Liefde wordt niet beter met mobieltjes
Wat doet de huidige mobiele telefonie met de huidige jeugd?
Een uitwas toont Maja Milos in haar debuutfilm Klip. Jongeren experimenteren met hun seksualiteit en de weergave
daarvan. Ongetwijfeld is er verband met de wereld van de porno waar dit soort
ingevingen vandaan komt. Men vrijt niet alleen met elkaar maar wil dat ook terugzien
op film.
Klip gaat wat dat
betreft meteen sterk van start. De veertienjarige hoofdrolspeelster Jasna staat
voor een witte muur tegenover een jongen van wie we alleen het silhouet op de
muur zien. Ze stelt zich voor en wordt meteen gevraagd om seks met hem te hebben,
iets waar ze niet vies van is. Wellicht past deze scène aan het eind van de
film als het resultaat van een ontspoorde ontwikkeling.
In het begin van de film gedraagt Jasna zich thuis onmogelijk.
Ze onttrekt zich aan het gezinsleven. Haar vader van Jasna is ernstig ziek, haar
moeder is bezorgd en bij tijden wanhopig. Jasna heeft nog een jonger zusje dat
wel meewerkt om de sfeer goed te houden. Jasna vlucht weg zo veel ze kan. Als
haar grootouders komen inwonen om met de uitgespaarde woonkosten een operatie
voor de vader te kunnen bekostigen, is haar walging zo nog groter. Als de
grootouders foto’s bekijken en die ook aan haar laten zien roept ze: ‘Donder op
met die dode mensen.’
Ze gaat uit met haar schoolvriendinnen. Het zijn losgeslagen
types, die zich hoerig uitdossen en feesten bezoeken, zoals dat van
schoolgenoot Djole, waar het er wild aan toe gaat met de nodige sterke drank en
later ook cocaïne. Jasna heeft behoorlijk last van haar hormonen. Ze pijpt Djole
op de wc op school en vertelt er in de klas met veel bravoure over tegen haar
vriendinnen. Ze doet alles om hem voor haar te winnen, maar Djole is niet
geïnteresseerd in verkering. Hij gebruikt haar, ook voor anale seks. ‘Je bent ook
voor niet anders goed,’ bijt hij haar toe.
Een mooi fragment in de film speelt zich af als Jasna voor
school een bezoek moet brengen aan een weeshuis en daar een jong meisje treft
dat haar familie mist. Het zou Jasna op het idee kunnen brengen om thuis wat
meer mee te helpen, maar zo werkt dat niet.
Het verhaal spitst zich toe op de ziekenhuisopname van de
vader. Jasna wil niet dat men op school weet dat haar vader ziek is en raakt
verloren. Ze zoekt troost bij Dorde omdat die een zoon is van een vriendin van
haar moeder. Het treurige is dat Dorde, behalve fysiek, ook mentaal van
hetzelfde slag blijkt als Djole. Na de eerste romantische indruk snauwt hij haar
toe dat ze hem moet pijpen.
Veel gebeurt er niet in de film, op alle losbandigheid na,
die heftig in beeld gebracht wordt, met naast de beelden van de filmcamera ook
veel schokkerige opnames met de mobiele telefoon. De omgeving waarin deze Servische
jongeren opgroeien is verloederd. Van de eerdere oorlog is verder weinig te
merken. Een van de jongeren roept dat Kosovo van hen is. Ongetwijfeld speelt
het verlies aan prestige van de Serviërs ook de jongeren parten. Dat zou een
goede verklaring zijn voor de troosteloosheid en het zoeken naar spanning.
In een interview zei Maja Milos (1983) dat ze graag met hoofdrolspeelster
Isidora Simijonovic wilde werken omdat ze intelligent en gevoelig is. Haar
ouders moesten eerst nadenken over de seks in de film maar begrepen haar
bedoeling. Maja praatte vooral veel met haar over haar eigen ervaringen. Jongeren
van rond de vijftien jaar bleken geschikter acteurs dan jongeren van rond de
achttien. De groep acteurs gingen er helemaal voor tijdens de repetities en
gedroegen zich als pittbulls tijdens de opnamen.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten