Bokser vindt de liefde door schade en schande
De rouille et d’os,
de laatste film van Jacques Audiard heeft elementen die ook in zijn vorige film
Un prophète uit 2009 te zien waren.
Opnieuw speelt een man de hoofdrol. Zowel Malik als Ali weten geen andere weg
dan zich met domme kracht door het leven heen te knokken, maar anders dan Malik
leert Ali van zijn fouten. Terwijl de eerste film zich vooral in de gevangenis
afspeelt, is de tweede opgenomen aan de Zuid Franse rivièra.
Ali ofwel Alain van Versch is een Belg die met zijn zoontje
Sam naar Antibes treint. Daar woont zijn zus Anna. Haar man Richard, een
vrachtwagenchauffeur, haalt hen van het station. Allen hebben het niet breed.
Anna neemt producten die over de datum zijn mee uit de supermarkt waar ze
werkt. Ali wil daar als bewaker aan de slag, maar is eerst uitsmijter in een
disco. Tijdens een opstootje leert hij Stéphanie kennen. Omdat ze gewond is,
rijdt hij haar naar huis. Simon haar partner is niet blij met Ali en zet hem de
deur uit, maar Stéphanie laat zich niet door Simon commanderen.
Stéphanie is een trainster van orka’s. Tijdens een show
raakt ze zwaargewond waardoor ze haar onderbenen moet missen. Terwijl zij het
verlies daarvan verwerkt, bokst Ali, zoals hij vroeger gewend was en en passant
neukt hij een aerobicsdanseresje die in hetzelfde gebouw oefent. De
kleuterleidster geeft hem een standje omdat hij daardoor vaak te laat is om
zijn zoontje op te halen.
Hij werkt als beveiliger in de supermarkt van zijn zus, als
Stéphanie contact met hem opneemt. Hij heeft over haar ongeluk in de krant
gelezen en gaat naar haar toe. Ze heeft inmiddels een flatje toegewezen
gekregen van de verzekering en is depressief. Ali haalt haar daaruit door met
haar in zee te zwemmen. Dat was net wat Stéphanie nodig had. Ze hervindt haar
levenslust.
Ali wordt inmiddels gevraagd om mee te doen met thaiboksen
ergens op straat. Hij kan daarmee veel geld verdienen. Stéphanie ziet dat eerst
als een risico, maar gaat op haar prothesen toch met hem mee. Ali verdient goed
en trakteert zijn zoon op een speelgoedtractor en zijn zus op geld. Hoewel de
band tussen Stéphanie en Ali sterker wordt blijft hij tot ergernis van
Stéphanie het aerobicsdanseresje neuken. Hij is niet te beroerd om ook
Stéphanie, die onzeker is of ze nog kan neuken, eens een beurt te geven. Ali
ziet seks als een technische opdracht waarvoor hij operabel is. Het is
duidelijk dat hij een les nodig heeft om te leren dat seks niet alleen een
lichamelijke activiteit is. Met schade en schande leert hij wat liefde is.
De film is nogal sentimenteel van aard, wordt omlijst door
aanstekelijke popmuziek en is daardoor gemaakt voor een groot publiek. Het doet
goed voor de emancipatie van lichamelijk gehandicapten. Hier
een link naar een interview met hoofdrolspelers Marion Cottilard en Matthias
Schoenaerts en regisseur Jacques Audiard, waarin het onder andere over het
spelen zonder benen gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten