Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 1 februari 2014

Filmrecensie: Ajami (2009), Scandar Copti en Yaron Shani



Verzoening mogelijk in geweldadige wijk waar Palestijnen en Israëliers elkaar dicht op de huid zitten.

Ajami is een wijk van Jaffa, dat inmiddels een voorstad van Tel Aviv is, waar verschillende geloofsrichtingen en culturen elkaar dicht op de huid zitten. Dat blijkt al meteen als er een onschuldige jongen die aan een oude auto sleutelt, nietsontziend wordt doodgeschoten door mannen op een motor. Door de hele film heen vinden aanslagen plaats, maar tegelijk zit er ook ruimte in de verhouding tussen christenen, joden en moslims. De integratie is een kwestie van tijd, maar zal er nog wel het nodige bloed vloeien.

Hoofdpersoon van Ajami is de 13-jarige moslim Nasri met een diep gevoelsleven, dat hij in zijn tekeningen uit. Hij voorvoelde al dat de onschuldige jongen zou worden doodgeschoten. Het had te maken met een eerder voorval waarbij een oom van hem een bedoeïen doodschoot en daarna zelf werd neergeschoten. Omdat deze represaille nog niet genoeg was, wilde men ook Omar, een oudere broer van Nisra vermoorden, maar men doodde de verkeerde.

De moeder van Nisra en Omar gaat met Omar naar de christen Abu Elias, die een restaurant heeft in Tel Aviv, om bescherming te vragen. Zijn dochter Hadir doet open en zegt dat haar vader eraan komt. Als zijn moeder naar het toilet is, zegt Omar tegen Hadir zegt dat zijn moeder om haar hand komt vragen. Hadir zegt paniekerig dat zij zoiets niet kan maken, maar ze vindt het wel een goede grap, als ze hoort dat Omar het niet meende. De twee zijn gek op elkaar. Abu Elias vertelt de moeder dat hij bezig is met onderhandelingen maar dat die veel geld kosten.

Omar en Nisra proberen voor hun eigen overleving veel geld bijeen te krijgen tot handel in drugs aan toe. Hier komt drugsdealer Binj in beeld. Hij heeft een joodse vriendin en een drugsloper, Malek, die met zijn diensten geld probeert te verdienen voor zijn moeder die met een bloedziekte in het ziekenhuis ligt. Op het moment dat Malek met een pakje drugs het huis van Binj verlaat ziet hij dat er politie aanklopt. Malek die ook illegaal in het restaurant van Abu Elias werkt, vertelt Omar van de politie inval. Dat brengt de film bij de tegenpool, de Israëlische politieman Dando, die probeert de drugshandel te stoppen. Hij haalt met collega’s het huis van Binj overhoop maar vindt geen drugs. Tegelijk heeft Dando een broer die na zijn verlof uit het leger nooit thuis gekomen is.

Malek en Omar gaan naar Binji toe en treffen hem dood aan, maar vinden wel een pakket drugs. Malek wordt Abu Elias weggestuurd als hij hoort dat hij als drugsloper werkte.  
De ontknoping van Ajami vindt plaats als Omar, Malek en Nisra het pakket drugs dat ze bij de dode Binj gevonden hebben, proberen te verkopen aan Israëliërs in een parkeergarage. Ze weten niet dat Binj voor zijn dood nog de drugs wegspoelde door de wc en zeeppoeder in de zakjes deed. Net als in het begin van de film voorvoelt Nisra grote problemen, die ook weldra zullen volgen.

Het verhaal van Ajami wordt door de Palestijnse en Israëlische maker in verschillende hoofdstukken en perspectieven verteld, die niet chronologisch op elkaar aansluiten, maar tenslotte wel een duidelijk beeld opleveren van de moeilijke en complexe verhouding tussen de verschillende geloven en bevolkingsgroepen. Het Palestijns - Israëlische probleem kent vele dwarsverbanden, die ondanks alle geweld openingen bieden tot verzoening en samenwerking. Alleen al de samenwerking tussen een Palestijn en een Israëlier is hier een voorbeeld van.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen