Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 6 februari 2014

Filmrecensie: Brideshead revisited (2008), Julian Jarrold



Katholicisme verpulvert upper class familie

De titel Brideshead revisited herinnerde me aan de jaren tachtig toen de serie op televisie kwam. Ik was in die tijd niet erg bezig met Britse kostuumdrama’s, dat was iets voor een andere generatie, maar sinds de film verscheen, wilde ik wel eens zien of ik iets gemist had. Dat bleek niet echt zo te zijn. De schuldgevoelens van de hoofdpersoon Charles Ryder zijn niet zo invoelbaar.

Brideshead revisited gaat over de weg naar volwassenheid van Charles Ryder, die uit een gewoon milieu komt uit Padddington, Londen. n de jaren na de Eerste Wereldoorlog gaat hij in Oxford geschiedenis gaat studeren, hoewel hij een voorliefde heeft voor de schilderkunst. Hij komt terecht in een vrolijke club, waarin jonge mannen elkaar kussen en van het leven genieten. Sebastian Flyte, een van hen, is alcoholist en opzichtig homoseksueel. Hij neemt Charles mee naar het optrekje van zijn ouders, Brideshead Castle geheten, dat zich kan meten met Windsor Castle. Charles is onder de indruk van de vele kunstschatten en hoort dat de moeder van Sebastian zwaar katholiek is. Op de terugweg passeren ze Julia, de knappe zus van Sebastian. Charles werpt een blik op haar en is nog meer onder de indruk van Julia dan van de schilderkunst.

Tijdens de zomer lokt Sebastian onder het voorwendsel dat hij gewond is geraakt, Charles naar Brideshead. Julia haalt Charles op van het station. De jongemannen zwemmen in de vijver als moeder thuiskomt. Ze is niet geschokt. Ze vindt dat Charles, ondanks het feit dat hij agnost is, een goede invloed kan hebben op haar onevenwichtige zoon en laat hem met Sebastian en Julia naar Venetië gaan waar haar man met zijn maîtresse woont. Het is te voorzien dat de reis leidt tot een toenadering tussen Charles en Julia, die voor spanningen zorgt.    

De moeder maakt Charles duidelijk dat Julia geen kandidate voor Charles kan zijn, omdat zij met een katholieke man zal trouwen. Op een bal ter gelegenheid van de 21ste verjaardag van Julia stelt moeder haar verloofde Rex Mottram aan de gasten voor. Ze stuurt Charles weg, omdat hij Sebastian voorzag van geld voor drank. Op de vraag van de moeder hoe hij dat kon doen, zegt Charles onomwonden dat zij het probleem was, waarmee Sebastian mee worstelde. Hij doelt op haar strenge katholieke opvoeding waarmee ze haar kinderen geïnfecteerd heeft.

Vier jaar later werkt en exposeert Charles op de Royal Academy of Arts in Londen. De moeder van Sebastian komt bij hem langs om te zeggen dat Sebastian naar Marokko gevlucht is. Zij vraagt of Charles hem wil terughalen, omdat hij de enige is die daartoe in staat is.
Charles gaat op grond van zijn schuldgevoelens op de opdracht in. Hij zegt zelfs tegen Sebastian dat zijn moeder op sterven ligt, maar krijgt de verslaafde zoon daarmee niet mee.  

De film die begonnen is op het schip dat Charles met zijn schilderijen vanuit de Oost terugbrengt naar Engeland, waar Charles opeens Julia gewaar wordt, keert daar met een grote omweg naar terug. Charles is inmiddels getrouwd maar weer meteen in de ban van zijn vroegere vlam. Hij bedrijft de liefde met Julia en treft een regeling met Rex, die nooit echt van Julia gehouden heeft maar meer geïnteresseerd was in de erfenis van Brideshead Castle. Als hij merkt dat Julia door haar katholieke ideeën toch niet echt voor hem kiest, vertrekt hij. Met onnodige schuldgevoelens lijkt mij.

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Evelyn Waugh.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen