Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 15 oktober 2013

TechMens, Tegenlicht, 14 oktober 2013



Speelgoed voor de sensoriek

De intro van Chris Kijne zegt genoeg: we kijken meer op onze schermpjes dan om ons heen.

Een als kikkerman verkleed persoon bij een metro in Londen ziet niet anders. In de Underground staart iedereen op zijn smartphone. Welkom in Lala-land, roept hij gevat.

Het zet meteen de toon van de uitzending over digitale gadgets. Internet mag dan een revolutie teweeg gebracht hebben, alles wat erop volgt, of het nou een Google bril is, de digtale camera Autographer of de Obscure, is niet meer dan een uitbreiding van dezelfde sensorische toepassingen.

Op de Royal Academy of Art in Londen werken studenten aan modellen om het vermogen van onze zintuigen te vergroten (zie foto). Een studente kan zelf met een computer haar gezichtsbewegingen controleren. Voor het geval haar gezicht uit de toon valt.

Nick Bostrom houdt zich op de universiteit van Oxford bezig met hyperintelligentie. Straks kunnen machines meer dan wijzelf, denkt hij. Hij ziet de mens dan ook zelf als een machine, al maakt hij wel een mooi gedicht over de toekomstmogelijkheden.
Of Google Glass een vernieuwing betekent, hangt volgens hem van de software af. Gezichtsherkenning is heel wat gewaagder dan het kunnen aflezen van de buitentemperatuur.
Hij verklaart de geringe weerstand tegen de bril uit het feit dat de mensheid evolueert.
Cyber- en gewone wereld lopen steeds meer in elkaar over.

Fotografe Daphne Horn loopt in New York rond met de Google bril, waarmee ze ook kan filmen. Daarmee worden bezwaren ondervangen van personen die niet gefilmd willen worden.
Er is ook al de Obscure, een apparaat om te voorkomen dat men gefilmd wordt. Volgens de ontwerper ervan straks big business. De bril reageert nog niet op gezichts- maar wel op spraakherkenning. 

Ben Hammersley van Wired.uk vindt dat digitale diensten zijn gebrekkige geheugen helpen. Zijn smartphone is zijn robotbrein. Hij denkt niet dat de technologie ons onze menselijkheid ontneemt maar die juist mogelijk maakt door taken over te nemen, zoals van een dokter of een rechter.  

Gordon Bell uit San Francisco maakt het helemaal bont door zijn hele leven te digitaliseren. Als hij bij de dokter komt kan hij op grond van zijn lichaamstemperatuur precies laten zien wanneer zijn verkoudheid begon.

Volgens de Finse socioloog Vili Lehdonvirta weten we nog niet hoe we met de gadgets moeten omgaan. Wellicht moeten we de Google bril afzetten als we samen eten, behalve dan als je samen met je vriendin wil eten die aan de andere kant van de wereld zit. Het wordt met die gadgets moeilijker onszelf selectief waar te nemen, iets wat voor onze geestelijke gezondheid nu nog kunnen doen.

Kijk nog maar eens om je heen, zou ik zeggen.  

Hier meer over de uitzending. Mensen die er niet genoeg van kunnen krijgen, kunnen komende woensdagavond verder praten over de uitzending in Pakhuis de Zwijger. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen