met een papierfabriek verstrikt geraakt. De drie vrienden kennen elkaar
al vijftien jaar, nemen elkaar voortdurend de maat waarbij alledaagse conventies
doorbroken worden en waarbij het witte doek dat Serge gekocht heeft als
katalysator werkt.
De grens met de werkelijkheid is flinterdun. ‘Is dit een
educatieve publieksinteractie?’ vraagt Frank zich af als Yvan aan het publiek een
doek laat zien dat bij hem boven de schoorsteenmantel hangt en dat volgens Serge
rommel is. Frank voelt zich als Belg buitengesloten, maar gelukkig is er een
landgenoot in de zaal, naar wie hij opgelucht zwaait. Yvan loopt steeds met
zijn mobiel in de hand omdat hij familiale conflicten moet oplossen op weg naar
zijn huwelijk en wordt op een gegeven moment gebeld door zijn echte vrouw, die
vraagt hoe het met hem gaat, terwijl hij juist weer eens het pispaaltje is. ‘Goed,’
antwoordt hij haar, want wat kan hij anders zeggen. Het is zelfs niet zeker dat
zijn vrienden zullen komen getuigen. Als hij zegt dat hij moet huilen, geven ze
hem zonder compassie daartoe alle kans.
De chemie tussen de vrienden is dan misschien op het toneel
ver te zoeken maar voor de kijker vormen ze een prachtig humoristisch driespan,
de tragische en clowneske Yvan, de van zichzelf overtuigde kunstverzamelaar Serge
en cynische waarheidszoeker Marc, die met zijn Vlaamse tongval en ontwapenende dictie
een extra dimensie aan het stuk toevoegt.
Dit alles wordt gespeeld in een onttakeld decor met
rekwisieten die aan de kunstwereld doen denken (zie foto) waarin de ruimte nu eens de
huiskamer van Serge, dan weer die van Yvan is. De verschillende locaties gaan
moeiteloos in elkaar over. Kunst is
een voorstelling om in te lijsten, ook al is dat bij moderne kunst nauwelijks het
geval.
Kunst is een
bewerking van de toneeltekst Art (1994),
geschreven door de Britse Yasmina Reza (1959). Hier meer informatie over
de voorstelling op de site van de Toneelschuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten