Sterke vrouw, past in de tijdgeest
De documentaire van Rieke Brendel en Andrew Davies over Katharine
Hepburn begint heel amusant met een fragment uit de Dick Cavettshow uit 1973,
waarin ze het meubilair monstert en het tafeltje afkeurt. Later vertelt Cavett
dat Hepburn een paar dagen voor de show langs kwam om alvast de sfeer in de
studio te proeven en dat ze tijdens die verkenning vroeg of ze het gesprek niet
meteen konden doen. Cavett droeg tennisschoenen en alledaagse kleren maar ging
akkoord. Hij noemt Hepburn die toen 68 jaar oud was, een uitgesproken
persoonlijkheid, die zestig jaar lang succes had in de acteerwereld.
Katharine Hepburn werd in 1907 geboren als tweede van een
groot, harmonieus gezin in Connecticut, New England. De ouders bezaten een villa aan de kust, waar Katharine vaak
naar terugkeerde om aan haar drukke leven te ontsnappen.
Een neef van haar, die aan glaskunst doet, vertelt over haar
moeder, een wees, die ging studeren, hetgeen in die tijd niet gebruikelijk was.
Ze koos zelf haar man, een uroloog, gespecialiseerd in venerische ziekten. Zij
was zo geshockeerd toen ze hoorde over bordelen en gonorroe die aan vrouwen
werd doorgegeven dat ze zich daar publiekelijk over uitsprak en daarmee een
wegbereidster voor het vrouwenkiesrecht werd.
Katharine noemt zichzelf een feministe. In haar ouderlijk
huis kon ze zich gedragen als een wildebras, zonder dat haar een strobreed in
de weg gelegd werd. In 1921 ging ze voor een bezoek met haar oudste broer naar haar grootmoeder in New
York en schrok vreselijk dat hij zich de volgende ochtend had opgehangen. Ze wilde niet meer naar school en kreeg een privéleraar. Acteren was een manier om met het verlies om
te gaan.
Op de universiteit bij Philadelphia was ze aanvankelijk onzeker
en alleen, maar toneellessen en vriendjes hielpen haar er bovenop. Een van de
vriendjes was een fotograaf die haar naakt fotografeerde, maar verder ging het
niet. Haar eerste toneelrol als Pandora op de universiteit werd op film
vastgelegd. Haar vader had er weinig mee op. Hij vond een toneelspeler gelijk staan
met een straatartiest. De aansluiting met Broadway verliep niet gemakkelijk,
maar Hepburn paste wel in de tijdgeest.
Ze huwde Ludlow Smith in 1982. Het huwelijk hield maar zes
jaar stand, omdat Hepburn zich niet geschikt vond voor het huwelijk. In deze
periode maakte een doorstart van het toneel naar de film. Haar eerste film A bill of divorcement was meteen een
kaskraker. Een toneelman zegt dat vrouwen soms de omschakeling naar de
geluidsfilm niet konden maken vanwege een gebrekkige stem in verhouding tot het
gezicht, maar Hepburn had daar geen last van. Samen met Greta Garbo, Marlène
Dietrich behoorde ze tot de topactrices, die toevallig ook alle drie broeken
droegen. Ze vroeg veel geld voor haar rollen, bespeelde de studio’s en werd
vaak belaagd. Ze kreeg een stem in de productie Morning glory die op haar lijf geschreven was en waarmee ze een eerste
Oscar won.
Na haar scheiding in 1934 speelde ze in films die flopten
zoals A woman rebels, maar met The Philadelphia Story richtte ze zich in
het theater weer op. Ze verkreeg de filmrechten en speelde zelf de hoofdrol. Ze
speelde veel samen met Spencer Tracy. Ze hield ervan hem in de films, zoals Adam's Rib op de
proef te stellen, maar achtte hem in het dagelijks leven erg hoog en had een
oogje op hem. Tracy wilde echter niet scheiden van zijn vrouw. Ze was veel bij
hem, ook in het ziekenhuis, waar hij door alcohol in terecht kwam en later tijdens
zijn overlijden aan een hartaanval.
De neef zegt dat ze een groot ego had met een enorme focus.
In 1949 speelde ze ondanks haar twijfel en angsten As you like it op het toneel. Begin vijftig werd ze bijna
krankzinnig in Afrika tijdens The African
Queen (zie foto). De oude vrijster rollen bevielen haar goed. Veel erkenning oogstte
ze in de jaren zestig en zeventig met The
Trojan Women. In On golden pond
(1981) waren de eerste tekenen van een spasme te zien. Begin 1990 ging ze terug
naar de kust, waar ze in 2003 overleed, helemaal opgebrand.
Helaas is de documentaire nogal glad en voegt weinig toe aan een eerdere van A&E. Een beetje filmmaker zou toch ingaan op de invloed in haar leven van de dood van haar broer met wie ze een innig contact. In plaats daarvan horen we kostuumontwerper Landis aan het woord, die alleen maar lovend kan spreken over Katharine Hepburn.
Hier mijn bespreking van Adam's rib (1949).
Helaas is de documentaire nogal glad en voegt weinig toe aan een eerdere van A&E. Een beetje filmmaker zou toch ingaan op de invloed in haar leven van de dood van haar broer met wie ze een innig contact. In plaats daarvan horen we kostuumontwerper Landis aan het woord, die alleen maar lovend kan spreken over Katharine Hepburn.
Hier mijn bespreking van Adam's rib (1949).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten