Rotterdamse schooldirecteur stroopt de mouwen op
Eric van ’t Zelfde is directeur van scholengemeenschap Hugo
de Groot in het Rotterdamse Charlois. Van een achterstandsschool voor kansarme
kinderen heeft die zich in vier jaar tijd ontwikkeld tot een goed presterende school.
Van ’t Zelfde wil die uitbouwen door er een superschool van te maken met een peuterschool
en een basisschool eraan vast zonder de gebruikelijke schotten. In een bureaucratisch
land als Nederland is het niet gemakkelijk op eigen houtje zo’n verandering in
gang te zettenm naar Van ’t Zelfde stroopt de mouwen op.
In de documentaire van Kees Brouwer zien we Van ’t Zelfde in
een videodagboek. Op 20 maart zegt hij dat hij een fiat van het bestuur heeft om
een campus vorm te geven, maar nog geen lokaal om de peuters in te herbergen. Op
26 april heeft hij gesprekken gehad met vertrekkende collega’s, geen
gemakkelijke taak om hen de wacht aan te zeggen.
Van ’t Zelfde kwam zelf uit een achterstandswijk en had het
geluk dat hij op een internaat in Edinburgh terecht kwam. Daar ervaarde hij de
principes die hij inmiddels zelf wil toepassen. Het gaat in de eerste plaats om
vertrouwen geven en daarna om vakmanschap over te dragen, waarmee elk individu
zijn talent kan ontwikkelen. Voorwaarde daarvoor zijn eerstegraads leraren met hart
voor de leerlingen, mensen met passie.
De negen orderegels heeft hij teruggebracht tot de regel dat
men zich dient te gedragen. Om de school veilig te maken, heeft hij zestig
leerlingen verwijderd. Na een geweldsincident zet hij enkele leerlingen op
staande voet uit de school. De wet bepaalt echter dat hij een vervangende
school moet regelen. De ouders van de weggestuurde leerlingen doen hem een
proces aan, dat in de media breed wordt uitgemeten. Van ’t Zelfde wint de
rechtszaak, maar krijgt daarna hate-mails en doodsbedreigingen, hetgeen veel
zegt over het politieke klimaat in ons land.
Hugo de Groot krijgt veel andere aanmeldingen voor het
nieuwe jaar, iets dat bij andere scholen op weerstand stuit. Van ’t Zelfde zegt
dat het belangrijk is om medestanders te verzamelen, zoals financiers, de rijk,
de wetgevers, het bestuur, collega’s. Hij
bekritiseert bestuurders, zoals die van Amarantis, die meer
oog hadden voor hun eigen welzijn dan die van de kinderen en die wel erg veel
verdienen in vergelijking met docenten.
Een basisschool om de hoek, die mee zou werken, dreigt zich
na vele gesprekken terug te trekken. Het voelt voor Van ’t Zelfde als een lange
verkering zonder vrijpartij. Tenslotte doet de school toch mee, alleen wordt de
start van zijn droom vanwege het gebrek aan financiering een jaar uitgesteld. Hij
heeft ook nog niet genoeg excellente docenten. Sollicitaties met taalfouten
neemt hij niet in behandeling. Hij geeft het bestaande team veel bevoegdheden en
wil dat men elkaar onderling steunt, hetgeen zeer op prijs wordt gesteld.
Van ’t Zelfde bekijkt een oud lekkend zwembad onderin zijn
school dat goed zou passen in zijn ideeën. Ondanks een beperkt budget kan er wel
geschermd worden en paard gereden. Hij zou graag minister van Onderwijs zijn om
een Deltaplan te maken dat het Nederlandse onderwijsbestel weer op moet stoten in
de vaart der volkeren.
Aan het eind van het schooljaar is iedereen geslaagd.
Tijdens de diploma uitreiking is Van ’t Zelfde zichtbaar ontroerd, al durft hij
daaraan niet toe te geven. Het nieuwe schooljaar begint met een goed bericht.
Een geldschieter komt hem te hulp. Van ’t Zelfde is overdonderd.
Vanmorgen las ik in de krant dat de Haagse politiek achter
zijn streven staat. Zo’n begeesterd iemand kun je toch niet aan zijn lot
overlaten? Uit de VO-Raad klinken echter aarzelende geluiden. Is het wel goed
om al op de basisschool een voorselectie te maken voor de middelbare school?
Opmerkelijk initiatief. Ik ben sterk gericht (geweest) op de democratisering van het onderwijs: gelijke kansen voor alle groepen. In de 60's konden arbeiderskinderen ook de universiteit bereiken. In principe staat me deze ontwikkeling dus tegen, al begrijp ik die wel. Je kunt in een land ook doorslaan in nivellering(en).
BeantwoordenVerwijderenDat de verandering van onderop komt, lijkt me een goede ontwikkeling. De middenschool is in de jaren tachtig stukgelopen op politieke onenigheid.
VerwijderenGeef het onderwijs terug aan de leerkracht, zou ik zeggen.