Wezen kunnen hechten
Het middle class gezin Diaz uit Wisconsin heeft één dochter,
Cami, die inmiddels veertien jaar oud is. Omdat het nooit lukte een broertje of
zusje erbij te krijgen, besloten Claudio en Cheryl drie kinderen uit Rusland te
adopteren. Van Rusland naar Amerika,
luidt de ondertitel van de documentaire van Sarah McCarthy dan ook.
Ze gaan daartoe naar de noordelijke havenstad Archangelsk,
waar een staatsweeshuis is en halen daar de elfjarige Masha (zie foto) op en de jongere
broertjes Marcel en Vadim. Terwijl ze wachten op de benodigde documenten
verblijven ze met de kinderen in een blokhut. De ouders zijn nogal knuffelig
met de kinderen. Bij het minste of geringste nemen ze hen in de armen. Ze
voelen zich thuis bij de zoete Disneywereld. De jochies zijn echter nogal
recalcitrant. Claudio vindt het moeilijk met hen te communiceren. Dat ze geen
Engels spreken helpt daarbij natuurlijk ook niet. Cami moet erg wennen aan de
veranderingen in het gezin.
Gedurende het eerste jaar dat het gezin de weeskinderen in
huis heeft wordt het bijgestaan door de ontwikkelingspsychologen Robert Marvin en
Nicole Milliren. Deze leggen ons een en ander uit over hechting, ook aan de
hand van archiefmateriaal zoals over het kleine aapje dat een surrogaat moeder
kreeg of jonge gansjes die niet achter hun moeder maar achter de onderzoeker
aan lopen. Tot de jaren zestig richtte de ontwikkelingspsychologie vooral op
regels en structuur, maar niet op de emotionele band tussen kind en ouder.
Hechting op jonge leeftijd is heel belangrijk om later een
band met een ander te krijgen. Masha kwam al jong in het weeshuis en heeft zich
als kind nooit kunnen hechten. Ze kon nergens met haar gevoelens naar toe en heeft
daarom een muur om zichzelf opgebouwd. Ze oogt op haar hoede en in zichzelf
gekeerd. Ze heeft nog wel het geluk gehad dat ze veel steun kreeg van een moederlijke
verzorgster. De vrouw is bij het afscheid op de luchthaven. Claudio belooft dat
ze goed voor Masha zullen zorgen. Zelf zegt Masha dat ze nooit huilt en dat ze
wil dat anderen denken dat ze gelukkig is.
Marvin en Milliren nemen scènes uit het gezinsleven op en bespreken
die met de ouders. De relaties binnen het gezin zijn onderhevig aan verandering
en interactiepatronen moeten worden herijkt, opdat er veiligheid ontstaat
waardoor Masha haar muur kan slechten. Cheryl moet huilen, hetgeen ze liever
niet doet in aanwezigheid van haar man. Ze is onzeker over zijn liefde en
vraagt hem om een knuffel. Claudio bekent dat hij de opvoeding zwaarder dan
gedacht. Op de vraag van Marvin over zijn eigen vader zegt hij dat die wijs,
streng en ontoegankelijk was en dat de appel ongetwijfeld niet ver van de boom
valt.
Masha richt zich meer op Claudio dan op Cheryl omdat de
eerste meer bezig is met vaardigheden zoals leren fietsen en schaken dan met
emoties. Op school heeft ze een vriendinnetje. Tijdens de auditie voor een
musical vindt ze het moeilijk om verdriet uit te drukken. Tijdens de uitvoering
wil Cheryl er echt voor Masha zijn. Haar eigen ouders hadden nooit veel
aandacht voor haar. Na afloop had ze Masha willen knuffelen maar dat durfde ze
niet.
Marvin ziet vooruitgang. Tijdens een etentje met dansen
kijkt Masha samen met Cami vol liefde naar Claudio en Cheryl op de dansvloer.
Ze ziet hen als haar ouders. Marvin stelt tevreden vast dat wezen zich kunnen
hechten. Ook de jochies gaan minder vaak de confrontatie aan. Cami tenslotte
voelt zich minder alleen.
Via een collega die een master doet aan de RUG heb ik net een artikel gekregen van Femmie Juffer, hoogleraar Adoptie Utrecht.
BeantwoordenVerwijderen"Beslisssingen over kinderen in problematische opvoedingssituaties."
Groety
Laila