Onbestemde, poëtische film over de sociale
verhoudingen in Costa Rica
In zijn debuutfilm Agua
fria de mar schetst de Costaricaan Paz Fábrega een prachtig portret van de
verhoudingen in zijn land tussen verschillende bevolkingsgroepen. Dat doet hij vooral
op een subtiele, gevoelige, wat onbestemde manier met prachtige natuurbeelden rond
de kust nabij een natuurgebied, waar de gewone bevolking in de zomer kampeert.
Een van de gezinnen die door hun tent heeft opgeslagen is
dat van de zevenjarige Karina. Meteen wordt duidelijk dat ze een papa’s kindje is.
Haar vader pakt haar in de branding beet en neemt haar mee de golven in, vooral
ze aan het avondeten beginnen dat door haar moeder gekookt wordt. Karina is wat
dromerig kind, wat alleen te midden van haar drie oudere broers. Ze loopt
daarom die avond rond bij de rotsen.
Diezelfde avond wordt ze opgemerkt door Rodrigo en Mariana, een
jong stel dat met de auto uit de hoofdstad San José komt om in dit gebied hun
vakantie te vieren. Karina beweert tegen Mariana dat ze geen ouders meer heeft,
bij een oom woont die haar misbruikt en niet meer naar hem terug wil. Mariana
stelt voor dat ze de nacht in hun auto doorbrengt, maar Karina vindt dat niet
prettig en slaapt liever buiten, waarop Rodrigo en Mariana besluiten dan zelf
maar in de auto te overnachten om de volgende dag te zien wat ze met het meisje
gaan doen.
De vader van Karina zit de volgende ochtend op de uitkijk en
is opgelucht als hij zijn kleine meid in de verte ziet naderen. De moeder is
boos en geeft haar straf. Rodrigo en Mariana nemen ondertussen hun intrek in
een leeg hotel in de buurt. Terwijl Rodrigo houdt voortdurend contact met zijn
vader over makelaarszaken, verveelt Mariana zich op haar ligstoel. Ze kijkt
regelmatig uit over de zee en hoopt Karina weer te vinden.
Fraai is een bedscène waarin Mariana - een glansrol van Adriana
Alvarez - met Rodrigo de omgeving wil verkennen, maar hij erg moe is. Ze komen
overeen om nog tien minuten op bed te blijven liggen. Na die tijd is Mariana
echter in slaap gevallen. Rodrigo maakt haar wakker omdat haar jurk nat is. Als
ze terugkomt van een douche zegt hij dat het misschien met diabetes te maken
heeft. Dat verklaart wellicht ook haar lethargische houding.
Het is een van de zorgwekkende details die de film een onbestemde
dreiging geven. Andere details zijn de giftige zeeslangen die met het kouder
wordende water naar de kust komen en de lange tunnels die de kinderen in het
zand graven.
De film werkt toe naar een ontmoeting tussen de moeder van
Karina en Mariana. De laatste besluit op een dag door het oerwoud te lopen en
een kijkje te gaan nemen op het strand. Daar ziet ze inderdaad Karina. Het
meisje vlucht voor haar weg. Mariana volgt haar, maar stort in een door de
kinderen gegraven kuil waar ze door de moeder van Karina uitgetrokken wordt,
hetgeen haar een enkelblessure oplevert. De ouders van Karina brengen haar, met
hun dochter tussen hen in, naar het ziekenhuis.
Het levert een fraai beeld op, die autorit naar het
ziekenhuis en terug op oudejaarsavond wanneer het vuurwerk van alle kanten om
hen heen spat. Mariana wordt bij het hotel afgezet waar kennissen en
zakenrelaties van Rodrigo een feestje vieren en vlucht haar kamer in. De ouders
van Karina worden vrolijk onthaald door het volk op de camping.
Hier
de trailer van de film die in het Nederlands heel wat prozaïscher Koud zeewater heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten